Assalamu'alaikum,
Belajar dan beramal dengan ilmu tasawuf untuk menjiwai, merasai akan roh agama, bukan untuk cerita sana-sini, sembang kedai kopi, bicara tanpa adab...Jika beramal dengan fiqh itu dapat menzahirkan perbezaan orang Islam dengan orang bukan Islam, maka beramal dengan tasawuf itu dapat membezakan antara orang mukmin dengan orang Islam.
Akan sebab itu, berhati2lah dalam berbicara, ketika berbicara akan tasawuf kerana buah bicara itu adalah penzahiran roh agama si pengamal tasawuf. Sebagaimana isi, begitulah kulitnya.
Akan sebab itu, berhati2lah dalam berbicara, ketika berbicara akan tasawuf kerana buah bicara itu adalah penzahiran roh agama si pengamal tasawuf. Sebagaimana isi, begitulah kulitnya.
Kalau kata-kata kesat, keji, umpatan dan fitnah yg dilemparkan, maka itulah gelodak rasa dan jiwa si pengamal tasawuf itu...
Kalau seronok cerita sembang sana-sini, maka cerita-cerita itulah pengabdian si salik dalam perjalanan tasawufnya, maksudnya, perjalanan ilmu dan amalnya adalah mencari cerita-ceriti utk disembang-sembangkan... Kalau bab amal yang banyak dibicarakan, maka itu lebih baik bagi si pengamal daripada kisah dan cerita yang 'tidak banyak isi amalnya'...
Kalau asbab politik menjadikan pengamal tasawuf berpecah atau tidak dapat 'bersama/bersatu' dengan rakan salik yang lain yang di sebelah puak politik yg lain, maka jiwa dan roh agamanya adalah jiwa politik dan roh politik, bukan berjiwa tasawuf, roh agamanya bukan tasawuf... Banyak pengamal tasawuf tersangkut dalam hal ini, politik itu dominan dalam dirinya, bukan amal-amal tasawuf yang bertujuan untuk membersihkan hati dan diri, mencantikkan akhlaknya...
Hatta pengamal tasawuf yang diberikan petunjuk Allah tentang kebenaran segelintir kecil ulamak dalam parti dokongan politiknya tidak boleh 'menyatakan ulamak di parti satu lagi' salah, tidak benar di sisi Allah kerana dia hanya diberikan petunjuk dan kebenaran tentang suatu perkara yang kecil, bukan keseluruhannya dan dia tidak diberikan petunjuk tentang kebenaran 'ulamak di parti satu lagi' . Maka, dari itu berhati-hatilah. Ingatlah, kita hamba Allah, tidak diberikan, tidak dibukakan, tidak ditunjukkan dengan keseluruhan sifat maha mengetahui, maha bijaksana DIA dalam apa sahaja isu. Betapa ramai pengamal tasawuf yang menolak kebenaran yang datang dari ulamak yang bukannya dari parti mereka. Betapa ramai pengamal tasawuf fanatik dengan kebenaran mereka sahaja? Habis, apa bezanya mereka dengan orang awam? Apa najitah tasawuf pada diri mereka?
Hatta pengamal tasawuf yang diberikan petunjuk Allah tentang kebenaran segelintir kecil ulamak dalam parti dokongan politiknya tidak boleh 'menyatakan ulamak di parti satu lagi' salah, tidak benar di sisi Allah kerana dia hanya diberikan petunjuk dan kebenaran tentang suatu perkara yang kecil, bukan keseluruhannya dan dia tidak diberikan petunjuk tentang kebenaran 'ulamak di parti satu lagi' . Maka, dari itu berhati-hatilah. Ingatlah, kita hamba Allah, tidak diberikan, tidak dibukakan, tidak ditunjukkan dengan keseluruhan sifat maha mengetahui, maha bijaksana DIA dalam apa sahaja isu. Betapa ramai pengamal tasawuf yang menolak kebenaran yang datang dari ulamak yang bukannya dari parti mereka. Betapa ramai pengamal tasawuf fanatik dengan kebenaran mereka sahaja? Habis, apa bezanya mereka dengan orang awam? Apa najitah tasawuf pada diri mereka?
Kalau bahasa dan buah bicaranya mudah menyindir, mengata-ngata, amalan-amalan guru-guru, ulamak2 tasawuf dahulu, maka bermasalah lagilah perjalanan si salik itu...
Kalau masih jalan kita saja yang betul, cepat, pantas dan seumpamanya, maka bermasalah lagilah perjalanan si salik itu...
Kalau asyik mencari salah dan silap jalan orang lain, maka bermasalah lagilah perjalanan si salik itu...
Betapa ramai ahli tasawuf, mereka yang mengaku beramal dengan ilmu tasawuf, jalan tariqat dan hakikat, terlupa atau cuai apabila berbicara di FB dengan menggunakan bahasa-bahasa yang tidak mencerminkan akhlak pengamal tasawuf, Banyak pengamal tasawuf cuai, lupa bahawa akhlak mereka itu adalah cerminan akhlak gurunya...terlupa mereka bahawa mereka itu 'lambang akhlak' bagi gurunya...Apabila mereka menzahirkan buah bicara yang tidak selayaknya, mereka sebenarnya telah memperlihatkan bahawa akhlak itulah hasil bimbingan guru masing-masing. Lihatlah bagaimanasahabat-sahabat baginda SAW yang mencerminkan akhlak Junjungan Nabi SAW. Dari itu, usahlah berbicara hal yang tinggi-tinggi jika akhlak kita sendiri masih bermasalah.
Yang susah bagi pengamal tasawuf hatta guru-guru tasawuf adalah mendapatkan tawadhuk.. Kalau dapat tawadhuk, banyak masalah perpecahan dan perbalahan antara jalan tasawuf dan tariqat dapat diatasi.
Setinggi mana bicara tentang hal ehwal alam jabarut, malakut dan lahut, apa ertinya jika akhlak kita tiada bezanya dengan akhlak orang ramai? Manakah tasawuf sebagai jiwa dan roh agama bagi diri kita?
Wassalam.