8 DALIL ALLAH WUJUD TANPA BERTEMPAT* (jom hafal dan sebarkan للَّـه تعالى )
الله موجود بلا مكان
1.) *Dalil Al-Quran*
قال الله تعالى: ليس كمثله شيء
(سورة الشورى، ١١)
Mafhumnya: Tidak ada sesuatupun yg menyamai Allah dari apa jua sudut sekalipun.
Rujukan - _*Surah Asshuraa : 11*_
2.) *Dalil hadith*
قال رسول الله: كان الله ولم يكن شيء غيره
(رواه البخاري والبيهقي وابن الجارود)
Mafhumnya: Allah taala telah wujud pada azali dan tiada sesuatupun yg wujud selain Allah pada azaliy.
*_(Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan al-Bayhaqi)_*
3.) Dalil *ijmak para ulama ahlul sunnah wal jamaah*
وأجمعوا على أنه لا يحويه مكان ولا يجري عليه زمان
(رواه أبو منصور البغدادي في الفرق بين الفرق)
Mafhumnya: Telah bersepakat para ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah bahawa sesungguhnya Allah tidak diliputi oleh tempat dan juga tidak berlalu ke atasNya masa
*_(Dinukilkan oleh Abu Mansur Al-Baghdadi dlm kitabnya Al-Farqu baina Al-Firaq)_*
4.) *Dalil aqal*
كما صح في العقل وجود الله قبل خلق الأماكن والجهات بلا مكان ولا جهة وكذلك صح في العقل وجود الله بلا مكان ولا جهة بعد خلق الأماكن والجهات لأنه لا يتغير.
Sebagaimana sah pada akal kewujudan Allah sebelum penciptaan tempat-tempat dan arah-arah tanpa Bertempat dan tanpa Berarah,
Begitu juga sah pada akal kewujudan Allaah selepas penciptaan tempat-tempat dan arah-arah tanpa Bertempat dan tanpa Berarah
Kerana Allah tidak berubah.
5). Telah berkata *al-Imam Abu Jaafar At-Thohawi, (salah seorang ulama yang hidup pada kurun ke-3 terawal hijrah)* :
تَعَاْلَىْ - أي الله- عَنِ الْحُدُوْدِ وَالْغَاْيَاْتِ وَالْأَرْكَاْنِ وَالْأَعْضَاْءِ وَالْأَدَوَاْتِ لَاْ تَحْوِيْهِ الْجِهَاْتُ السِّتُّ كَسَاْئِرِ الْمُبْتَدَعَاْتِ
Terjemahannya: “Maha Suci Allah daripada mempunyai saiz/ukuran dan batas-batas akhir(penghujung) dan sisi-sisi dan anggota-anggota badan yang besar dan anggota-anggota badan yang kecil. Dan Allah tidak diliputi oleh arah yang enam sebagaimana makhluk ciptaanNya"
Rujukan - *_kitab Aqidah at-Tohawiyah karangan Imam Abu Ja'afar At-Thohawi, Dar al-Fikr,_*
*_-Kitab Syarh al-'Aqidah al-tahawiyyah karangan 'Allamah al-Faqih' Abdul-Ghani al-Ghanimi_*
*_~~~14 kurun kaum muslimin sama ada salaf dan khalaf berpegang dengan aqidah yang satu iaitu bahawa Allah ta'ala tidak diliputi oleh suatu tempat dan tidak berlalu ke atas-Nya oleh suatu masa pun_*
6.) Telah berkata *Sahabat Imam Saiyidina Ali karramallahu wajhah(Kurun 1 Hijrah)* :
قال الإمام علي رضي الله عنه: كان الله ولا مكان وهو الآن على ما عليه كان
(رواه أبو منصور البغدادي)
Kata Imam Ali mafhumnya: Allah telah wujud pada azaliy tidak bertempat dan sekarang dia juga tidak bertempat sepertimana wujudnya pada azaliy.
_*(Diriwayatkan oleh Abu Mansur al-Baghdadi)*_
7.) *Al-Imam al-Mujtahid Abu Hanifah al-Nu`man ibn Thabit radiyaLlahu `anhu (w. 150 H)* berkata dalam kitabnya al-Fiqhul-absat :
كَانَ اللهُ تَعَالَى وَلَا مَكَانَ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْخَلْقَ وَكَانَ اللهُ تَعَالَى وَلَمْ يَكُنْ أَيْنٌ وَلَا خَلْقٌ وَلَا شَيْءٌ وَهُوَ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ
Maksudnya: "Allah ta’ala itu ada azali, sedangkan tempat tidak ada pun (masih belum wujud) sebelum Dia mencipta makhluk. Dan Allah ta'ala itu ada azali dan suatu tempat pun tidak ada dan suatu makhluk yang lain pun tidak ada, dan Dia pencipta segala sesuatu".
Rujukan - _*kitab al-Fiqhul-absat karangan Imam Abu Hanifah pengasas Mazhab Hanafi - dikumpulkan dalam Majmu' Rasa'il Abi Hanifah dengan tahqiq al-Kawthari*_
8.) *Al-Imam al-Mujtahid Muhammad ibn Idris al-Syafi`i radiyaLlahu `anhu (w. 203 H)* berkata:
إِنَّهُ تَعَالَى كَانَ وَلَا مَكَانَ فَخَلَقَ الْمَكَانَ وَهُوَ عَلَى صِفَةِ الْأَزَلِيَّةِ كَمَا كَانَ قَبْلَ خَلْقِهِ الْمَكَانَ لَا يَجُوْزُ عَلَيْهِ التَّغَيُّرُ فِي ذَاتِهِ وَلَا التَّبْدِيْلُ فِيْ صِفَاتِهِ
Maksudnya: " Sesungguhnya Dia ta’ala ada azali, sedangkan suatu tempat pun tidak ada (masih belum wujud), maka Dia menciptakan tempat sedangkan Dia di atas sifat keazalian sebagaimana Dia ada azali (tanpa bertempat) sebelum Dia mencipta tempat. Mustahil perubahan berlaku ke atas-Nya pada zat-Nya dan mustahil juga penukaran berlaku pada sifat-Nya".
*_[Dinukilkan daripada al-Imam al-Shafi'i oleh al-Hafiz Muhammad Murtada al-Zabidi dalam kitabnya Ithafus-Sadatil-Muttaqin]_
Tiada ulasan:
Catat Ulasan