Selasa, 22 April 2014

SEDIKIT MENGENAI TELAGA BARAHUT

Assalamu'alaikum. Dalam Tasawuf, tidak timbul isu Telaga Barahut...Kisah yang diceritakan itu juga tidak mustahil, malah ada banyak kisah lagi tentang telaga ini. Ramai ahli mukasyafah yang ada pengalaman tentang Telaga Barahut ini, tetapi mereka diam sahaja. Orang tidak mengaji tasawuf dan pakai logik akal, kekadang rugi tidak nampak keluasan ilmu Allah dan kebesaran sifat-NYA. 

PENJELASAN RINGKAS ISU KISAH TELAGA BARAHUT.
*sebutan yang tepat adalah Barahut, bukan Barhut.

A) HADIS, ATHAR DAN PANDANGAN ULAMA' BERHUBUNG TELAGA BARAHUT1. HADIS• Daripada Ibn Abbas R.Anhuma Rasulullah SAW bersabda:خَيْرُ مَاءٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ مَاءُ زَمْزَمَ، فِيهِ طَعَامٌ مِنَ الطُّعْمِ، وَشِفَاءٌ مِنَ السَّقَمِ، وَاللَّهِ مَا عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ مَاءٌ شَرٌّ مِنْ مَاءِ بِئْرٍ بِوَادِي بَرْهُوتَ، كَرِجْلِ الْـجَرَادِ مِنَ الْـهَوَامِّ، يُصْبِحُ يَتَدَفَّقُ وَيُمْسِي لَا بِلَالَ بِهَا Maksudnya: “Sebaik-baik air di muka bumi ialah air zam zam, padanya makanan daripada segala makanan, dan penawar bagi segala penyakit, dan seburuk-buruk air di muka bumi air di lembah Barahut berhampiran qubah Hadramaut seperti kaki belalang daripada serangga jadilah ia membuak-buak pada waktu pagi dan pada waktu petang tanpa sebarang basahan.” [1]
• Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Rasululalh SAW pernah bersabda:إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا حَضَرَهُ الْمَوْتُ، حَضَرَتْهُ مَلَائِكَةُ الرَّحْمَةِ، فَإِذَا قُبِضَتْ نَفْسُهُ، جُعِلَتْ فِي حَرِيرَةٍ بَيْضَاءَ، فَيُنْطَلَقُ بِهَا إِلَى بَابِ السَّمَاءِ، فَيَقُولُونَ: مَا وَجَدْنَا رِيحًا أَطْيَبَ مِنْ هَذِهِ، فَيُقَالَ: دَعُوهُ يَسْتَرِيحُ، فَإِنَّهُ كَانَ فِي غُمٍّ، فَيُسْأَلُ: مَا فَعَلَ فُلَانٌ؟ مَا فَعَلَ فُلَانٌ؟ مَا فَعَلَتْ فُلَانَةُ؟ وَأَمَّا الْكَافِرُ، فَإِذَا قُبِضَتْ نَفْسُهُ، وَذَهَبَ بِهَا إِلَى بَابِ الْأَرْضِ، يَقُولُ خَزَنَةُ الْأَرْضِ، مَا وَجَدْنَا رِيحًا أَنْتُنَ مِنْ هَذِهِ، فَتَبْلُغُ بِهَا إِلَى الْأَرْضِ السُّفْلَى Maksudnya: “Sesungguhnya orang yang beriman apabila datang waktu kematian nescaya datang Malaikat rahmat. Apabila diambil nyawanya, maka dijadikan pada sutera putih yang di bawa dengannya ke pintu langit dan mereka berkata: Kami tidak dapati bau yang lebih harum daripada ini. Maka dikatakan: tinggalkanlahnya untuk dia beristirehat, maka sesungguhnya dia berada dalam keadaan dukacita. Lantas ditanya apa yang dilakukan oleh si fulan? Apa pula yang dilakukan oleh si fulan? Apa pula yang dilakukan oleh si fulanah? Adapun orang kafir apabila diambil nyawanya dan dibawa dengannya ke pintu bumi, lalu berkata penjaga bumi: “Kami tidak dapati bau yang lebih busuk daripada ini, sehingga sampai kepada perut bumi yang terkebawah.” [2]
• Rasulullah SAW bersabda: أَنَّ فِيهَا أَرْوَاحَ الْكفَّار وَالْمـُنَافِقِينَ وَهِي بِئْرٌ عَادِيِةٌ قَدِيْمَةٌ عَمِيْقَةٌ فِي فَلَاةٍ وَوَادٍ مُظْلِمٍMaksudnya: “Sesungguhnya pada telaga Barahut terdapat roh-roh orang kafir dan Munafiq, ia merupakan telaga yang berbahaya, dalam, lama pada tempat yang jauh dan wadi (lembah) yang gelap.” [3]
2. ATHAR• Saidina Ali RA berkata:اَبْغَضُ الْبِقَاع إِلَى الله تَعَالَى وَادي بَرَهُوْتَ بِحَضْرَ مَوْتَ فِيهِ بِئْر مَاؤُهُ أَسْوَدُ مُنْتِنٌ تَأْوِى إِلَيْهِ أَرْوَاحُ الْكفَّارِMaksudnya: “Tempat yang paling dibenci Allah ialah wadi (lembah) Barahut di Hadramaut. Padanya telaga air hitam busuk dan menjadi himpunan perut orang kafir.”
• Diriwayatkan daripada Abu Bakar al-Najad daripada Ali Bin Abi Talib RA, katanya: خَيْرُ وَادِي النَّاسِ وَادَي مَكَّةَ، وَشَرُّ وَادِي النَّاسِ وَادِي الأَحْقَافِ، وَادٍ بِحَضْرَمَوْت يُقَالُ لَهُ: بَرَهُوْت فِيهِ أَرْوَاحُ الكُفَّارِMaksudnya: “Sebaik-baik lembah kepada manusia ialah lembah Mekah, dan seburuk-buruk lembah manusia ialah lembah Ahqaf, iaitu lembah di Hadramaut, dikatakan dengan nama Barahut di mana terdapat padanya ruh-ruh orang kafir.” [4]
• Riwayat Ali bin Abi Thalib berkata:خَيْرُ وَادِيَيْنِ فِي النَّاسِ وَادِي مَكة وَوَادِي اِرَم بِأِرْضِ الِهنْدِ، وَشَرُّ وَادِيَيْن ِفي النَّاسِ وَادِي الأَحْقَاف وَوَادِ بِحَضْرَمَوْت يُدْعَى بَرَهُوْت يُلْقَى فِيْهِ أَرْوَاحُ الْكُفَّارِMaksudnya: “Sebaik-baik dua wadi bagi manusia ialah, wadi Mekah dan Iram di bumi India. Seburuk-buruk dua wadi bagi manusia ialah wadi Ahqaf dan wadi Hadramaut yang dikenali sebagai Barahut, dicampak baginya roh orang kafir.” [5]
• Berkata Qatadah: Seorang lelaki menceritakan kepadaku, daripada Sa’id Ibn Musayyib daripada Abdullah bin Amr R.Anhuma, katanya:أَرْوَاحُ المُؤْمِنِيْنَ تُجْمَعُ بِالْجـَابِيَتَيْنِ وَأَرْوَاحُ الْكُفَّارِ تُجْمَعُ بِبَرَهُوْتِ: سَبْخَةِ بِحَضْرَ مَوْتMaksudnya: “Arwah-arwah orang Mu’min akan dikumpulkan di al-Jabiyataini dan arwah-arwah orang kafir akan dihimpunkan di telaga Barahut (satu kawasan berhampiran di Hadramaut).” [6]
• Berkata Abu Hatim RA: Khabar ini diriwayatkan oleh Mu’az bin Hisyam daripada ayahnya daripada Qatadah daripada Qasamah bin Zuhair daripada Abi Hurairah secara marfu’اَلْـجَابِيَتَانِ بِالْيَمَنِ وَبَرَهُوْتُ مِنْ نَاحِيَةِ الْيَمَنِMaksudnya: “Al-Jabiyatan di Yaman dan Barahut daripada pihak Yaman.” [7]
• Daripada Sa’id Bin Musayyib, katanya: أَرْوَاحُ المُؤْمِنِيْنَ بِأَرْضِ الجَابِيَةِ، وَأَرْوَاحُ الكُفَّارُ بِسَبْخَةِ حَضْرَمَوْتMaksudnya: “Arwah-arwah orang mukmin di tanah al-Jabiah dan arwah-arwah orang kuffar di sabkhah di Hadramaut.” [8]
3. PANDANGAN ULAMA'Ramai ulama mengemukakan pandangan dan kisah berkenaan telaga Barahut, antaranya:
• Al-Asmu’ie berkata riwayat seorang lelaki Hadrami menyebut: أنا نجد من ناحية برهوت رائحة منتنة فظيعة جدا فيأتينا الخبر أن عظيما من عظماء الكفار ماتMaksudnya: “Sesungguhnya kami dapati di satu sudut telaga Barahut bau yang sangat busuk. Kemudian datang khabar kepada kami bahawa seorang pembesar kafir mati di situ. Dan kami dapatinya bau tersebut memang dari situ.” [9]
• Al-Zamakhsyari berkata: “Barahut ialah telaga di Yaman, dikatakan bahawa padanya ditempatkan ruh-ruh orang kafir, dan dinamakan negeri yang terletaknya telaga itu ialah Yaman.”
• Dihikayatkan seorang lelaki tidur berhampiran wadi Barahut dan berkata:كُنْتُ أَسْمَعُ طُوْلَ اللَيْلِ يَا دَوْمَة. يَا دَوْمَةَ فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لِبَعْضِ أَهْلِ العِلْمِ فَقَالَ: إِنَّ المَلَكَ المُوَكِّلَ بِأَرْوَاحِ الكُفَّارِ إِسْمُهُ دَوْمَهMaksudnya: “Aku mendengar sepanjang malam sebutan “Ya Daumah”. Lalu aku bertanya kepada ahli ilmu. Dia menjawab: “Sesungguhnya Malaikat yang diwakilkan untuk roh-roh orang-orang kafir namanya Daumah.”Cerita yang hampir sama diriwayatkan oleh Abban bin Taghlib. [10]
• Imam Syafie telah menyebut dalam mazhabnya: إنَّ المَاءَ المَكْرُوْهَ ثَمَانِيَةُ أَنْوَاعِ: اَلـْمُشَمَّسُ، وَشَدِيْدُ الحَرَارَةِ، وَشَدِيْدُ الْبُرُوْدَةِ، وَمَاءُ دِيَارِ ثَمُوْدَ إِلَّا بِئْرُ النَاقَةِ، وَمَاءُ دِيَارِ قَوْمِ لُوْط، وَمَاءُ بِئْرِ بَرَهُوْت، وَمَاءُ أَرْضِ بَابِل، وَمَاءُ بِئْرِ ذَرْوَانMaksudnya: “Sesungguhnya air yang makruh digunakan ada 8 jenis, antaranya: Air Musyammas, air yang sangat panas, air yang sangat sejuk, air dari perkampungan Thamud kecuali telaga Naqah, air perkampungan kaum Lut, air telaga Barahut, air bumi Babil dan air telaga Zarwan.”
• Sufian berkata: “kami telah bertanya penduduk Hadramaut, lantas mereka menjawab: “Tidak ada seorang yang mampu untuk tidur di kawasan tersebut pada waktu malam.” [11]
• Al-A’masy pernah berkata: “Adalah Mujahid tidak akan mendengar perkara yang pelik kecuali beliau pergi ke situ dan melihatnya sendiri. Beliau pernah pergi ke telaga Barahut di Hadramaut dan pergi ke Babil…… " [12]
• Abu Muhammad Abdullah bin Muslim al-Dainuri yang masyhur dengan gelaran Ibn Qutaibah berkata: “Semua ruh ahli neraka ditelaga di kawasan Hadramaut dikenali sebagai Barahut.” [13]
• Ibn Uyainah berkata: “Telah dikhabarkan kepadaku seorang lelaki berada pada waktu petang berhampiran telaga Barahut, katanya: “Seolah-olah padanya terdapat suara-suara yang bertelingkah dan aku tanya penduduk Hadramaut tentang itu, mereka menjawab: “Tidak mampu seseorang berada di situ pada waktu petang. [14]
• Dalam Kitab al-Mustathraf fi Kulli Fanni al-Mustazraf oleh Syihabuddin Muhammad Bin Ahmad al-Absyihi hlm, 420, seperti berikut: “Telaga Barahut terletak di Hadramaut dimana Nabi SAW bersabda: “Ia adalah himpunan roh orang kafir.” [15]
TARJIHSelepas melihat pendapat ulama, saya lebih cenderung kepada pendapat yang menyatakan ruh orang yang beriman di Jabiyah dan orang kafir di Barahut. Hal ini, dikuatkan oleh pendapat Ibn Qayyim yang menolak pandangan Ibn Hazm yang berpendapat ini adalah sumber daripada Syiah Rafidhah. Sebenarnya bukan begitu bahkan telah disebut oleh ramai dikalangan sahabat dan tabien dalam kalangan ahli Sunnah. Inilah juga pendapat Ibn Mandah yang menyebut riwayat ramai para sahabat dan para tabi'en.
**********************************************
B) KISAH TELAGA BARAHUT
Cerita yang diambil oleh Sahib al-Fadhilah Ustaz Don daripada saya ialah seperti berikut:
Diriwayatkan bahawa seorang lelaki yang telah menuju ke Baitullah al-Haram (Kaabah) untuk menunaikan haji. Setelah tiba di Kota Mekah, lalu dia menyimpan wang sebanyak 1000 dinar pada seorang yang jujur dan berakhlak mulia. Kemudian orang kaya itu menuju ke Arafah untuk berwukuf di sana.
Setelah selesai dari wukuf dan amalan hajinya yang lain, dia kembali ke Mekah dan mendatangi rumah orang yang dititipkan wangnya dahulu itu, maka didapatinya orang itu sudah mati. Orang kaya tersebut lalu bertanya hal itu kepada keluarganya tentang wang yang disimpan pada orang itu dan keluarganya menjawab: Kami tidak tahu apa pun tentang simpanan itu.
Akhirnya orang kaya itu bertanya kepada seorang ulama di Mekah dengan memberitahu tentang keadaannya dan wangnya yang disimpan kepada orang yang jujur itu. Ulama itu menjawab: Nanti di tengah malam, pergilah engkau ke perigi Zamzam, dan lihat ke dalamnya. Kemudian panggillah nama si fulan itu. Jika dia termasuk dalam penghuni syurga, maka dia akan menjawab panggilanmu.Maka orang kaya itu pergilah menuju ke perigi Zamzam pada waktu malam, lalu memanggil nama orang itu, sekali dan dua kali, dan seterusnya, namun tidak ada yang menjawab panggilan itu. Pada keesokannya, orang kaya itu menemui sekali lagi ulama Mekah itu, serta menceritakan apa yang telah berlaku pada malam tadi.
Mendengar khabar itu, ulama itu terus mengucapkan kalimah istirja’ iaitu innalillahi wainna ilaihi raji'un. Aku khuatir bahawa temanmu itu, jangan-jangan dia tidak termasuk penghuni syurga. Sekarang cuba kamu pergi ke Yaman, di sana ada satu perigi Barhut namanya, yang pernah dikatakan orang bahawa perigi itu adalah mulut neraka Jahannam. Lalu datanglah dia di malam hari, serta panggillah nama si fulan itu. Jika dia termasuk penghuni neraka, maka dia akan menjawab panggilanmu itu, dan tanyakanlah kepadanya tentang wangmu itu, di mana?
Maka pergilah orang kaya itu menuju ke Yaman, lalu bertanya kepada orang tentang tempat beradanya perigi Barhut itu. Akhirnya dia ditunjukkan orang tempatnya. Pada malamnya, dia datang ke perigi Barhut itu, lalu memanggil nama orang yang pernah menerima barang simpanannya itu. Maka dengan serta merta orang itu menjawab. Orang kaya itu bertanya: Di manakah engkau simpankan wang emas (dinar) aku itu? Orang itu menjawab: Aku telah menyimpannya di suatu tempat di rumahku. Dan aku tidak percaya kepada sesiapapun, sekalipun anakku sendiri. Sekarang pergilah engkau ke tempat ini dan itu, dan galilah di situ, nescaya engkau akan menemui wang dinarmu itu.
Kemudian orang kaya itu bertanya: Apakah yang menyebabkan engkau berada di sini, sedangkan engkau orang baik, dan kami semua bersangka baik terhadapmu? Maka orang itu menjawab: Aku mempunyai seorang saudara perempuan yang miskin, dan aku tidak mempedulikannya dan bertanyakan hal keadaannya serta tidak merasa kasihan kepadanya, maka kerana itulah Allah telah menyeksaku di sini dan menempatkanku di neraka jahannam.
Untuk membenarkan cerita ini, disebutkan di dalam sebuah hadis. Nabi SAW bersabda:لاَ يَدْخُلُ الْـجَنَّةَ قَاطِعُ رَحِمٍMaksudnya: “Tidak akan masuk syurga orang yang memutuskan hubungan silaturahim.” [16]
SUMBER KISAH INI,
Saya akan menyebut isu ini secara point untuk memudahkan kefahaman.
1. Kisah ini diambil daripada kitab al-Kabai'r oleh Imam al-Zahabi dan memuatkannya dalam buku Lu’lu’ lil Mukminin (Permata Buat Orang Beriman), kitab himpunan hadis jilid pertama yang saya susun.
2. Saya begitu yakin kepada al-Imam al-Zahabi yang banyak mengkaryakan sirah Rasulullah dan sejarah Islam melalui beberapa bukunya seperti Tarikh al-Islami dan juga Siyar ‘a’lam al-Nubala’. Saya telah menyebut biografi Syeikhul Muhaddithin Imam al-Zahabi secara ringkas di dalam buku 'Telaga Barahut dan Persoalannya' untuk sama-sama difahami oleh pembaca yang mana beliau merupakan Tuan Guru dan ulama yang amat terkenal dalam bidang hadis, sejarah, dan lain-lain berdasarkan pujian tokoh-tokoh ulama silam, seperti Ibn Kathir dan lain-lain.
3. Kisah yang hampir sama telah diceritakan oleh Umar bin Sulaiman, katanya: “Telah mati serorang lelaki di kalangan yahudi, sedangkan beliau pernah menyimpan barangan bagi seorang Islam. Orang Yahudi tersebut mempunyai seorang anak yang beragama Islam, dan dia tidak mengetahuo di mana diletakkan barang simpanan tersebut, lalu bertanya kepada Syu’aib al-Jubbai, kemudian katanya: “Pergilah kamu ke telaga Barahut, jika kamu datang pada hari sabtu maka tujulah kepadanya sehingga sampai berhampiran mata air telaga di sana Kemudian serulah nama ayahmu, nescaya ia akan menjawab panggilanmu. Ketika itu tanyalah daripada apa yang kamu mahu dan lelaki tersebut melakukan suruhan Syeikh Syu’aib itu dengan pergi ke mata air seterusnya menyeru nama abahnya dua kali atau tiga kali. Selepas itu abahnya menjawab dan dia bertanya: “Dimanakah barang simpanan si fulan itu? Jawab abahnya: “Dibawah bendul pintu, maka angkatlah.” Cerita ini telah disebut dalam buku Bi’ru Barahut Rehlah Istiksyafiyah, Georafiyah al-Sunnah al-Nabawiyyah karya Dr. Anmar bin Yahya al-Jufri.
4. Ulama Islam bermazhab Syafie yang terkenal Imam Ibn Hajar al-Haitami juga telah menyebut cerita yang sama seperti ini dalam kitabnya yang masyhur al-Zawajir ‘an Iqtiraf al-Kabair.
ULASAN SAYA (Dr.Zulkifli Al-Bakri)
Mungkin ada sebahagian asatizah yang menggunakan hujah berdasar kepada pengtahqiq kitab al-Kabair iaitu Sayyid Ibrahim dan Sayyid al-Arabi, antara lain berpendapat: "Dimulakan kisah ini dengan kenyatan pengarang (Imam al-Zahabi) dengan perkataan Hukiya (حكي) yang memberi maksud dihikayatkan. Di dalam bahasa istilah ulama Sighah Mabni lil Majhul merupakan Sighah Tamrid (sakit dan dhaif) yakni tidak kuat dan dia termasuk daripada riwayat yang batil yang tidak wajib disebutnya sekalipun dalam bab Mau’izah (nasihat) kerana ia menafikan aqidah sahih dan akal yang sejahtera."
• Saya secara peribadi boleh menerima kisah yang dinukilkan oleh Imam al-Zahabi kerana ia bukanlah hadis tetapi penceritaan yang diterima daripada yang terdahulu.
• Disebut dengan perkataan hukiya (حكي) yang memberi maksud 'dihikayatkan' menunjukkan betapa Imam al-Zahabi begitu mencermati dalam menyampaikan maklumat supaya statusnya bukanlah menjadi hujah qat’i tetapi lebih kepada mau’izah (peringatan) semata-mata. Justeru, tidak ada masalah untuk mengambil kisah ini sebagai peringatan dengan syarat tidak menjadikannya sebagai dalil.
• Cukuplah dengan penukilan daripada ramai ulama, seperti Imam Ibn Hajar al-Haitami dan pujian para ulama terhadap kitab al-Kabair, membuatkan kita thiqah dengan Imam al-Zahabi.
PENUTUP
Saya tidaklah mahu polemik ini lebih kepada perselisihan pendapat dan mengikut emosi tanpa bertunjangkan ilmu dan juga kefahaman yang sebenar. Justeru kami menerbitkan buku 'Telaga Barahut dan Persoalannya' sebagai mengulas secara langsung apa yang dikatakan oleh al-Fadhil Ustaz Don berdasarkan hujahan dan rujukan kitab.
Buku ini bukanlah ingin menyebelahi mana-mana pihak, tetapi hanyalah ingin memberi penjelasan dan pencerahan dengan lebih terperinci. Penulis berterima kasih kepada Sahib al-Fadhilah Ustaz Don yang juga telah berkerjasama dalam memberi penjelasan berkaitan isu ini mengikut cara dan kefahaman masing-masing.
Bagi mendapat penjelasan lanjut, boleh mendapatkan buku 'Telaga Barahut dan Persoalannya' terbitan Pustaka Cahaya Kasturidi Pesta Buku Antarabangsa KL 2014 pada 24 April - 4 Mei ini. Boleh bertemu saya dan sahabat2 PCK di booth G05-G06. Wallahua'lam.
NOTA KAKI
[1] Riwayat al-Tabarani dalam al-Kabir (11167) dan al-Ausat (3912, 8219), dan al-Dhiya’ al-Maqdisi dalam al-Mukhtar (2/114/67). Al-Haithami berkata dalam Majma’ al-Zawaid (3/289): “Rijalnya thiqah”. Dan dihasankan oleh al-Albani dalam Sahihnya (1056) dan Sahih al-Targhib wa al-Tarhib (1161) dan Sahih al-Jami’ (3322). Dan berkata Ibn Hajar. Rawi-rawinya adalah perawi yang thiqah dan pada sebahagian mereka dipertikaikan, akan tetapi dikuatkan dengan mutaba’at (sokongan dan dokongan daripada riwayat yang lain)
[2] Riwayat al-Nasaie (11924), Ibn Hibban dalam sahihnya (3294) dan al-Albani dalam Ta’liq al-Targhib menyatakan sahih dan Syeikh Syu’aib al-Arnaut berkata: Sanadnya sahih mengikut syarat Syaikhan (Bukhari Muslim).
[3] Hadis ini disebut oleh al-Qazwaini dalam al-Nur al-Safir ‘an Akhbar al-Qarn al-‘Asyir oleh Muhyiddin Abd al-Qadir al-‘Aidrusi
[4] Disebut oleh al-Suyuti dalam Syarh al-Sudur hlm (232) dan diriwayatkan daripada Ali RA semisal dengannya dengan lafaz yang banyak, dan diriwayatkan oleh Abd Razzaq dalam al-Musannif (9118), al-Azraqi dalam Akhbar Mekah (40/2), Ibn Asakir dalam Tarikh Dimasyq (1/468) dan selainnya. Dan lihat dalam Ahwal al-Kubur oleh Ibn Rajab hlm (118) daripada banyak riwayat. Dan dikeluarkan oleh Ibn Asakir dalam Tarikhnya (2/344-345) daripada jalur Ibn Abi Dunya secara mauquf kepada Sa’id Bin Musayyib.
[5] Lihat Tafsir al-Qurtubi hlm 190
[6] Lihat Mukhtasar Tarikh Dimasyq 1/285 oleh Ibn Manzur
[7] Lihat Mukhtasar Tarikh Dimasyq 1/285 oleh Ibn Manzur
[8] Lihat Mukhtasar Tarikh Dimasyq 1/285 oleh Ibn Manzur
[9] Lihat Ibn Qutaibah dalam Gharib al-Hadis 1/357, dan dinukilkan juga oleh Yakut al-Hamawi dalam Mu’jam al-Buldan 2/321. Lihat juga dalam al-Nur al-Safir ‘an Akhbar al-Qarn al-‘Asyir oleh Muhyiddin Abd al-Qadir al-‘Aidrusi hlm (64)
[10] Lihat Ibn Qayyim dalam al-Ruh hlm 277. Ibn Rajab dalam al-Ahwal hlm 118, al-Suyuti dalam Syarh al-Sudur 236-237 dan al-Qazwaini dalam Aja’ib al-Buldan daripadanya dinukilkan oleh al-‘Aidrusi sebagaimana disebut dalam al-Nur al-Safir hlm 64.
[11] Ini dikeluarkan oleh Ibn Mandah sebagaimana dihikayatkan oleh Ibn Qayyim dalam kitabnya al-Ruh hlm 277dan al-Suyuti hlm 237.
[12] lihat al-Zahabi dalam al-Siyar 20/456.
[13] Lihat kitab Ta’bir al-Ru’ya oleh Ibn Qutaibah.
[14] Lihat Gharib al-Hadis 1/357.
[15] Hadis ini hampir sama diriwayatkan oleh al-Tabarani dengan sanad yang hasan.
[16] Riwayat Muslim (2556) dan Abu Daud (45)

Selasa, 15 April 2014

Mee Kuah Ketam, Ceruk Tokun, Bukit Mertajam

Assalamu'alaikum,

Waktu urusan kerja di Utara tanahair, hamba sempat 'lari' sekejap untuk makan Mee Kuah Ketam di Ceruk Tokun, Bukit Mertajam. Kedai makan yang asal ini memang kecil sahaja, tidak jauh, iaitu hampir bertentangan dengan Masjid Ceruk Tokun. Kalau anda dari Bukit Mertajam, masjid sebelah kanan, jadi kedainya sebelah kiri. Kalau anda dari Kulim ke Bukit Mertajam, kedainya sebelah kanan, jalan nak masuk ke Hutan Lipur Bukit Mertajam.  Selain mee kuah ketam, mee gorengnya pun sedap juga. Rata-rata pengunjung memilih Mee Kuah Ketam atau Mee Goreng. Pengunjung terdiri dari pelbagai bangsa, Melayu dan Cina yang ramai. Hamba sempat ambil gambar guna telefon bimbit. Dah ada dua cawangan kedai ini di satu taman dan di Kulim. Jadi, kalau anda ke Bukit Mertajam, jangan lupa Mee Kuah Ketam di Ceruk Tokun. Wassalam.

 Ini Kee Kuah Ketam 


 Kedainya memang kecil




Ni bekas untuk kuahnya...

Jumaat, 11 April 2014

Makam Sheikh Omar Basheer, Kampung Melayu, Air Itam, Pulau Pinang

Assalamu'alaikum,

Selepas masjid Negeri, masih pada 27 Mac 2014, kami ke Kampung Melayu, Air Itam di Pulau Pinang. Taklah jauh sangat dari Masjid Negeri. Hamba ada senarai beberapa makam di Pulau Pinang yang hendak diziarahi, tapi masih mencari masa. Alhamdulillah kami sampai juga ke Makam Sheikh Omar Basheer, pengembang Tariqat Naqsyabandi Khalidi yang berasal dari Yaman. Anak-anak beliau merupakan Mufti dan Qadi bagi Pulau Pinang dan beliau meningal pada tahun 1881. Al-Fatihah untuk Sheikh Omar Basheer. Wassalam.

Ada dua makam di dalam, yang mana? Yang ini

atau yang ini?







Ada kuburan lain di sekitar Makam

Salah satu Makam dalam kawasan berpagar


Ni pusara suami-isteri tersebut


Tulisan dah tak jelas




sumber : internet

I am sorry for not updating much info or my backdate travelogue on this blog at the moment. For such lame reason, I would probably say I am too busy. Here we go with the late one!

One of the few maqam of Awliyah in Penang that is prominent Shaykh Omar Basheer from Iraq while there was a narration indicated hes from Hadramawt, Yemen.The reliable source claim its Hadramawt. It was also written he was the Awliyah whom brought the Tariqah Naqshbandi Khalidi to Penang and introduced Suluk through the teaching of the Tariqah. He did his seclusion in a complete covered wooden house which still remain intact today. He was from the Naqshbandi Khalidi thus he got the title al Khalidi too. (Most of the Naqshbandi Tariqah is the Khalidiyah which came from the Spiritual Lineage of Mawlana Shaykh Khalid al Bahgdadi whom maqam is in Damascus, Syria). I'm not too sure if most of the Naqshbandi Khalidi in this region is from his spread. I guess when we read the book Naqshbandi in Nusantara by Professor Martin van Bruinessen we will get the clear understanding. I am dont know about his birth date but it was written he died at 1881.

He live during the period of British colonization and was like by the British government. He was also very well known among the ruling elites who were indebted to him for his ability to mediate during the Penang riots of 1867. In fact, the British build a house for him which he lived till he died. After his death, his son Shaykh Zakaria took over his post and continue his works for dakwah and other religious duty for the society. Thus he became the first Mufti for Penang. His another son Shaykh Yahya pursuit on the same journey and became the first Qadi in Penang. His house in 1917 evolved into a madrasah for Quranic Studies.

His maqam is s located at Kampung Melayu, Ayer Hitam, Penang, underneath a 35-foot white tower. It was said the maqam was built by the Muslim laborers from India. Its one of the most beautiful place I ever visited, reminded me as if I am in Middle east. Beautiful design of architecture and surrounded with tranquility atmosphere. Many visitors as far as from Middle east from the Tariqah of Naqshbandi or any other Tariqah will always pay visit to Shaykh Umar Maqam. may Allah bless him.

p/s: When I was there, I did told my wife this maqam reminded us of our beloved Shaykh Zakaria Bagharib. The father is Shaykh Omar and the son name is Shaykh Zakaria and they were descendant from Hadramawt, Yemen. May Allah bless his lovers and the inheritors of Prophet Muhammad s.a.w. 

Masjid Negeri Pulau Pinang

Assalamu'alaikum,

Hamba menyudahi kerja tertangguh sekian lama, iaitu ke Masjid Negeri Pulau Pinang.  Kena pada waktunya untuk kami bersolat dan hamba melakukan kerja-kerja yang tertangguh. Anak-anak kalau ke masjid, kurang masalah sebab masjid biasanya lapang. Anak-anak yang sudah besar, hamba berikan 'kerja' untuk memenuhi masa sementara menunggu hamba. Alhamdulillah, kerja selesai tanpa gangguan. Masjid Negeri Perak dan Masjid sekitar Kuala Lumpur merupakan destinasi selepas ini. 



Mimbar 

Mihrab



Jemaah sedang Solat Asar

Masjid ini dilengkapi dengan penghawa dingin, jadi tidaklah panas




Saf wanita di bahagian belakang

Ada tadika di kawasan masjid

KITAB di bawah MAIPP. Ada teguran dalam Laporan Audit Negara 2013 tentang KITAB.





Pintu gerbang

KITAB dah ada bas, Moga2 KITAB mencapai kejayaan dunia dan akhirat dan tidak menjadi Projek Gajah Putih

Musim bunga....



sumber : http://ms.wikipedia.org/wiki/Masjid_Negeri_Pulau_Pinang

Masjid Negeri Pulau Pinang adalah masjid negeri bagi negeri Pulau Pinang. Dibina pada tahun 1979, ia terletak di Daerah Timur Laut. Masjid Negeri ditadbir oleh seorang Pegawai Hal Ehwal Islam dengan dibantu oleh pegawai-pegawai masjid dan kakitangan yang dilantik oleh pihak kerajaan.
Telefon +60-4-827-1057 Faks +60-4-827-9908
Negeri Pulau Pinang terbahagi kepada enam daerah pentadbiran agama.
Pembinaan masjid ini diilhamkan oleh Y.T.M. Tunku Abdul Rahman, bekas Perdana Menteri Malaysia, awal tahun 1968. Peranan aktif Y.T.M. di dalam meninggikan syiar Islam seperti mempeloporkan musabaqah membaca Al-Quran dalam tahun 1960, pembinaan masjid Negara pada tahun 1965 dan mengadakan berbagai-bagai rancangan dakwah Islamiah tidak dapat disangkal oleh segenap lapisan kaum muslimin di Malaysia malah di seluruh dunia. Untuk memenuhi hasrat gigih umat Islam di Pulau Pinang, Y.T.M. Tunku telah mengesyorkan sebuah Masjid Negeri perlu didirikan di negeri ini dengan jaminan sebanyak sejuta ringgit sebagai bantuan dari Kerajaan Persekutuan. Cadangan tersebut disambut baik oleh kerajaan negeri di bawah pimpinan Y.A.B. Ketua Menteri Pulau Pinang, Dr. Lim Chong Eu. Ia juga disokong dengan sepenuhnya oleh Allahyarham Tun Syed Sheh Shahbudin dan Allahyarham Tun Datuk Syed Sheh Al-Haj bin Syed Hassan Barakbah, bekas T.Y.T. Yang Di Pertua Negeri Pulau Pinang. Cadangan pembinaan itu juga diperkenan dan direstui oleh kebawah D.Y.M.M. Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong selaku Ketua Agama bagi negeri Pulau Pinang.
Jawatankuasa Pembinaan Masjid Negeri ditubuhkan pada bulan Jun 1969. Jawatankuasa Pelupur tersebut di Pengerusikan oleh Datuk Haji Harun Sirat yang ketika itu menjawat jawatan Speaker Dewan Undangan Negeri dengan Datuk Haji Mohd. Sidek bin Elamdin yang ketika itu menjadi Setiausaha Sulit kepada T.Y.T. sebagai Setiausaha. Jawatankuasa Pembinaan Masjid Negeri telah memutuskan cara-cara pungutan derma seperti berikut:-
  • ) Dermawan-dermawan Islam dan Bukan Islam.
  • ) Badan-Badan Sukarela, Pertubuhan-pertubuhan, dan Badan Koperat.
  • ) Kakitangan Kerajaan yang berugama Islam dan bukan Islam.
Pada 4 Mac, 1971, pelan tapak dibentangkan dalam persidangan Majlis Kebangsan Hal Ehwal Agama dengan Y.T.M. Tunku sendiri mempengerusikan persidangan itu. Sementara itu Jawatan Pengerusi Jawatankuasa Pembinaan Masjid diambil alih oleh Allahyarham Datuk Haji Ahmad bin Haji Abdullah, Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri dan Pegawai Daerah Timur Laut, Encik Ismar bin Iskandar dilantik sebagai Setiausaha pada awal tahun 1973.

Mencari Tapak Pembinaan Masjid Negeri[sunting | sunting sumber]

Beberapa tempat di dalam negeri dipilih untuk dijadikan tapak bangunan. Diantaranya ialah di Padang Kota Lama, Padang Dato’ Keramat, di persimpangan Jalan Scotland dengan Jalan Western dan di Jalan Goal (Penjara). Akhirnya dengan mendapat kata sepakat, Jawatankuasa Pembinaan bersetuju memilih sebidang tanah, seluas lebih kurang 11 ekar kepunyaan Kerajaan Negeri di persimpangan Jalan Air Itam dan Green Lane. Tanah tapak pembinaan Masjid Negeri itu telah mendapat persetujuan Y.A.B. Perdana Menteri Malaysia, Allahyarham Tun Haji Abdul Razak dalam tahun 1974. Disamping itu Allahyarham juga telah meluluskan peruntukan Kerajaan Pusat bagi membiayai sebahagian daripada kos pembinaan Masjid tersebut.

Pelancaran Tabung Masjid Negeri[sunting | sunting sumber]

Selepas dilantik menjadi T.Y.T. Yang Di Pertua Negeri Pulau Pinang pada awal tahun 1975, Tun Datuk Haji Sardon bin Haji Jubir berazam untuk menjadikan tugas utamanya menggerak Jawatankuasa Pembinaan Masjid memberi perhatian serius terhadap pembinaan Masjid Negeri. T.Y.T. telah memberi nafas baru, dorongan, galakkan, pimpinan dan peransang kepada Jawatankuasa pembinaan dengan harapan Masjid yang diidamkan itu dapat didirikan dalam jangka waktu yang ditetapkan. T.Y.T. Yang Di Pertua Negeri seterusnya berkenan menjadi penaung sementara isterinya Toh Puan Datuk Hajjah Sadiah sebagai penasihat.Sepanjang Pembinaan Masjid Negeri T.Y.T. dan Yang Amat Berbahagia Toh Puan sentiasa mengambil berat di atas setiap perkembangan pembinaan Masjid tersebut, di samping mengambil inisiatif menambahkan Tabung Kewangan Masjid Negeri dan memberi beberapa pandangan dan nasihat yang diperlukan. Satu Majlis Makan Malam untuk melancarkan pungutan derma secara besar-besaran telah diadakan di Residensi pada 28 Julai, 1975 dengan dihadiri oleh Allahyarham Y.A.B. Tun Haji Abdul Razak, bekas Perdana Menteri, Malaysia dan Y.A.B. Toh Puan Hajjah Rahah. Sambutan yang diberikan oleh para dermawan amatlah menggalakkan. Modal reka bentuk Masjid dipamirkan di majlis tersebut.Tuan Yang Terutama telah memulakan pelancaran tersebut dengan menderma wang habuan tubuh sebulannya untuk Tabung Pembinaan Masjid Negeri. Ini disusuli oleh para dermawan dan hadirin sekelian dengan menderma atau jaminan derma sebanyak RM241,315.00. Tuan Yang Terutama di dalam ucapannya pada malam tersebut membayangkan hasratnya supaya matlamat pungutan derma sebanyak RM500,000.00 itu disempurnakan dalam tempoh masa 6 bulan. Tetapi, Alhamdulillah, dengan daya penggerak yang dibuktikan oleh Tuan Yang Terutama sendiri maka matlamat ini telah tercapai dalam masa hanya 4 bulan sahaja.

Upacara Memecah Tanah Tapak Masjid Negeri[sunting | sunting sumber]

12 Januari, 1976 merupakan hari yang bersejarah kerana pada hari inilah bermulanya kerja-kerja Pembinaan Masjid Negeri. Upacara memecah tanah tapak Masjid disempurnakan oleh T.Y.T. Yang Di Pertua Negeri Pulau Pinang dengan disaksikan oleh Y.B. Datuk Sri Haji Kamaruddin bin Mohd. Isa, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Upacara Menanam Cerucuk Pertama Pembinaan Masjid Negeri[sunting | sunting sumber]

Pada 23 Ogos, 1976, suatu lagi upacara dilaksanakan sebagai menanda bermulanya kerja-kerja pembinaan. Dalam upacara tersebut, T.Y.T. Yang Di Pertua Negeri melakukan penanaman cerucuk yang pertama. Daya utama dan minat suci murni Tuan Yang Terutama sekali lagi terbukti di majlis tersebut di mana Tuan Yang Terutama sekali lagi menderma wang habuan tabung sebulannya untuk Tabung Pembinaan Masjid, dan ini disambut secara spontan oleh para dermawan dengan menghulurkan derma sebanyak RM140,000.00 dalam tempoh masa tiga hari. Derma datang mencurah-curah dan ini dipergiatkan dari semasa ke semasa dalam beberapa bulan angka RM1 juta telah diperolehi. Hasrat dan cita-cita rakyat mulai cerah.

Penubuhan Jawatankuasa Pemandu[sunting | sunting sumber]

Untuk mengemas dan melicinkan kerja-kerja pembinaan, Jawatankuasa Pembinaan Masjid Negeri diserapkan menjadi Jawatankuasa pemandu Masjid Negeri pada bulan Jun, 1977. Y.B. Tuan Haji Mohd. Noor bin Bakar, Ahli EXCO dilantik menjadi Pengerusi Jawatankuasa tersebut. Beliau mengambil alih tempat Allahyarham Datuk Haji Ahmad bin Haji Abdullah yang berpulang kerahmatullah dalam bulan Mei 1977. Tuan Haji Ozair bin Datuk Haji Mohd. Noor, Pegawai Daerah Timur Laut, menjadi Setiausahanya.

Upacara Meletak Batu Asas Masjid Negeri[sunting | sunting sumber]

Sempena Ulangtahun Harijadi T.Y.T. Yang Di Pertua Negeri pada 16 Julai, 1977, suatu upacara meletakkan Batu Asas disempurnakan oleh T.Y.T. Yang Di Pertua Negeri. Upacara itu dilaksanakan dengan penuh adat istiadat tradisi. Dalam upacara di majlis yang berbahagia itu, di antara lain T.Y.T. Yang Di Pertua Negeri menyatakan:-
Pada upacara yang gilang gemilang ini, kita patut juga menyampaikan penghargaan kita kepada Y.T.M. Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj yang mula-mula mempelupuri cadangan pembinaan Masjid Negeri ini, iaitu semasa Tunku menjadi Perdana Menteri. Usaha ini telah diteruskan oleh Allahyarham Tun Haji Abdul Razak yang menggantikan Y.T.M. sebagai Perdana Menteri. Kita berdoa semoga Allah lanjutkan usia Y.T.M. Tuanku dalam keadaan sihat walafiat dan memberinya bertambah-tambah banyak taufik dan hidayah. Kita juga berdoa semoga di atas segala jasa yang disumbangkan oleh Allahyarham Tun Haji Abdul Razak, Allah akan mencucuri rahmat ke atas rohnya dan dikumpulkan bersama-sama orang yang beriman.
Upacara meletakkan Batu Asas Masjid Negeri ini yang kita bersama-sama mengusahakannya adalah menjadi lambang keagungan Ugama Rasmi Persekutuan dan merupakan satu simbul perpaduan dan persefahaman serta keharmonian semua rakyat dari berbilang kaum dan berbagai ugama. Derma-derma yang disumbangkan dengan murah hati adalah disanjung tinggi bukan sahaja oleh Jawatankuasa Pembinaan Masjid Negeri bahkan oleh Kerajaan Negeri kerana ia membuktikan kesyukuran para dermawan terhadap Tuhan yang telah mengurniakan mereka kebahagiaan, kemakmuran dan kesejahteraan hidup di dalam dunia ini. Sepertimana yang terdapat dalam sepotong hadis yang diterjemahkan seperti berikut:-
“Barangsiapa mendirikan sebuah masjid di Dunia ini dengan ikhlas kerana Allah, nescaya Allah akan mendirikan baginya sebuah Mahligai di syurga”.

Maklumat Latarbelakang Masjid Negeri[sunting | sunting sumber]

  • )Tanah Tanah Kerajaan Negeri lebih kurang 11 ekar, dipersimpangan Jalan Air Itam dan Green Lane.
Menurut taksiran harga tanah ini ialah bernilai RM1,811,000.00.
  • )Reka Bentuk Reka Bentuk Model rekabentuk Masjid Negeri ini disediakan oleh Jabatan Kerjaraya
Pulau Pinang. Akiteknya ialah Encik E.B. Paz, yang berasal dari Filipina. Beliau seorang pakar dalam mereka bentuk masjid. Beliau telah mengkaji rekabentuk beberapa buah masjid yang terkemuka dan termasyur di Asia Barat sebelum membuat rekabentuk Masjid Negeri Pulau Pinang.
Encik E.B. Paz adalah seorang akitek yang berkhidmat dengan Jabatan Kerjaraya Pulau Pinang secara kontrek khas untuk pembinaan Masjid Negeri, di bawah pengawasan Datuk Koh Kok Ee, Pengarah Jabatan Kerjaraya.
  • )Pemborong Pemborong yang berjaya mendapat tawaran membina dan menyiapkan Masjid Negeri yang indah ini dari beberapa pemborong yang lain ialah M/s Loh Thow Yoong Sdn.Bhd. dengan harga kos pembinaan sebanyak RM5 juta.
  • )Sumber Kewangan Sumber-sumber kewangan yang diperolehi untuk membiayai pembinaan Masjid Negeri adalah seperti berikut hingga tarikh 31 Julai, 1980.

* ) Kerajaan Persekutuan RM2,104,610.00
* ) Kerajaan Negeri RM1,500,00
* ) Derma-derma Orang Ramai RM1,245,264.11

Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah (Jambatan Kedua Pulau Pinang / Penang Second Link)

Assalamu'alaikum,

Selain urusan kerja, hamba sempat naik Jambatan Pulau Pinang Kedua yang dinamakan sempena SPB Yang DiPertuan Agong, Sultan Abdul Halim Muadzam Shah. Nak rebut naik waktu percuma. Hamba kira begitu simbolik sekali nama SPB YDA digunakan, yang mana beliau juga merupakan Sultan Kedah. Bagi orang biasa, nama mungkin tidak begitu penting. Bagi hamba, nama penting, Nabi Adam AS juga diajarkan nama-nama (ilmu segala) yang malaikat tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. 








Gambar dari Internet




































sumber : http://en.wikipedia.org/wiki/Sultan_Abdul_Halim_Muadzam_Shah_Bridge

The Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Bridge or Penang Second Bridge (Malay: Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah or Jambatan Kedua Pulau Pinang) E28 is a dual carriageway toll bridge inPenangMalaysia. It connects Bandar Cassia (Batu Kawan) in Seberang Perai on mainland Peninsular Malaysia with Batu Maung on Penang Island. It is the second bridge to link the island to the mainland after the firstPenang Bridge. The total length of the bridge is 24 km (15 mi) with length over water at 16.9 km (10.5 mi), making it the longest bridge in Malaysia and the longest in Southeast AsiaChina Harbour Engineering Co Ltd(CHEC), a main contractor for the second bridge was expected to start work on the second Penang bridge in November 2007 and complete the project in 2011, but the completion date was then postponed to May 2012, and later to February 2014.[4] Construction actually started in November 2008. To reduce the cost of construction, its design was then modified to resemble the first cable stayed Penang Bridge. The bridge has been built with a large loan from the People's Republic of China to continue and maintain the economic relationship between China and Malaysia.[5] The bridge was officially opened on 1 March 2014 and was named after the fourteen Yang di-Pertuan AgongTuanku Abdul Halim Muadzam Shah of Kedah and was assigned with the route number E28.

Overview[edit]

Sunset view from the island
The Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Bridge is a High Impact Project (HIP) launched under the Ninth Malaysia Plan. Being a High Impact Project, it is seen as a key catalyst in the socio-economic development of the Northern Corridor Economic Region (NCER) of Malaysia. The project is being delivered by a special purpose Concession Company formed by theGovernment of MalaysiaJambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB). The bridge measuring a total of 24 km in length is being constructed by UEM Builders Sdn Bhd, a subsidiary of the UEM Group Malaysia, as well as China Harbour Engineering Company (CHEC), a subsidiary of the China Construction & Communications Group (CCCG). Construction of the bridge, linking Batu Kawan on the mainland and Batu Maung on Penang Island, began in November 2008 and is currently projected completed on February 2014. The bridge was opened to traffic on 2 March 2014.[6]

Route background[edit]

Map of crossings of Penang Strait as of 2014
The Kilometre Zero of the expressway starts at Batu Kawan Interchange, at its interchange with the North-South Expressway Northern Route E1, the main expressway of the central of Peninsular Malaysia.

History[edit]

Planning[edit]

In the year 1995, the idea to build a second bridge linking Seberang Perai to Penang Island was suggested by the 4th Prime Minister of Malaysia'sTun Dr Mahathir Mohammad and the 3rd Chief Minister of Penang's Tan Sri Dr Koh Tsu Koon. In August 2006, the Malaysian federal governmentunveiled a plan to build the Penang Second Bridge in the Ninth Malaysia Plan. On 12 November 2006, the groundbreaking ceremony for the new Penang Second Bridge was performed by the 5th Malaysian Prime MinisterAbdullah Ahmad Badawi.

Construction[edit]

Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Bridge from the east.
Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Bridge at night.
After months of soil survey work and test piling work, CHEC and UEM announced that the project was on track for completion in 2011. Construction work was expected to begin in January 2008.[7]
On April 2008, the government announced that the project was to be delayed by 9 months due to land acquisition, design issues, and also the rising costs of building materials.[8] Newly elected Penang Chief Minister, Lim Guan Eng proposed a toll discount for any delays on the project[9] and also expressed disappointment regarding the construction delay.[10]
On July 2008, Jelutong MP Jeff Ooi reported that the loan for the bridge risked being withdrawn if the shareholder agreement between UEM Builders Berhad and its joint-venture partner CHEC was not inked by August 2008. It was reported that there were disagreements between the two parties on the apportionment of the cost of building the bridge although the issue was expected to be resolved quickly due to UEM having a variation on the price on its portion.[11]
On 8 November 2008, the construction of the Penang Second Bridge by CHEC finally commenced.[12]
On 3 October 2012, media reports indicated that the bridge was 84% complete, and that the bridge was due to be completed approximately two months ahead of the deadline of September 2013.[13]
On 20 April 2013, the final closure of the cable stayed bridge at the main navigational span of the Penang Second Bridge was completed and thus signified the completion of the construction of the bridge and physically connecting Batu Maung on the Island and Batu Kawan on the Mainland.
On 30 April 2013, the sixth Prime Minister Najib Tun Razak became the country’s first leader to use the 24 km Penang Second Bridge to cross from the island to the mainland to attend a function in Kepala Batas, Seberang Perai.
The bridge was originally planned for completion on 8 November 2013 and to be opened to the public by the end of November.[14] However, the opening day of 8 November 2013 was postponed and the bridge would be opened to traffic on 1 March 2014.[15][16]

Opening[edit]

Opening Ceremony of the Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Bridge on 1 March 2014.
The opening ceremony of the Penang Second Bridge was held at 8:30 pm at Saturday night on March 1, 2014 and was officially opened by the sixth Prime Minister Najib Tun Razak.[17] The bridge was official named asSultan Abdul Halim Muadzam Shah Bridge after the fourteen Yang di-Pertuan AgongTuanku Abdul Halim Muadzam Shah of Kedah.[18][19][20] At Sunday midnight on March 2, 2014, the bridge was opened to traffic at 12:01 am after the official opening ceremony.
Cable stayed bridge at the main span of the bridge.
Electronic Traffic Flow Information signage of the Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Bridge and the Penang Bridge.
Batu Kawan Expressway towards Penang Second Bridge Integrated Toll Plaza (Gateway Arch Toll Plaza).

Incidents[edit]

Penang Second Bridge ramp at Batu Maung interchange collapse[edit]

On 6 June 2013, a ramp leading to the still under construction Penang Second Bridge at Batu Maung interchange collapsed at around 7:00 pm, burying a car and two motorcycles under the debris. One person was killed in the incident. The ramp which is part of the Package 3A of the bridge project was built by the contractor Cergas Murni Sdn Bhd and not UEM Builders Berhad.

Design specifications[edit]

Bridge[edit]

The Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Bridge is designed based on the double "S" curvy concept due to the geological reasons. The numerous "S"-like curves along the 24 km stretch are a requirement under theRoad Safety Audit. It was to help motorists keep their attention on the road while driving.
The Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Bridge is the longest bridge in the world installed with High Damping Natural Rubber (HDNR) Bearing, an effective seismic isolation system that enables the bridge to withstand far field earthquake with a magnatude of 7.5 on the Richter scale. The bridge is the first in Malaysia to be installed with seismic expansion joints, which will allow movements during an earthquake.

Bridge specifications[edit]

  • Overall length: 24 km (15 mi)
  • Length over water: 16.9 km (10.5 mi)
  • Main span: Length - 250 m
  • Height clearance (above water): 30 m
  • Number of vehicle lanes: 2 + 1 for motorcycles (each direction)
  • Targeted date to be opened to the public: 2 March 2014
  • Overall cost: RM 4.5 Billion
  • Average time taken to drive from Batu Kawan to Batu Maung: 20 mins
  • Proposed speed limit on bridge: 80 km/h (50 mph)
  • Percentage of local contents to be used: 60%

Land expressway[edit]

The land expressway, Batu Kawan Expressway is the first Malaysia to be designed based on an upgraded secondary consolidation creterion of 50mm settlement in the next 20 years.

Tolls[edit]

Penang Second Bridge Integrated Toll Plaza
Bandar Cassia-PLUS Toll Plaza
(Gateway Arch Toll Plaza)
Plaza Tol Bersepadu Jambatan Kedua Pulau Pinang
Plaza Tol PLUS Bandar Cassia
(Plaza Tol Pintu Gerbang)
Penang Second Bridge Integrated Toll Plaza.jpg
Penang Second Bridge Integrated Toll Plaza (Bandar Cassia Toll Plaza) or better known as "Gateway Arch Toll Plaza" is the largest toll plaza in Malaysia.
General information
Architectural styleStructural expressionism
LocationE28 Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Bridge (Penang Second Bridge),
PenangMalaysia
Construction started2011
CompletedFebruary 2014
Opening2 March 2014
Technical details
Floor count28 booths

Overview[edit]

The tolls will be collected by a private concession company, Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB), which is similar to the toll scheme for the Penang Bridge. Fees are charged one way when crossing the bridge from the mainland to Penang Island. There is no toll imposed for mainland-bound motorists coming from the island. The Bandar Cassia-JKSB Toll Plaza will only be charged on motorist coming from EXIT 2801Bandar Cassia-JKPP Interchange of the Persiaran Bandar Cassia. Motorist coming from EXIT 2800 Bandar Cassia-NSE Interchange of the North-South Expressway Northern Route will be charged at theBandar Cassia-PLUS Toll Plaza.[21] During opening month of March from 2 March until 31 March 2014, there was a toll free for a month and on 1 April 2014, the toll collection for the bridge has now begun.

Penang Second Bridge Integrated Toll Plaza / Bandar Cassia-PLUS Toll Plaza (Gateway Arch Toll Plaza)[edit]

Penang Second Bridge Integrated Toll Plaza from Batu Kawan Interchange of the North-South Expressway Northern Route.
Penang Second Bridge Toll Plaza from Bandar Cassia Interchange
The Penang Second Bridge Integrated Toll Plaza or Bandar Cassia-PLUS Toll Plaza or also known as Gateway Arch Toll Plaza is a main toll plaza for Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Bridge in Bandar CassiaPenangMalaysia. Upon completion in February 2014, Penang Second Bridge Integrated Toll Plaza would be the largest toll plaza in Malaysia, with the Sungai Besi Toll Plaza being the second.[22] The Penang Second Bridge Integrated Toll Plaza is Malaysia's longest non-vehicular span steel arch structure shape to celebrate this gateway concept and become an iconic feature of the design and it is similar toGateway Arch in St LouisMissouriUnited States.[23] Its toll complexes are the first in Malaysia to be awarded with a Platinum rating in the Green Building Index (GBI).

Toll rates[edit]

(Starting 1 April 2014)

Penang Second Bridge Integrated Toll Plaza or Bandar Cassia-PLUS Toll Plaza (Gateway Arch Toll Plaza) (For Bandar Cassia-NSE Interchange (North-South Expressway Northern Route) - Penang Second Bridge bound only)[edit]

Toll for the NSE-Penang Second Bridge bound, the Batu Kawan Expressway will be collected from users exiting from North-South Expressway Northern Route (PLUS Expressways) at Bandar Cassia-PLUS Toll Plaza going to Penang Island via the Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah Bridge or to Bandar Cassia and users entering the North-South Expressway Northern Route (PLUS Expressways) at Bandar Cassia Toll Plaza.
ClassType of vehiclesRate (in Malaysian Ringgit (RM))
0Motorcycles
(Vehicles with two axels and two wheels)
NIL
1Private Cars
(Vehicles with two axels and three or four wheels (excluding taxi and bus))
RM 0.60
2Vans and other small good vehicles
(Vehicles with two axels and six wheels (excluding bus))
RM 0.90
3Large Trucks
(Vehicles with three or more axels (excluding bus))
RM 1.20
4TaxisRM 0.30
5BusesRM 0.50

Penang Second Bridge Toll Plaza or Bandar Cassia-JKSB Toll Plaza (For Bandar Cassia Interchange - Penang Second Bridge bound only)[edit]

Users from the Mainland (Batu Kawan) going to the Penang Island (Batu Maung) via the Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Bridge, the toll will be collected at Bandar Cassia-JKSB Toll Plaza and Bandar Cassia-PLUS Toll Plaza (one way).
ClassType of vehiclesRate (in Malaysian Ringgit (RM))
0Motorcycles
(Vehicles with two axels and two wheels)
RM 1.70
1Private Cars
(Vehicles with two axels and three or four wheels (excluding taxi and bus))
RM 8.50
2Vans and other small good vehicles
(Vehicles with two axels and six wheels (excluding bus))
RM 30.50
3Large Trucks
(Vehicles with three or more axels (excluding bus))
RM 70.10
4TaxisRM 8.50
5BusesRM 26.20
Note: Touch 'n Go is also available for light vehicles and motorcycles. The Smart TAG lane is for light vehicles only.

Facilities[edit]

JKSB Ronda[edit]

Mitsubishi i-MIEV patrol vehicles.
JKSB Ronda is the highway patrol unit to patrol along the Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Bridge and land expressways and also to provide assistance to commuters on the bridge. The current highway patrol vehicles are the Japanese made Toyota Hilux and the Mitsubishi i-MiEV, the four-seater electric vehicle, with similar dimensions of a Perodua Viva, is able to travel 150 km after an eight-hour full charge. Seven charging stations were also set up at the toll plaza on the mainland, two of them being rapid chargers which are able to give a 80 per cent charge in 30 minutes.[24]