Khamis, 27 Oktober 2011

Adab-Adab Ketika Di Dalam Tandas


by Hasrizal Fuad on Wednesday, 12 October 2011 at 20:54

ADAB-ADAB KETIKA DI DALAM TANDAS
By Harrie Maulana


TANDAS ialah suatu tempat khas yang dibina di dalam setiap rumah atau bangunan khusus bagi kegunaan untuk qodho hajat.

TANDAS yang bersih, lebih-lebih lagi yang selesa, merupakan suatu yang dituntut. Kerana itu tidak hairan jika sebilangan individu tidak menggemari TANDAS awam, kerana menganggap ianya di antara tempat yang kotor, menjijikkan atau kurang menyenangkan.

Apapun gambaran yang dibayangkan terhadap TANDAS, ianya tidak terlepas atau terkecuali dari pandangan Islam terhadap kepentingannya. Oleh kerana itu, telah digariskan beberapa adab yang mudah untuk diamalkan ketika berada di dalam dan sesudahnya seperti berikut:-

1. Ketika Berada Dalam TANDAS

i. Tidak membawa sesuatu yang tertulis padanya perkataan yang mulia seperti ayat-ayat al-Quran, bahkan SUNAT pula ditanggalkan.

Ini termasuklah Lafzhul Jalalah, Asma’ul Husna, nama-nama nabi yang mulia sekalipun bukan Rasul, nama-nama malaikat dan kesemua nama-nama yang mulia; samada nama-nama yang dikhususkan untuk seseorang yang mulia ataupun nama tersebut mempunyai persamaan seperti ‘al-Aziz’; kerana nama ini juga daripada Asma’ul Husna. Begitu juga dengan asma’ Ahmad yang merujuk kepada Nabi Muhammad SollaLLahu ‘Alaihi Wa Sallam dan juga yang seumpamanya. Adapun jika nama tersebut dimaksudkan secara umum, maka tidaklah makruh.

Ini berdasarkan daripada hadith riwayat Anas Radhiallahu ‘anhu, iaitu perbuatan RasuluLLah SollaLLahu ‘Alaihi Wa Sallam menanggalkan cincin Baginda yang telah diukir dengan perkataan ‘Muhammad Rasul Allah’.

Maksudnya: “Bahawa RasuluLLah SAW apabila baginda (hendak) masuk ke TANDAS baginda menanggalkan cincin Baginda” (Hadis riwayat at-Tirmidzi).

Sekiranya seseorang itu terlupa atau tidak sempat untuk menanggalkan cincin yang tertera perkataan mulia tadi, maka hendaklah digenggam di dalam telapak tangan atau dimasukkan ke dalam serban dan seumpamanya (disembunyikan atau ditutup). Perbuatan seperti ini adalah sebagai menjaga adab yang dituntut.

Adapun membawa masuk mushaf ke dalam TANDAS tanpa darurat, maka hukumnya adalah HARAM.

Begitu juga dengan cincin yang tertera perkataan mulia yang dipakai pada tangan kiri yang digunakan untuk beristinja’ (bercebok).

ii. Jangan masuk TANDAS dengan kepala dan kaki yang terdedah (tidak beralas). Hadith mursal daripada Habib bin Solih RA dia berkata:

Maksudnya: “Bahawa RasuluLLah SAW jika (hendak) masuk ke TANDAS, baginda memakai alas kaki dan (juga) menutup kepalanya” (Hadis riwayat al-Baihaqi).

iii. Sunat mendahulukan kaki kiri apabila masuk TANDAS. Sekalipun bukan dengan tujuan untuk qodho hajat seperti menyimpan atau mengambil barang, dahulukanlah kaki kiri apabila masuk TANDAS.

iv. Sunat melangkah kaki kanan apabila keluar dari TANDAS. Dahulukanlah kaki kanan apabila keluar dari TANDAS atau beredar dari tempat qodho hajat.

v. Sunat menyediakan air atau alat-alat yang boleh (menurut syarak) digunakan untuk beristinja’ terlebih dahulu. Jika tiada kemudahan paip air untuk bercebok.

vi. Sunat membaca doa sebelum masuk TANDAS. Sepertimana riwayat daripada Anas RA bahawa Nabi SAW ketika hendak masuk TANDAS, baginda berdoa terlebih dahulu:

Maksudnya: “Dengan nama ALLah, Ya ALLah sesungguhnya aku berlindung denganMu daripada syaitan khubtsi (lelaki) dan syaitan khoba’its (perempuan)” (Hadith riwayat al-Bukhori dan Muslim).

vii. Sunat membaca doa setelah keluar dari TANDAS. Antaranya riwayat daripada ‘Aisyah RodhiyaLLahu ‘anha dan Anas bin Malik RA bahawa RasuluLLah SAW telah mengucapkan:

Maksudnya: “Aku mohon keampunanMu. Segala puji bagi ALLah yang telah menghilangkan kesusahan (berak dan kencing) daripadaku dan menjadikan aku sihat wal‘afiat” (Hadith riwayat Ibnu Majah).

Adapun perkataan itu, maka SUNAT dibaca sebanyak 3 kali.

viii. Sunat mengangkat pakaian satu demi satu ketika hendak duduk qodho hajat. Melainkan jika ditakuti terkena najis, maka memadailah mengikut kadar yang sepatutnya. Begitu juga setelah selesainya, SUNAT menurunkan atau melepaskan pakaian satu demi satu sebelum sempurna berdiri tegak.

ix. Makruh berlengah-lengah (duduk lama-lama tanpa keuzuran) dalam TANDAS.

x. Haram makan dan minum.

xi. Haram menghadap atau membelakangi kiblat ketika qodho hajat pada tempat yang tiada pendinding khususnya pada tempat yang lapang atau terbuka dan tanpa ada pendinding (yang boleh menutup aurat), kecuali jika tempat itu berada dalam suatu bangunan atau binaan dan memang disediakan sebagai tempat qodho hajat seperti TANDAS yang dibina dalam rumah atau bangunan. Maka hukumnya adalah dibolehkan; tidak haram dan tidak makruh dan tidak menyalahi yang utama (khilaf al-awla).

Ini dapat difahami dari hadith yang diriwayatkan oleh ‘Abdullah bin ‘Umar RA dia berkata:

Maksudnya: “Aku naik ke atas rumah Hafshah untuk sesuatu tujuan (pekerjaan), lalu aku melihat RasuluLLah SAW sedang qodho hajat (buang air besar), iaitu baginda (dalam keadaan) membelakangi kiblat (dan) menghadap negeri Syam” (Hadis riwayat al-Bukhori).

Setelah qodho hajat, jika ingin berpindah ke tempat lain untuk beristinja’ (bercebok) seumpamanya, maka tiada haram atau makruh untuk dia menghadap atau membelakangi kiblat.

2. Ketika Qodho Hajat

i. Disunatkan supaya berat anggota badan dibebankan ke bahagian kiri dan mengangkat atau meringankan bahagian kanan. Setelah dibebankan ke bahagian kiri dan mengangkat atau meringankan bahagian kanan, kemudian merapatkan kedua-dua peha untuk memudahkan lagi qodho hajat.

ii. Makruh buang air kecil dalam keadaan berdiri kecuali ada keuzuran atau keadaan tertentu, maka pada ketika itu hukumnya tidak makruh dan tidak menyalahi yang utama (khilaf al-awla). Ini sebagaimana yang diriwayatkan oleh ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha:

Maksudnya: “Barangsiapa yang mengatakan kepada kamu bahawa RasuluLLah SAW buang air kecil dalam keadaan berdiri, maka janganlah kamu mempercayainya. (Sesungguhnya) Baginda tidak membuang air kecil kecuali dalam keadaan duduk” (Hadith riwayat at-Tirmidzi) .

iii. Disunatkan supaya tidak melihat kemaluan, tidak memandang ke arah langit. Tidak memerhatikan apa yang keluar dari dua kemaluan kecuali kerana maslahat, tidak mengoyang-goyangkan atau memain-mainkan dengan tangan (tanpa faedah atau tujuan) dan tidak (banyak) menoleh ke kiri dan ke kanan.

iv. Ketika sedang qodho hajat, makruh berkata-kata walau apa-apa bentuk perkataan sekali pun seperti perkataan biasa, kecuali keadaan darurat umpamanya memberi amaran kepada orang buta yang hampir jatuh ke dalam perigi dan seumpamanya. Bahkan kadang-kadang dalam keadaan seperti ini dihukumkan wajib (untuk berkata-kata dan memberi amaran).

Larangan ini difahami dari satu hadith RasuluLLah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Sa‘id RA:

Maksudnya: “Janganlah dua orang lelaki pergi (untuk) memasuki satu TANDAS, (lalu) keduanya membuka aurat mereka (untuk qodho hajat sambil) berbual-bual. Sesungguhnya ALLah ‘Azza Wa Jalla benci dengan (perbuatan) demikian itu” (Hadith riwayat Abu Dawud).

Sekalipun bukan dalam keadaan qodho hajat, maka diSUNATkan juga ketika berada dalam TANDAS agar tidak menyebut dengan lidah sesuatu sebarang Asma`ul-Husna atau Al-Qur'an. Adapun kata-kata biasa sahaja, maka tiadalah makruh (karahah).

Apabila seseorang itu bersin, maka memadailah dia memperdengarkan tahmidnya dalam hati sahaja tanpa melafazkan. Namun jika seseorang itu menggerak-gerakkan lidahnya tetapi tanpa mengeluarkan suara, maka perbuatan seperti ini tidak dihukumkan MAKRUH. Sekiranya dia menyaringkan juga suaranya untuk mengucapkan tahmid dan didengar pula oleh orang lain, maka tidak dituntut bagi orang yang mendengar tadi untuk men"tasymit" (Mendoakan orang yang bersin, yang telah mengucapkan tahmid, dengan kebaikan dan keberkatan dengan mengucapkan .

Manakala hukum berdehem dan berbisik-bisik pula tidak makruh, seperti berdehem apabila pintu TANDAS diketuk untuk memberi maklum atau isyarat bahawa dia berada dalamnya.

Di samping itu dapat difahami daripada hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu Umar RA bahawa menjawab salam juga tidak dituntut:

Maksudnya: “Bahawa seorang lelaki telah berjalan melintasi RasuluLLah SAW dan baginda (pada ketika itu) sedang buang air kecil, lalu dia pun memberi salam (kepada Nabi). Nabi SAW tidak pun menjawab salamnya itu” (Hadith riwayat Muslim).

v. Disunatkan tidak bersiwak (membersihkan gigi) sambil qodho hajat.

vi. Disunatkan tidak meludahi kencingnya.

vii. Disunatkan tidak duduk terlalu lama (tanpa keperluan). Kerana Luqman al-Hakim pernah mengatakan bahawa perbuatan tersebut boleh mengakibatkan penyakit limpa/hati dan menyebabkan buasir (penyakit yang disebabkan urat darah pada dubur membengkak). Maka pesannya, duduklah (untuk qodho hajat) dengan selesa kemudian (segeralah) keluar.

3. Setelah selesai qodho hajat, perkara yang perlu dibuat ialah beristinja’ (bercebok) dan hukumnya adalah WAJIB. Maka antara adabnya ialah:-

i. Sunat beristinja’ dengan tangan kiri dan makruh menggunakan tangan kanan.

Daripada Abu Qatadah RA daripada bapanya bahawa RasuluLLah SAW bersabda:

Maksudnya: “Jika salah seorang daripada kamu kencing, maka janganlah sekali-kali dia memegang zakarnya dengan tangan kanannya dan (begitu juga) janganlah dia beristinja’ dengan tangan kanannya” (Hadith riwayat al-Bukhari).

ii. Sunat memulakan membasuh kemaluan (hadapan) kemudian barulah dubur jika beristinja‘ dengan air.

iii. Sunat menggunakan jari tengah ketika beristinja’ pada dubur.

iv. Sunat dibasuh tangan yang digunakan untuk beristinja’ dengan tanah dan seumpamanya (seperti sabun) kemudian dengan air lalu keluar daripada tandas diikuti dengan membaca doa seperti berikut :

Ertinya: “Ya ALLah sucikanlah hatiku dari sifat-sifat nifaq dan peliharakanlah kemaluanku dari perkara-perkara keji”.

Penutup

Inilah di antara adab-adab yang telah disepakati oleh para ulama’ suffah dan dituntut untuk diamalkan ketika berada di dalam TANDAS. Sekalipun hukumnya hanyalah SUNAT untuk dikerjakan atau ditinggalkan, namun adalah rugi jika diabaikan kerana adab-adab tersebut sangat membantu bagi seseorang yang sedang melalui jalan keruhanian menuju kepada Rubbubiyah. Manakala mereka yang mengamalkannya pula adalah di antara orang-orang yang beruntung kerana berusaha untuk menghayati sunnah RasuluLLah SAW yang mana tidak dinafikan terdapat banyak lagi hikmat dan rahmat yang tersembunyi yang tidak diketahui tanpa perlu disebutkan di sini.

WaLLahu’alam


~ Harrie Maulana ~

Isnin, 24 Oktober 2011

Manfaat 10 malam awal Zulhijjah

 Sumber : http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Manfaat10malamawalZulhijjah/Article

Manfaat 10 malam awal Zulhijjah
Oleh Hizbur Rahman
bhnews@bharian.com.my
2011/10/18

Tujuh amalan dianjur sepanjang bulan penuh berkat

KINI kita berada di pertengahan bulan Zulqaedah. Insya-Allah jika dipanjangkan umur, kita bakal bersua dengan bulan Zulhijjah. Bulan yang mulia lagi berkat ini merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan terutamanya pada sepuluh hari pertama dalam bulan ini. 

Firman Allah SWT dalam surah al-Fajr ayat 1-3 maksudnya: “Demi waktu fajar dan malam yang sepuluh (yang mempunyai kelebihan di sisi Allah dan bilangan yang genap serta yang ganjil.” 
Ibnu Kathir berpandangan bahawa malam yang sepuluh itu ialah sepuluh malam pertama di bulan Zulhijjah, manakala yang ganjil ialah hari Arafah. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tidak ada hari yang lebih banyak dibebaskan oleh Allah SWT akan hamba-Nya daripada neraka lebih daripada hari Arafah.” (Riwayat Muslim)

Sabda Rasulullah SAW lagi ketika mentafsirkan ayat ketiga dari surah al-Buruj yang bermaksud: “Yang menyaksikan ialah hari Arafah dan yang disaksikan ialah hari kiamat.” (Hadis riwayat Ahmad dan Baihaqi)

Banyak hadis yang menceritakan mengenai kelebihan bulan Zulhijjah ini antaranya, daripada Imam Ahmad meriwayatkan dari Ibnu ‘Umar bahawa Baginda SAW bersabda: “Tiada satu hari pun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari sepuluh Zulhijjah ini, oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah).”

Ibnu Hibban menyatakan di dalam kitab Sahihnya bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Seutama-utama hari adalah hari Arafah.”

Untuk mencapai kelebihan pada bulan ini, umat Islam dianjur melakukan pelbagai amalan antaranya:



  • Pertama: Menunaikan ibadah haji dan umrah yang merupakan sebaik-baik amalan.




  • Kedua: berpuasa pada hari berkenaan atau sekadar kemampuan terutamanya pada hari Arafah iaitu 9 Zulhijjah.
    Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Puasa pada hari Arafah ini aku mengira Allah SWT akan mengampunkan dosa setahun lalu dan setahun yang akan datang.” (Riwayat Muslim)




  • Ketiga: Memperbanyakkan takbir dan berzikir. Imam al-Bukhari meriwayatkan bahawa Ibnu ‘Umar dan Abu Hurairah selalu keluar ke pasar bertakbir dan diikuti oleh orang ramai dengan lafaz ‘Allahu Akbar, Allahu Akbar, La Ilaha Illa Allah, wa Allahu Akbar, Allahu Akbar, wa Lillahil Hamdu.”




  • Keempat: Bertaubat dengan meninggalkan segala maksiat dan dosa, semoga dengan amalan baik dapat mencapai keampunan dan rahmat Allah. Maksiat adalah punca kepada jauh dan terhindarnya seorang hamba daripada rahmat Allah, manakala ketaatan pula adalah punca dekat dan kasihnya Allah kepadanya.




  • Kelima: Memperbanyakkan amalan salih terutama amalan sunat tambahan seperti solat sunat, bersedekah, berjihad, membaca al-Quran, menyeru kepada kebaikan, mencegah kemungkaran dan seumpamanya kerana semuanya digandakan pada hari berkenaan.




  • Keenam: Disyariatkan bertakbir pada beberapa hari yang mulia itu pada waktu siang atau malam terutama selepas menunaikan fardu solat lima waktu yang dikerjakan secara berjemaah.
    Bagi mereka yang tidak menunaikan ibadat haji, disunatkan bertakbir bermula dari waktu Subuh hari raya dan berakhir sehingga waktu Asar pada hari 13 Zulhijjah.




  • Ketujuh: Disyariatkan amalan korban iaitu menyembelih haiwan ternakan pada hari raya haji dan hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah). Ia merupakan sunnah amalan nabi Allah Ibrahim AS setelah Allah SWT mengujinya dengan perintah menyembelih anaknya Ismail AS tetapi ditebus ujian itu dengan digantikan seekor haiwan untuk disembelih.

    Amalan paling agung pada bulan mulia ini ialah menunaikan ibadah haji yang merupakan rukun Islam kelima. Perjalanan rohani ini merupakan satu kewajipan yang mesti ditunaikan bagi mereka yang memenuhi syarat yang ditentukan oleh syarak sebagaimana firman Allah SWT dalam surah Ali ‘Imran, ayat 97 maksudnya: “Di situ ada tanda keterangan nyata (yang menunjukkan kemuliaannya; diantaranya ialah) Makam Nabi Ibrahim. Sesiapa yang masuk ke dalamnya, aman tenteramlah dia. Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat haji dengan mengunjungi Baitullah, iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) daripada sekalian makhluk.”

    Orang yang menunaikan fardu haji merupakan tetamu Allah SWT. Mereka berkorban harta, tenaga dan masa demi menunaikan perintah Allah. Berdasarkan kesungguhan dan pengorbanan tinggi jemaah haji dalam membuat persiapan melaksanakan ibadah tersebut, maka diharapkan ibadat haji yang dilaksanakan itu mendapat ganjaran haji mabrur.

    Haji mabrur adalah haji yang diterima dan dikurniakan ganjaran syurga oleh Allah SWT, ia merupakan kedudukan yang paling tinggi dan istimewa, malah ingin dikecapi oleh sesiapa sahaja yang menunaikan ibadah haji tersebut.



  • Kisah Nabi Khidir A.S. Berumur Panjang

    Kisah ini sudah ada dalam kisah2 yg hamba salin dan tampalkan dalam blog hamba cuma dlm versi yg lebih ringkas.

     

    Bahwa Nabi Khidir itu berumur panjang dan masih hidup sampai sekarang masih diyakini sebagian besar kaum muslimin pada umumnya, khususnya umat muslimin Islam tradisional di Indonesia.Kisah-kisah tentang Nabi Khidir ii terus menarik perhatian semua orang karena keunikannya.

    Berikut ini di tuturkan kisah asal mula Nabi Khidir bisa berumur panjang, walau semua itu tidak lepas dari kehendak Allah SWt.

    Kisah ini diriwayatkan ole Ats-tsa labi dari imam Ali, yang bermula dari Raja Iskandar Zulkarnain yang disebut The Great Alexander (Iskandar yang agung). Sebutan The Great Alexander kepada Raja Iskandar Zulkarnain karena beliau adalah seorang kaisar yang mampu menaklukkan dunia barat dan timur.Beliau disegani dan ditakuti orang di seluruh dunia pada zamannya.Walau demikian, posisi ini tidak menjadikan beliau sombong, beliau adalah salah seorang raja yang beriman dan bertakwa kepada Allah SWT.

    Suatu ketika raja Iskandar Zulkarnain pada tahun 322 SM berjalan di atas bumi menuju ke tepi bumi (istilah ke tepi bumi ini disebut orang sebelum Columbus menemukan benua Amerika pada tahun 1492 pada saat itu anggapan orang bumi itu tidak bulat). Allah mewakilkan seorang malaikat yang bernama Rafa’il untuk mendampingi Raja Iskandar Zulkarnain.

    Di tengah perjalanan mereka berbincang-bincang dan raja Iskandar Zulkarnain berkata kepada malaikat Rafa’il : “wahai malaikat Rafa’il ceritakanlah kepadaku tentang ibadah para malaikat di langit.” Malaikat Rafa’il berkata:”ibadah para malaikat di langit di antaranya ada yang berdiri tidak mengangkat kepalanya selama-lamanya. Ada yang sujud tidak mengangkat kepala selama-lamanya, dan ada pula yang rukuk tidak mengangkat kepala selama-lamanya.” Mendengar keterangan ini Raja termenung. Dalam benaknya timbul keinginan bisa melakukan hal yang sama seperti malaikat. Niatnya hanya satu agar dapat beribadah kepada Allah. Lalu malaikat Rafa’il berkata: “Sesungguhnya Allah telah menciptakan sumber air di bumi, namanya Ainul hayat yang artinya sumber air hidup, maka barang siapa yang meminumnya seteguk,maka tidak akan mati sampai hari kiamat atau sehingga ia memohon kepada Allah agar supaya dimatikan.”

    Kemudian raja bertanya kepada malikat Rafa’il:” apakah kau tahu dimana tempat ainul hayat itu.” Malaikat rafa’il menjawab: “ Bahwa sesungguhnya Ainul hayat itu berada di bumi yang gelap.”Setelah raja mendengar keterangan dari malaikat Rafa’il tentang Ainul hayat, maka raja segera mengumpulkan alim ulama pada zaman itu. Raja bertanya kepada mereka tentang Ainul hayat itu tetapi mereka menjawab: kita tidak tahu kabarnya, namun ada seorang yang alim di antara mereka menjawab :” sesungguhnya aku pernah membaca di dalam wasiat nabi Adam AS, beliau berkata bahwa sesungguhnya Allah meletakkan Ainul Hayat itu di bumi yang gelap.” Dimanakah tempat bumi yang gelap itu ? Tanya raja. Dan dijawab, yaitu di tempat keluarnya matahari.

    Kemudian raja bersiap-siap untuk mendatangi tempat itu, lalu raja bertanya kepada sahabatnya: “ kuda apa yang sangat tajam penglihatannya di waktu gelap? Dan sahabat menjawab, yaitu kuda betina yang perawan. Kemudian raja mengumpulkan 1000 ekor kuda betina yang masih perawan, lalu raja memilih di antara tentaranya yang sebanyak 6000 orang dipilih yang cendekiawan dan yang ahli mencambuk.

    Di antara mereka adalah Nabi Khidir AS berjalan di depan pasukannya. Setelah menempuh perjalanan jauh maka mereka jumpai dalam perjalanan,bahwa tempat keluarnya matahari itu tepat pada arah kiblat. Kemudian mereka tidak berhenti menempuh perjalanan dalam waktu 12 tahun, sehingga sampai di tepi bumi yang gelap itu, ternyata gelapnya itu seperti asap, bukan seperti gelapnya waktu malam.

    Kemudian seorang yang sangat cendekiawan mencegah raja masuk ke tempat gelap itu dan tentara-tentaranya berkata kepada raja. “ Wahai raja, sesungguhnya raja-raja yang terdahulu tidak ada yang masuk ke tempat gelap ini karena tempat ini gelap dan berbahaya “. Raja berkata : “Kita harus memasukinya, tidak boleh tidak “. Kemudian raja hendak masuk, maka mereka semua membiarkannya siapakah yang berani membantah perintah maharaja yang disegani dunia barat dan dunia timur. Kemudian raja berkata kepada pasukannya : “ Diamlah, kalian di tempat ini selama 12 tahun, jika aku bisa datang kepada kalian dalam masa 12 tahun itu maka kita pulang bersama, jika aku tidak datang selama 12 tahun maka pulanglah kembali ke negeri kalian.

    Kemudian raja berkata kepada Malaikat Rifail : “ Apabila kita melewati tempat yang gelap ini apakah kita dapat melihat kawan-kawan kita ? “. “ Tidak bisa kelihatan “ , jawab Malaikat Rifail : “ Akan tetapi aku memberimu sebuah mutiara, jika mutiara itu ke atas bumi maka mutiara tersebut dapat menjerit dengan suara yang keras dengan demikian maka teman-teman kalian yang tersesat jalan dapat kembali kepada kalian” . 
     
    Kemudian Raja Zulkarnain masuk ke tempat tersebut dengan didampingi oleh Nabi Khidir. Disaat mereka jalan Allah memberikan wahyu kepada Nabi khidir As, “ Bahwa sesungguhnya Ainul Hayat itu berada di sebelah kanan jurang dan Ainul Hayat itu Aku khususkan untuk kamu “. Setelah Nabi Khidir menerima wahyu tersebut kemudian beliau berkata kepada sahabat-sahabatnya : “ Berhentilah kalian di tempat kalian masing-masing dan janganlah kalian meninggalkan tempat kalian sehingga aku datang kepada kalian “.

    Lalu beliau berjalan menuju ke sebelah kanan jurang maka didapatilah oleh beliau sebuah Ainul Hayat yang dicarinya itu. Kemudian Nabi Khidir turun dari kudanya dan beliau langsung melepas pakaiannya dan turun dari kudanya dan beliau langsung melepas pakaiannya dan turun ke “ Ainul Hayat “ ( sumber air hidup ) tersebut, dan beliau terus mandi dan minum sumber air hidup tersebut maka dirasakan oleh beliau airnya lebih manis dibanding madu. Setelah beliau mandi dan minum Ainul hayat tersebut terus menemui Raja Iskandar Dzulkarnain sedangkan raja tidak pernah tahu apa yang terjadi pada Nabi Khidir As yaitu pada saat Nabi Khidir melihat Ainul Hayat dan mandi.

    Raja Iskandar Dzulkarnain keliling di dalam tempat yang gelap itu selama 40 hari, tiba-tiba tampak oleh Raja sinar seperti kilat maka terlihat oleh Raja, bumi yang berpasir merah dan terdenganr oleh Raja suara gemericik di bawah kaki kuda. Kenudian Raja berkata kepada Malaikat Rafail “ Suara apakah yang gemerincing di bawah kaki kuda tersebut ? “, Malaikat Rafail menjawab : “ gemericik adalah suara benda apabila seseorang mengambilnya niscaya ia akan menyesal dan apabila tidak mengambilnya niscaya ia akan menyesal juga. Suara gemericik itu membuat orang jadi penasaran namun semua orang ragu-ragu dalam mentukan sikapnya, mengambil benda itu atau tidak ?. Kemudian diantara pasukan ada yang mengambilnya namun hanya sedikit setelah mereka keluar dari tempat yang gelap itu ternyata bahwa benda tersebut adalah permata yakut berwarna merah dan jambrut yang berwarna hijau; maka menyesallah pasukan yang mengambil itu karena mengambilnya hanya sedikit, apalagi para pasukan yang tidak mengambilnya pasti lebih menyesal lagi kenapa mereka begitu bodoh tidak mengambil permata yang mahal harganya itu.

    Demikianlah kisah asal mula Nabi Khidir berumur panjang. Bukti bahwa Nabi Khidir berumur panjang adalah dari adanya kisah-kisah yang menyebutkan bahwa beliau sudah ada sejak zaman Nabi Musa As, lalu beliau juga pernah bertemu dengan Rosullullah SAW dan bahkan pernah berguru Ilmu Fiqih kepada Imam Anu Hanifah.

    Sumber : Abu Khalid. MA

    DBP: Orang Melayu tak yakin dengan bahasa sendiri


    DBP: Orang Melayu tak yakin dengan bahasa sendiri
    Ketua Bahagian Komunikasi Korporat DBP Abdul Ghapar Abdullah berkata sikap tidak bangga, tiada kesedaran dan kurang jati diri bangsa menyebabkan usaha untuk memartabatkan Bahasa Malaysia sebagai Bahasa Kebangsaan terjejas.

    NONEBeliau berkata DBP memang bertanggungjawab memastikan penggunaan Bahasa Kebangsaan dengan betul tetapi sebenarnya tidak mempunyai kuasa untuk menghalang orang ramai daripada tidak menggunakan Bahasa Malaysia.

    "Contohnya samalah dengan kempen Ops Sikap yang dilaksanakan polis.  Walaupun pelbagai usaha dan kempen yang dilakukan, kemalangan tetap berlaku dan ia berpunca dari sikap pengguna jalan raya.

    "Begitu juga dengan DBP yang melaksanakan pelbagai program untuk memartabatkan Bahasa Kebangsaan tetapi orang ramai masih juga menggunakan bahasa rojak," katanya kepada Bernama.

    Beliau berkata DBP tidak boleh menghalang dan menguatkuasakan atau mendenda orang yang tidak menggunakan Bahasa Kebangsaan, tetapi apa yang boleh dibuat ialah membantu sekiranya mereka tidak begitu arif dengan penggunaannya.

    Untuk program Bulan Bahasa Kebangsaan pada bulan ini, Abdul Ghapar berkata kira-kira 300 program khusus diadakan di seluruh negara dan ia tidak termasuk program dan kempen yang dilaksanakan DBP sepanjang tahun.
    Bahasa bercampur

    "DBP sedia membantu mana-mana pihak yang mahu menggunakan khidmat nasihat untuk menggunakan Bahasa Kebangsaan dengan betul, sama ada menerusi bengkel atau seminar," katanya.

    azlan"Penyiar iaitu media cetak atau elektronik termasuk radio swasta banyak menggunakan bahasa bercampur. Jadi dalam konteks ini kita tidak mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan. Namun untuk penyiar yang tidak mempunyai kepakaran, DBP sedia membantu di mana yang perlu," katanya.

    Mengambil contoh penggunaan bahasa Kebangsaan yang betul di papan-papan iklan pula, beliau berkata DBP tidak mempunyai kuasa untuk mengenakan peraturan kerana yang ada kuasa ialah Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

    Beliau kesal banyak orang Melayu sendiri yang tidak mempunyai keyakinan, jati diri dan rasa bangga untuk menggunakan Bahasa Malaysia dalam perhubungan sehari-hari.

    mahathir meets bloggers 150807 crowdMenurutnya dalam pelbagai mesyuarat rasmi juga kadang-kadang Bahasa Malaysia tidak digunakan sepenuhnya.

    "Kita nak beritahu, Bahasa Malaysia ialah Bahasa Kebangsaan dan bukannya bahasa orang Melayu sahaja. Jadi setiap rakyat Malaysia perlu mengangkat martabat Bahasa Kebangsaan itu seperti yang termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan," katanya.
    Papan iklan

    Di pihak DBP, katanya, pada laman sesawang DBP (dbp.gov.my), pelbagai usaha dipaparkan untuk memastikan penggunaan Bahasa Kebangsaan yang betul di bawah tajuk perkhidmatan antara lainnya - Khidmat Nasihat Bahasa, Pedoman dan Panduan Bahasa Melayu dan Pantau Tegur Bahasa.

    dewan bahasa dan pustaka logoMenurutnya, Pantau Tegur Bahasa mengajak rakyat bersama-sama berusaha mengesan kesilapan bahasa yang berlaku atau yang dipamerkan di tempat-tempat awam, seperti di papan iklan atau papan tanda, sama ada di luar atau pun di dalam bangunan, yang mesti dicegah segera untuk mengelak mencemarkan maruah Bahasa Kebangsaan.

    "Antara ciri pencemaran bahasa ialah pengutamaan bahasa asing, sama ada dari segi saiz atau warna, penggunaan bahasa yang tidak menepati tatabahasa Melayu, termasuk sistem ejaan, pemilihan kata, pembentukan kata, pengolahan  ayat, dan penggunaan laras, atau pun mencampuradukkan Bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris," katanya.

    DBP dalam menyempurnakan tugas dan tanggungjawabnya pastinya akan terus menerus melaksanakan pelbagai kempen dan program bagi memartabatkan Bahasa Kebangsaan, suatu usaha yang mungkin tidak berpenghujung.

    azlanPara pencinta dan penggiat Bahasa Kebangsaan pula akan terus menyuarakan pandangan demi pandangan, yang semuanya bernas, tentang bagaimana Bahasa Kebangsaan boleh dimartabatkan, dijadikan bahasa ilmu dan bahasa perniagaan baik di peringkat dalam negara mahupun hingga ke luar negara.

    Namun, tanpa kesedaran dan perubahan sikap di kalangan semua rakyat Malaysia, sukar untuk menentukan bila masanya Bahasa Kebangsaan sudah mencapai martabatnya yang seharusnya.

    Bagi, pejuang dan pakar Bahasa Kebangsaan Dr Awang Sariyan, sikap dan penerimaan masyarakat terhadap Bahasa Kebangsaan merupakan topik penting yang kerap dibincangkan setiap kali memperkatakan usaha memartabatkan Bahasa Malaysia.
    Menimbulkan keghairahan

    Katanya, proses globalisasi yang sebahagian besarnya melalui perantaraan bahasa Inggeris, menimbulkan keghairahan yang kadangkala berlebihan di kalangan masyarakat untuk mengutamakan penguasaan Bahasa Inggeris dan mengurangkan perhatian kepada penggunaan Bahasa Melayu.

    awang sariyanMenurut beliau, ia terjadi dalam kalangan pelbagai lapisan masyarakat sama ada pemimpin, profesional dan orang awam.

    "Budaya berbahasa Melayu dalam pelbagai aspek kehidupan masyarakat Malaysia, termasuk dalam kalangan orang Melayu sendiri tidak cukup mantap kerana adanya anggapan bahawa bahasa Melayu tidak berhubung kait dengan taraf sosial dan pendidikan serta tidak mempunyai nilai ekonomi yang tinggi," katanya dalam sebuah tulisannya.

    Ada kebimbangan yang nyata di sebalik tulisan bekas penyandang pertama Kursi Pengajian Melayu Kerajaan Malaysia di Beijing Foreign Studies University dan bekas Pengarah Jabatan Bahasa Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) itu.
    Penyair dan pencinta Bahasa Kebangsaan Dr Ibrahim Ghafar, yang menyetujui pandangan Dr Awang, berkata di situlah letaknya sikap yang salah di kalangan masyarakat yang mengaitkan penggunaan Bahasa Malaysia secara negatif dengan taraf sosial dan pendidikan serta nilai ekonomi.
    Bersosial rendah

    "Seolah-olah Bahasa Malaysia hanya layak dituturkan oleh mereka yang bertaraf sosial rendah, berpendidikan tidak tinggi. Apatah lagi bila menganggap Bahasa Kebangsaan tidak mempunyai nilai ekonomi yang tinggi, hilanglah jati diri bangsa kita," katanya.

    Beliau berkata seharusnya rakyat menanam sikap 'marilah bersama-sama kita menambah nilai ekonomi Bahasa Kebangsaan' dengan menuturkannya secara meluas, menggunakan dalam urusan rasmi dan perniagaan dan mempelbagaikan aktiviti yang boleh mendorong kecintaan kepada Bahasa Kebangsaan.

    "Biar apapun keturunan kita, sebagai rakyat Malaysia kitalah yang harus berperanan memberi nilai tambah kepada Bahasa Kebangsaan kita kerana ia bukan milik satu bangsa sahaja tetapi milik keseluruhan rakyat Malaysia," katanya.

    NONEAhli parlimen kawasan Kepong Dr Tan Seng Giaw pula melihat usaha memartabatkan Bahasa Kebangsaan wajib dimulakan dari awal sejak di bangku sekolah lagi dengan memastikan kualiti dan kemahiran guru-guru yang mengajarnya termasuk di semua sekolah jenis kebangsaan.

    Dr Tan yang bangga fasih berbahasa Melayu dan boleh pula membaca dan menulis Jawi, berkata latihan awal penggunaan Bahasa Kebangsaan yang baik ibarat membentuk buluh daripada rebungnya lagi dan boleh dilihat kesannya apabila murid-murid itu membesar sebagai penutur yang baik.

    "Saya tidak pernah berhenti menimbulkan hal ini di Parlimen. Kita harus melihat semua sisi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Kebangsaan termasuk usaha meningkatkan standard dan penguasaan di kalangan guru. Ingatlah Bahasa Jiwa Bangsa," katanya

    Zombie PPSMI menjenguk, pendidikan negara menuju Sparta moden


    Zombie PPSMI menjenguk, pendidikan negara menuju Sparta moden — Zul Fikri Mohamad Munir

    September 29, 2011
     
    29 SEPT — Merujuk tulisan Datuk Dr Anwar Ridhwan, Sasterawan Negara ke-10 bertajuk Tamadun Melayu dan PPSMI bertarikh 27 Ogos 2011 sebagai reaksi pantas terhadap bayangan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pendidikan iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum itu yang mengumumkan pendirian kerajaan untuk membenarkan sekolah membuat pilihan untuk meneruskan dasar PPSMI atau sebaliknya; sebuah keputusan yang mengejutkan ramai kerana bertentangan secara “predestined” atau “foreordained” dengan semangat keputusan kerajaan pasca 7 Mac 2009 yang menyatakan untuk memansuhkan PPSMI bermula 2012.

    Sekali lagi, sebuah dasar pendidikan bersifat “aftermath spin-off” diumumkan. Sekuelnya menarik, diumum mansuh pada 2009, diumum anti-mansuh menjelang 2012, manakala prekuelnya lebih berahi, dimum hanya beberapa bulan sebelum dilaksanakan pada 2002! Kini menjelang tahun pemansuhannya, rakyat Malaysia, murid sekolah khasnya ternanti-nanti keputusan penuh kerajaan. Yang menariknya, (mengambil contoh Anwar Ridhwan), penantian ini bagaikan menanti Zombie baharu yang sudah ditalkinkan!

    Sejarah pendidikan moden negara bermula sekitar tahun 1945 hingga ke 1957 dan dikenali sebagai “zaman perubahan”. Beberapa penyata telah dikeluarkan, sebahagiannya untuk menyeragamkan polisi pendidikan di antara semenanjung Tanah Melayu dengan Singapura yang berbeza ketika itu, dan juga untuk menukarkan sistem pendidikan penjajah kepada sebuah sistem pendidikan yang berteraskan kebangsaan. Penyata tersebut adalah Penyata Barnes-Fenn Wu dan Penyata Razak.

    Tiga tujuan utama Penyata Razak iaitu; a) bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, b) Sukatan pelajaran yang sama untuk setiap sekolah dan c) Dasar Pelajaran yang bermaksud menyatukan semua kanak-kanak dari pelbagai bangsa melalui satu peraturan telahpun dilaksanakan melalui Penyata Rahman-Talib kemudiannya, sekitar 1958 hingga ke 1964.

    Kelihatan ketika itu, murni sungguh dasar pendidikan negara dari sisi falsafah, terutamanya melalui penggunaan bahasa kebangsaan yakni bahasa Melayu secara unilateral walaupun tidak mandatori (bahasa lain dibenarkan untuk diajar).

    Pada tahun 1974, Tun Dr Mahathir Mohamad, mantan Perdana Menteri Malaysia yang keempat telah dilantik sebagai Menteri Pendidikan. Berikutan dengan itu, Kaedah Tatatertib pelajar telah digubal pada 1975, khusus untuk mengawal kelantangan para pelajar dari menunjukkan sokongan terhadap proksi pembangkang.

    Secara tepatnya, Akta Universiti Kolej Universiti yang dilaksanakan pada tahun 1971 (berikutan peritiwa 13 Mei 1969) diperkenalkan selaras dengan citarasa Dr Mahathir yang berfungsi sebagai Menteri Pendidikan ketika itu.

    Sekitar 1990-an pula, setelah naik sebagai perdana Menteri pada 1982, Dr Mahathir secara “soft approach” telah cuba mengubah landskap pendidikan negara dengan meminta beberapa universiti menggunapakai bahasa Inggeris sebagai bahasa penghantar.

    Realitinya kini, IPTA umum seperti UM dan UKM, hanya Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Akademi Pengajian Melayu serta Akademi Pengajian Islam sahaja yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar. Begitu juga di UTM, USM, UiTM dan UPM, di anggarkan, tidak sampai 20 peratus sahaja fakulti yang masih mengguanakan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar.

    Lebih serius, rata-rata IPTS juga menggunakan hampir 100 peratus bahasa Inggeris sebagai bahasa penghantar di setiap fakulti mereka.

    Dikenali sebagai Bapa Pemodenan dan “pencipta” Wawasan 2020, pada 2002 Dr Mahathir yang telah menerajui negara selama 22 tahun selaku Perdana Menteri telah mengusulkan sebuah dasar baharu iaitu Pengajaran dan Pembelajaran Sains & Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI).

    Tanpa merujuk kepada Sultan selaku ketua negara, kabinet mahupun ahli cendekiawan, dasar ala-“hubris” tersebut dilaksanakan setahun kemudiannya, super-mandatori kepada semua Sekolah Kebangsaan (majoriti Melayu) dan ala-fleksibel kepada Sekolah Jenis Kebangsaan (dibolehkan diajar dalam dwi-bahasa).

    Lebih mengecewakan kerana “pencipta” Wawasan 2020, Dr Mahathir berpendapat bahawa rakyatnya masih belum bersedia untuk mencapai wawasan yang diimaginasikan oleh dirinya sejak dari dulu.

    Maka, sebuah jalan pintas, “shortcut” telah dibina untuk memudahkan rakyatnya menunaikan impian individualistiknya tersebut; yakni PPSMI, dengan harapan apabila dasar tersebut dilaksanakan, maka rakyatnya akan cepat pandai, mudah bersaing seantero dunia lantas membawa Malaysia lancar di atas platform Wawasan 2020 tanpa mempedulikan pengkhianatan yang dilakukan terhadap Falsafah Pendidikan Negara, Dasar Pendidikan Negara dan yang lebih penting, semangat Perlembagaan Negara.
    Sifat “ultra-kiasu” ini, membakul-sampahkan Falsafah Pendidikan Negara yang tegas menyatakan perlunya kerajaan menyediakan suasana pembelajaran yang adil dan saksama serta capaian ilmu yang sama taraf terhadap setiap rakyat dengan perbezaan mazhab orientasi pedagogi di antara sekolah bandar dan sekolah pendalaman. Kesamarataan tidak mungkin wujud kerana pelbagai faktor seperti kebolehan guru dan aspek kemudahan prasarana sekolah yang berbeza.

    Sifat “super-hubris” ini, menyepak terajang Dasar Pendidikan Negara yang jelas menyifatkan bahasa kebangsaan sebagai bahasa penghantar dalam pendidikan, sekaligus menjadi agen perpaduan. Perpaduan akan menjadi mimpi ngeri apabila masyarakat moden di bandar berbahasa Inggeris manakala masyarakat luar bandar masih kekal berbahasa mengikut kaum masing-masing, tanpa mempunyai sebuah bahasa tunggal sebagai pemangkin kesatuan sebuah bangsa berdaulat.

    Keadaan “absolute despotic” ini malangnya, mencaci lekeh Perlembagaan Negara yang terang menjelaskan bahawa bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dengan memperlakukan bahasa kebangsaan itu sebagai “dampratan”, tidak sama taraf dengan bahasa Inggeris, tidak superior malah penyebab wujudnya inferior di dalam diri masyarakat!

    Maka setelah 44 tahun Penyata Razak dibentangkan, semangat dan tujuan murni penyata tersebut bukan sahaja dipandang sepi oleh kerajaan, juga diperlakukan seumpama tidak wujud oleh sebahagian besar ahli kabinet yang pada waktu tersebut gagal untuk membantah.

    Sistem pendidikan negara bukan sahaja terikat kepada isu “seindah” dan “sehebat” PPSMI, lebih agung dari isu bahasa, orientasi dan pelaksanaannya secara mudah dilihat terpesong jauh dari sikap dan sifat asalnya sebagai sebuah alat pendidikan.

    Murid difragmen-fragmenkan kepada “streaming” yang dianggap perlu, walhal pengasingan murid kepada sistem berdasarkan “Sains” dan “Sastera” ini dilihat cuba memandang rendah keupayaan murid untuk meneroka potensi diri yang lebih terbuka.

    Pengasingan ini menyebabkan “Sains” menjadi terlalu eksklusif, terhad kepada murid yang pandai dan bijak sahaja, manakala “Sastera” dihuni oleh murid yang tidak mempunyai arah tuju yang lain atau secara sinisnya dipaksa belajar bukan berdasarkan minat.

    Implikasinya, dua teres strata lapisan masyarakat wujud, dengan sikap ahli “Sains” yang tidak pandai melihat secara seni atau estetik kerana tidak diberi peluang mengaji bahan “Sastera”, manakala masyarakat “Sastera” pula kekal wujud sebahagi masyarakat kelas bawahan kerana tidak terlibat secara lansung dalam persaingan globalisasi dunia yang berteraskan teknologi.

    Lapisan masyarakat seperti ini pada akhirnya, akan menyumbang kepada ketidakseimbangan sumber manusia dari sudut vektor kepada negara, lantas keputusan-keputusan yang dibuat oleh kelas atasan menjadi terlalu analitik, pragmatik serta tidak praktikal secara menyeluruh kerana ketiadaan unsur estetik seperti yang selalu dianjurkan oleh dunia “Sastera”.

    Negara kita, setelah mencapai status kemerdekaanya yang ke-54, sedang menuju pantas melalui pendidikan untuk menjadi negara Sparta moden yang bercorak “aristokratis”. Kanak-kanak dilahirkan untuk kuat fizikal, dilatih untuk berperang dan hidup semata untuk kekuatan. Bayi yang lemah akan dibunuh kerana akan memalukan negara.

    “Crito, we owe a cock to Asclepius; please pay it and don’t forget it,” adalah ayat terakhir Socrates sebelum mati dibunuh ketika umurnya mencecah 70 tahun oleh masyarakat Athenians sendiri. Sarjana sendiri tidak dapat mengagak maksud ayatnya tersebut, tetapi menurut Charlotte Higgins (2008) kemungkinan besar Socrates menggambarkan kematian sebagai penawar kepada kehidupan.

    Apakah PPSMI, yang telah ditalkinkan rupanya hidup kembali sebagai Zombie? Jika begitu, Pendidikan Negara kita kita sendiri tidak lebih baik dari filem satira-humor Mamat Khalid!

    Tiada bezanya di antara Sparta atau Malaysia, mana-mana murid yang lemah, tidak kira sekolah bandar atau pedalaman, sekolah kebangsaan atau sekolah jenis kebangsaan, akan dipilih untuk menghuni masyarakat kelas bawahan, dilatih sebagai pekerja suruhan, dalam kata yang lain, hidupnya dibunuh oleh masyarakat kelas atasan kerana tidak mampu bersaing!

    * Zul Fikri Zamir Mohamad Munir adalah seorang pelajar pasca-siswazah di salah sebuah IPTA tempatan.
    * This is the personal opinion of the writer or publication. The Malaysian Insider does not endorse the view unless specified.

    GMP mahu kerajaan tidak layan tuntutan kekal PPSMI

    October 24, 2011
    KUALA LUMPUR,24 Okt — Gerakan Memansuhkan PPSMI (GMP) menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membuat penegasan bahawa keputusan memansuhkan dasar pembelajaran dan pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris tidak dikaji semula ketika terus wujud gesaan agar kerajaan membenarkan ospsyen dwibahasa kepada pelajar.

    Pertubuhan bukan kerajaan PAGE terus membawa rayuan agar kerajaan membenarkan penggunaan dua bahasa untuk mengajar Sains dan Matematik di sekolah.

    Kerajaan masih menjalankan kajian dan mempertimbangkan perkara tersebut.

    Pengerusi GMP Dr Shaharir Mohamad Zain berkata, pendirian agar kerajaan membuat penegasan segera dibuat dalam mesyuarat mereka kelmarin.

    “Pada kesempatan ini GMP juga ingin mempertahankan kewarasan dan kebijaksanaan kerajaan memansuhkan PPSMI kerana ada golongan yang malah mempersoalkan hal ini dengan menyangkal satu persatu yang dituntut oleh kupulan ini yang kononnya lebih waras itu,” katanya lagi.

    Dasar PPSMI diperkenalkan ketika pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad pada 2003 dan pada 8 Julai 2009 Muhyiddin mengumumkan ia akan dimansuhkan sepenuhnya mulai tahun depan.

    Dr Mahathir juga masih berharap dasar itu akan diteruskan bagi membantu negara mencapai kemajuan dalam pelbagai bidang dan meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris.

    Menurut Shaharir, baru dua tahun dasar baru ini berjalan sudah ada kedengaran kembali golongan elitis yang amat minoriti dan memang menyokong PPSMI dahulu mendesak kerajaan mengubah dasar tersebut supaya mewujudkan kembali dasar lama sebagai pilihan rakyat kerana kononnya ramai rakyat mahu PPSMI diteruskan.

    “Selain daripada tinjauan pandangan awam oleh kumpulan minoriti itu, yang amat dipertikaikan keesahannya oleh GMP dan pelbagai pihak lain, pelbagai helah lain lagi diutarakan oleh kumpulan ini untuk mencapai hasrat menjadikan Bahasa Inggeris bahasa utama pembangunan pendidikan di negara ini.

    “Memanglah golongan ini menolak bulat-bulat hakikat 'bahasa jiwa bangsa, bahkan bahasa jiwa ilmu, yang rata-rata sudah tidak dipertikai oleh semua ilmuan di seluruh dunia atau mereka menerimanya tetapi mahu jiwa-jiwa rakyat Malaysia ini akhir seperti jiwanya sekarang mengagungkan kebudayaan Inggeris sahaja,” katanya.

    Shaharir berkata GMP merakamkan setinggi-tinggi penghormatan atas keberanian dan ketegasan “luar biasa” timbalan perdana menteri bahawa akan mengotakan janji pemansuhan PPSMI.

    “Sekali gus beliau dengan tepatnya yang mengening terhadap dasar bahasa yang didokonginya ini.

    “Sekali gus beliau dengan tepatnya mengingatkan mereka yang menuntut pengembalian PPSMI agar menghormati Perlembagaan negara yang tidak membenarkan Bahasa Inggeris menjadi bahasa pengantar mana-mana pelajaran di sekolah kebangsaan,” katanya.

    “Oleh kerana kumpulan yang mahu mengembalikan PPSMI ini seolah-olah engan menerima hakikat bahawa ketagasan timbalan perdana menteri itu adalah ketegasan kerajaan juga, maka GMP merasakan sudah sampai masana perdana menteri mencelah dengan menegaskan perkara yang sama,” kata beliau lagi.

    Sabtu, 22 Oktober 2011

    22 Sebab Malaikat Rahmat tidak akan memasuki rumah anda....



    22 Sebab Malaikat Rahmat tidak akan memasuki rumah anda....

    1-Rumah orang yang memutuskan hubungan Silatul Rahim.

    2-Rumah orang yang memakan harta anak yatim secara haram.

    3-Rumah yang memelihara anjing.

    4-Rumah yang banyak menyimpan gambar yang mencerca Para Sahabat Nabi, orang yang telah mati dan sebagainya.

    5-Rumah yang mengumandangkan nyanyian yang memuja selain daripada Allah SWT.

    6- Rumah yang sering meninggikan suara.

    7- Rumah yang didiami mereka yang syirik kepada Allah SWT seperti tukang tilik, ahli syihir dan nujum.

    8-Rumah yang menggunakan perhiasan daripada emas seperti pinggan dan mangkuk daripada emas.

    9- Rumah yang makan makanan yang berbau seperti bauan rokok, perokok, penagih dadah .

    10- Rumah yang didiami mereka yang sentiasa bergelombang dengan maksiat.

    11- Rumah yang didiami mereka yang melakukan dosa-dosa besar.

    12-Rumah yang didiami mereka yang derhaka kepada kedua ibu bapa.

    13- Rumah pemakan riba,intres.

    14-Rumah yang mengamalkan budaya syaitan seperti kumpulan rock.

    15- Rumah yang memiliki patung-patung.

    16-Rumah yang memiliki loceng seperti loceng gereja.

    17- Rumah yang didiami peminum arak.

    18- Rumah yang mempercayai tukang tilik.

    19- Rumah yang didiami mereka yang mendapat laknat Allah SWT, pemakan rasuah, pemberi rasuah dan mereka yang mengubah kejadian Allah SWT seperti wanita yang mencukur bulu kening, wanita yang memakai gelang atau rantai di kaki.

    20- Rumah yang didiami mereka yang berhadas besar tanpa mandi Janabah/Junub.

    21- Rumah yang melakukan pembaziran ( berhias dengan berlebihan ).

    22- Rumah yang melakukan maksiat di dalamnya.


    FB Mtd Kota Lama

    ●●●●⊱●●⊱●●⊱●●⊱sebar-sebarkan Semoga Bermanfaat ⊰●●⊰●●⊰●●●●


    Join us for more video and info ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ►
    https://www.facebook.com/layarMinda

    Rujukan Makalah:
    http://akhbaralyom.net/news_details.php?lng=arabic&sid=44301

    Apa yang anda tahu tentang seorang AYAH




    APA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG SEORANG AYAH

    Mungkin ibu lbh kerap menelefon utk... menanyakan keadaan kita setiap hari..Tp tahukah kita, sebenar nya ayah lah yg mengingatkan ibu utk menelefon kita?

    Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tp tahukah kita bhw sebaik saja ayah pulang bekerja dgn wajah yg letih ayahlah slalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian ?

    Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jgn minum ais!".Tp tahukah kamu bahwa ayah sangat risau.??

    Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dgn tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bhw ayah hanya ingin menjaga kita? Krn bagi ayah, kita adlh sesuatu yg sangat berharga.

    Saat kita sudah d percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melangar kpercayaan nya...Maka ayah lah yg setia menunggu kita di ruang tamu dgn rasa sangat risau..

    Setelah kita dewasa,ayah telah mghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..

    Di saat kita memerlukan ini-itu, utk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adlh org pertama yg berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dngan bangga..

    Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayahpun tersenyum bahagia..

    Apa kita tahu,bhw ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

    Ayah menangis krn ayah sangat bahagia..Dan diapun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..

    Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita brsma cucu-cucunya yg sesekali dtg utk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yg tak lagi kuat untuk menjaga kita..

    (sebarkan jika kita sayang kepada ayah kita)

    Æ–♥ѵӗ U ayah ({})♥

    * mungkin ramai yang tidak kisah akan kasih sayang seorang ayah ataupun redhanya... saat kita exam, adakah kita akan meminta ayah mendoakan kita. kebanyakannya akan meminta doa seorang ibu.

    * sedalam dalam hati ayah, ada perasaan mahu melakukan yang terbaik untuk ahli keluarganya.

    * answer me, siapa lelaki terbaik yang pernah hidup dalam hidup kalian? yang sanggup berkorban duit, sanggup melukakan dirinya untuk kalian...♥

    Khamis, 20 Oktober 2011

    Hijrah bawa Aisha pada Islam


    Hijrah bawa Aisha pada Islam

    SEBELUM memeluk Islam, wanita warga Filipina ini adalah penganut agama Kristian yang taat dan patuh. Sebagai anak, Aisha Canlas akan bersama ibu bapa dan keluarganya untuk beribadat di gereja terutama setiap hujung minggu.

    Mereka sama-sama berdoa tetapi dalam diri Aisha lain pula ceritanya. Beliau sering tertanya-tanya: "Benarkah di hadapannya kini sedang berdiri 'seorang' tuhan? 

    "Bagaimana seseorang itu dapat mengetahui bagaimana rupa bentuk tuhan? Kalau mereka tahu bermakna mereka pernah bertemu dengan tuhan, tetapi benarkah manusia boleh bertemu dan melihat tuhan?"

    Pelbagai persoalan mengenai ketuhanan timbul di fikirannya walaupun ketika itu usianya masih terlalu muda untuk memikirkan soal-soal yang seperti itu.

    Bairpun rumahnya terletak berhampiran sebuah masjid di kota Manila, Filipina, Aisha tidak merasakan beliau terganggu terutama dek laungan azan.

    Malah beliau menikmati ketenangan dan kedamaian ketika mendengar suara azan.

    "Saya akan memejamkan mata dan merasakan ketenangan menusuk ke jiwa apabila azan berkumandang meskipun saya tidak tahu makna di sebalik kata-kata dalam azan itu yang bagaikan suara muzik di hati saya," katanya.

    Tetapi pada saat itu, beliau belum terfikir untuk memeluk Islam. Sehinggalah usianya meningkat dewasa, Aisha mengambil keputusan merantau ke Arab Saudi semata-mata untuk bekerja. Harapannya, memberi sinar hidup yang lebih baik kepada keluarganya.

    Ketika itu beliau tidak bercadang mengenali Islam dengan lebih dekat. Kecuali perlu mempelajari soal budaya dan bahasa sebelum berangkat ke Arab Saudi.

    Ini supaya tidak mengalami sebarang kejutan budaya setiba di sana di samping memudahkannya bergaul terutama di tempat kerja.

    "Saya belajar mengenai budaya dan seluruhnya mengenai Arab Saudi terutama bahasa Arab walaupun agak sukar. 

    "Selain sedikit mengenai agama Islam yang menjadi anutan utama di sana," katanya yang bertugas sebagai jururawat di salah sebuah hospital di Riyadh, Arab Saudi.

    Aisha mengakui perjalanannya untuk memeluk Islam walaupun tidak sukar tetapi mengambil masa. 

    Beliau memperuntukkan sepenuhnya masa yang ada untuk mempelajari Islam bagi menambahkan keyakinan dan kekuatan apabila bergelar Muslim. 

    Lebih-lebih berada di Arab Saudi. Ia menyediakan suasana yang akhirnya membuatkan Aisha mengenali Islam dengan lebih dekat.

    Beliau juga sering bertanya kepada para doktor di hospital tempatnya bertugas mengenai agama Islam. Mereka sangat membantu Aisha dengan memberikan jawapan walaupun di celah-celah kesibukan melayani dan merawat pesakit.

    Katanya, mereka juga menggalakkannya mengikuti kelas-kelas pengajian Islam di sebuah madrasah yang terletak berdekatan hospital. 

    "Saya mula mengikuti pengajian di madrasah itu bertemankan teman sebilik bermula 17 Januari 2008.

    "Pastinya kehadiran saya menjadi perhatian. Di samping sebagai pelajar baru, mereka hairan kerana saya seorang penganut Kristian mahu duduk sama-sama belajar dengan mereka. 

    "Namun sejak itu saya tidak pernah ketinggalan mempelajari Islam terutamanya membaca dan memahami isi kandungan al-Quran, mendengar sirah dan perjalanan hidup Nabi Muhammad sehinggalah bagaimana sebenarnya kita mengenali Allah," tambahnya.

    Dapat restu ibu

    Pastinya Aisha semakin memahami Islam yang membuatkan beliau semakin yakin terhadap agama itu dan akhirnya keputusan besar harus dibuat.

    "Saya menghubungi ibu di Filipina dan meminta izin agar memberi restu kepada anaknya ini bertukar agama daripada penganut Katholik untuk menjadi seorang Muslimah," katanya.

    Alhamdulillah, permintaan dan niat Aisha untuk bertukar agama itu tidak mendapat halangan ibunya. 

    Tinggal lagi si ibu bimbang jika si anak akan melupakannya dan ahli keluarga lain, hanya kerana mereka kini berbeza agama. 

    Namun Aishah menjelaskan kepada ibunya bahawa sebagai seorang Islam, menghormati terutamanya ibu yang melahirkan dan ahli keluarga tetap akan menjadi keutamaan walaupun kelak mereka berbeza agama.

    Akhirnya di hadapan guru yang mengajar dan para pelajar madrasah, Aisha melafaz dua kalimah syahadah.

    Beliau mengaku, tidak ada perkataan yang dapat menggambarkan perasaannya ketika itu. 

    "Yang saya tahu, setelah mengucap dua kalimah syahadah itu seolah-olah telah terlepas satu beban yang sangat berat daripada bahu ini dan kedamaian yang sejuk meresap masuk ke dalam hati yang selama ini saya tercari-cari dalam kehidupan. 

    "Menjadi seorang Muslim sungguh luar biasa sekali rasanya," katanya.

    Tindakannya memeluk Islam itu tentunya menimbulkan pertanyaan di kalangan rakan-rakan. 

    Lalu Aisha menjawab tidak ada seseorang atau sesuatu yang patut disembah kecuali Allah SWT dan Nabi Muhammad itu adalah rasul-Nya.

    "Namun ada yang menuduh saya mengkhianati agama saya yang dulu, Katholik apabila memeluk Islam. 

    "Tetapi di lubuk hati saya mengatakan bahwa itu tidak benar. Saya masih yakin atau percaya kepada Jesus atau sebenarnya Isa sebagai salah seorang nabi dan bukannya tuhan sebagaimana yang disembah sebelum ini.
    "Baginda hanyalah manusia sebagaimana manusia yang lain dan hanya diberikan sedikit keistimewaan hanya kerana beliau seorang Nabi seperti Nabi-Nabi Allah yang lain," tukas Aisha.

    Aisha sangat beruntung dan bahagia apabila bergelar saudara Muslim, seterusnya berpeluang mengerjakan umrah dan menziarahi tempat-tempat bersejarah di Mekah dan Madinah.

    Baginya, pertama kali melakukan ibadat umrah itu adalah satu pengalaman yang sangat istimewa dan tidak akan beliau lupakan.

    "Sepanjang beribadat dan berada di hadapan kaabah saya begitu berharap dan berdoa pada Allah SWT agar saya dapat meyakinkan seluruh ahli keluarga saya untuk masuk Islam juga. 

    "Saya ingin mereka selamat daripada api neraka pada hari kiamat nanti," harap Aisha.

    Zakat bukan untuk yang miskin sahaja


    Zakat bukan untuk yang miskin sahaja


    Wang zakat adalah untuk diagihkan kepada asnaf sebagai mana yang termaktub dalam al-Quran. - Gambar hiasan


    KAYA masih layak dapat zakat? Bukankah zakat hanya untuk orang miskin? Demikianlah antara persoalan semasa mengenai agihan zakat. Tidak dinafikan, umumnya umat Islam sering mengaitkan zakat dengan fakir dan miskin.

    Bagi menjawab isu ini, kita tidak boleh bersifat melulu menafikan sesuatu yang kita tidak tahu. Hakikatnya, asnaf zakat ada lapan. Hanya dua asnaf sahaja yang disyaratkan miskin, iaitu fakir dan miskin. 

    Bagi hamba sahaya, mereka bukanlah miskin melainkan mereka asnaf istimewa, justeru diri mereka adalah milik tuannya. Dalam Islam, hamba hendaklah dilayani dengan santun oleh tuannya dan kebajikannya dipelihara oleh tuannya.

    Mereka memang tiada harta tetapi kebajikan mereka sepatutnya terjaga, justeru mereka adalah milik tuannya yang kaya.

    Lima lagi asnaf zakat iaitu amil, mualaf, gharimin, fisabilillah dan ibn sabil tidaklah disyaratkan miskin ke atas mereka. Walaupun begitu, pastilah dalam tata cara pengagihan zakat, hendaklah diutamakan golongan fakir dan miskin. Justeru, mereka inilah yang paling layak diraikan dalam agihan zakat sesuai dengan tatanan yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW sendiri.

    Mungkin ada yang berhujah, bukankah ulama fikah sendiri ada yang menegah zakat diberikan kepada orang-orang kaya. Mereka memberi dalil, iaitu saat Nabi Muhammad SAW mengutuskan Muadz bin Jabal ke Yaman, maka nabi telah berpesan: Zakat itu hendaklah dikutip daripada orang-orang kaya dan diagihkan kepada orang miskin di kalangan mereka. (riwayat Bukhari).

    Namun begitu, kita mesti melihatnya secara objektif dan jelas. Fuqaha misalnya Dr. Abdullah Nashih Ulwan memang menyatakan orang-orang kaya itu ditegah daripada mendapat agihan zakat. Namun, apa yang dimaksudkan dengan tegahan itu ialah jika diambil harta zakat itu daripada bahagian (asnaf) fakir dan miskin dan diberikan kepada orang kaya. 

    Sekiranya diambil daripada asnaf yang lain, misalnya daripada asnaf fisabilillah, maka tidaklah disyaratkan penerimanya seorang yang miskin.

    Sehubungan itu, amalan zakat di Malaysia, khususnya di Selangor, setiap orang Islam boleh mendapat bantuan zakat walaupun mereka tidak miskin.

    Misalnya dalam kes hutang rawatan dan membantu melanjutkan pendidikan. 

    Mereka dibantu atas nama asnaf fisabilillah, asnaf gharimin (berhutang) atau asnaf-asnaf lain yang sesuai. Bukan atas sifat kemiskinannya.

    Mungkin juga ada pihak yang berhujah, bahawa nabi pernah menolak untuk memberikan zakat kepada orang kaya, sebagaimana yang disebutkan dalam sebuah hadis: "Tidak ada bahagian zakat bagi seorang yang kaya dan seorang yang kuat yang mampu berkerja," (riwayat Abu Daud).

    Memang diakui, Islam amat tidak meraikan sikap malas sehingga menjadikan penganutnya suka meminta-minta. Sayid Sabiq dalam kitabnya Anasir Kekuatan Dalam Islam, ada menukilkan kisah yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik, bahawa Nabi SAW pernah menolak permintaan seorang pemuda Ansar dan dia diajar mencari kayu sehingga mampu berdikari dan tidak sekadar mengharapkan simpati demi sesuap makanan.
    Ini menunjukkan Islam tidak meraikan orang yang kaya dan mampu bekerja.

    Walau bagaimanapun, Nabi Muhammad SAW juga telah membuat pengecualian bahawa zakat masih boleh diberi kepada orang kaya jika mereka memerlukan zakat sesuai dengan keadaan diri mereka - yakni tidak sampai berlebih-lebihan dan mengabaikan hak fakir dan miskin.

    Rabu, 19 Oktober 2011

    Rumah Terbuka Sekolah Anak Yang Kedua

    Assalamu'alaikum,

    Ni cerita sebulan yang lalu, bulan Syawal. Hamba sekeluarga ke Jamuan Aidil Fitri anjuran Sekolah Rendah tempat anak kedua hamba belajar.  Sekolah ni kecil sahaja dan hamba 'terpaksa' sekolahkan anak kedua di sini kerana semua Sekolah Integrasi di Bandar Baru Bangi (swasta dan JAIS) dah penuh apabila kami balik dari luar negara pada tahun lepas.  Hamba bersyukur ke hadrat Allah Taala kerana  dapat sekolahkan anak ke Sekolah Integrasi ini, kira2nya sekolah paling kecil di Bandar Baru Bangi. Walaupun beberapa kemudahannya kurang, anak hamba suka belajar di sini.










    Infak, sedekah dan zakat


    Infak, sedekah dan zakat

    Dalam Islam, ada tiga perkara yang sering dikaitkan dengan harta kekayaan, iaitu infak, sedekah dan zakat. Bolehkah dijelaskan perbezaan di antara ketiga-tiga perkara ini?

    Ketiga-tiga perkara di atas, adalah merujuk kepada bagaimana seseorang Muslim itu membelanjakan harta kekayaannya ke jalan yang diredai oleh Allah SWT. 

    Apabila harta itu dibelanjakan ke jalan kemaksiatan, maka ia tidak lagi dinamakan dengan nama-nama di atas. Dalam ajaran Islam, harta itu perlu dimanfaatkan ke arah kebaikan sama ada yang hukumnya wajib atau sunat. 

    Misalnya memberi belanja kepada ahli keluarga dan menunaikan zakat, ia adalah wajib. Dengan cara itu harta dapat menyelamatkan manusia daripada diazab pada hari akhirat. 

    Infak bermaksud membelanjakan harta pada jalan Allah SWT secara umum. 

    Dalam al-Quran, kalimah infak disamakan maksudnya dengan nafkah. Infak terbahagi kepada dua iaitu infak wajib dan infak yang tidak wajib. 

    Infak wajib termasuk zakat, bayaran kafarah, menunaikan nazar dan keperluan tanggungan wajib termasuk makan minum dan tempat tinggal untuk anak-anak, isteri dan ibu bapa. 

    Infak yang tidak wajib termasuk derma kepada pertubuhan kebajikan dan orang perseorangan, membantu program dakwah, bersedekah atas nama kemanusiaan dan sebagainya. Allah SWT menyebut perkataan infak dan nafkah sebanyak 49 kali dalam al-Quran. (Antaranya, ayat 215 surah al-Baqarah) 

    Saad bin Abi Waqas r.a. menceritakan bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda: Nafkah (infak) yang kamu berikan semata-mata kerana Allah nescaya diberi pahala oleh Allah; bahkan apa yang kamu berikan untuk makanan isteri kamu (perbelanjaan rumah tangga) juga akan diberi pahala oleh Allah. (riwayat al-Bukhari)

    Sedekah juga mempunyai makna yang umum. Sedekah boleh jadi infak atau zakat, malah sedekah boleh melibatkan apa-apa sahaja kebaikan yang dilakukan, sama ada melibatkan pemberian harta ataupun tidak melibatkan harta. 

    Tanggapan yang mengatakan sedekah adalah pemberian sunat semata-mata tidak tepat. Hakikatnya sedekah boleh jatuh hukum wajib dan boleh jatuh hukum sunat. 

    Hal ini berlaku demikian kerana ada ayat-ayat al-Quran yang memberi makna zakat pada perkataan sedekah. (rujuk firman Allah SWT dalam surah at-Taubah ayat 60)

    Dalil untuk sedekah yang sunat pula adalah hadis Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda: Sesiapa bersedekah seberat biji kurma daripada usaha yang baik, dan tidak naik (sampai) kepada Allah melainkan yang baik, maka sesungguhnya Allah menyambutnya dengan tangan kanan-Nya. Kemudian Allah memelihara sedekah itu untuk pemiliknya, sebagaimana seorang kamu memelihara anak-anak kudanya sehingga menjadilah sedekah itu setinggi gunung. (riwayat al-Bukhari dan Muslim)

    Sedekah bukan mesti dengan harta

    Dalil sedekah tidak semestinya dengan harta adalah hadis daripada Jabir bin Abdullah r.a. katanya, Rasulullah SAW bersabda: "Tiap-tiap perkara yang makruf menjadi sedekah. Antara perkara yang makruf itu ialah hendaklah engkau (semasa) bertemu dengan saudaramu (sesama anak Adam) biarlah dengan muka yang manis (senyuman) dan (kalau ada yang meminta air) hendaklah engkau tuangkan timbamu ke dalam bekas air yang dibawanya". (Riwayat Ahmad)

    Bagi zakat pula, hukum mengeluarkannya adalah wajib secara mutlak. Oleh kerana itulah, Islam telah memperincikan zakat sebagai ibadah yang mempunyai syarat-syarat yang tertentu. 

    Selagi seseorang Muslim itu belum memenuhi syarat-syarat yang melayakkannya berzakat, maka tidak wajib baginya mengeluarkan zakat. 

    Misalnya, jika anak dan isteri tidak mempunyai makanan pada hari raya, maka seorang suami berhak untuk tidak mengeluarkan zakat fitrah ke atas mereka kerana tidak mampu. 

    Bahkan jika dia masih berzakat sehingga menyebabkan tanggungan wajibnya tidak mendapat makanan yang cukup dan kelaparan, dia dihukumkan haram dan berdosa. 

    Allah SWT berfirman yang bermaksud: Mereka bertanya kepada kamu (wahai Muhammad) tentang apakah harta yang perlu mereka nafkahkan? Maka jawablah: Apa yang berlebih daripada keperluan (diri dan tanggungan wajib). (al-Baqarah: 219)

    Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Satu dinar yang engkau belanjakan pada jalan Allah, satu dinar yang engkau gunakan untuk memerdekakan hamba, satu dinar yang engkau sedekahkan kepada fakir miskin, satu dinar yang engkau nafkahkan untuk keluargamu, yang paling besar ganjaran pahalanya adalah yang kamu nafkahkan kepada keluargamu. (riwayat Muslim).

    Selasa, 18 Oktober 2011

    Golongan kaya boleh terima zakat atas nama fisabilillah


    Golongan kaya boleh terima zakat atas nama fisabilillah 

    Oleh Hamizul Abdul Hamid

    2011/10/14

    KAYA masih layak dapat zakat? Bukankah zakat hanya untuk orang miskin? Demikianlah antara persoalan semasa mengenai agihan zakat. Tidak dinafikan, umumnya umat Islam sering mengaitkan zakat dengan fakir dan miskin.

    Asnaf zakat ada lapan dan hanya dua asnaf yang disyaratkan miskin, iaitu fakir dan miskin. Bagi hamba sahaya, mereka bukanlah miskin melainkan mereka asnaf ‘istimewa’, justeru diri mereka adalah milik tuannya. 

    Dalam Islam, hamba hendaklah dilayani dengan santun oleh tuannya dan kebajikannya dipelihara. Mereka memang tiada harta tetapi kebajikan mereka sepatutnya terjaga, justeru mereka adalah milik tuannya yang kaya. 

    Lima lagi asnaf zakat, iaitu amil, mualaf, gharimin, fisabilillah dan ibn sabil, tidak disyaratkan miskin. Walaupun begitu, dalam tatacara pengagihan zakat, hendaklah diutamakan golongan fakir dan miskin, justeru mereka paling layak diraikan dalam agihan zakat.

    Sesetengah mungkin berhujah, ulama fiqh ada yang menegah zakat diberikan kepada orang kaya. Nabi Muhammad SAW ketika mengutuskan Muadz bin Jabal ke Yaman, berpesan: “Zakat itu hendaklah dikutip daripada orang kaya dan diagihkan kepada orang miskin dalam kalangan mereka.” (Hadis riwayat Bukhari)

    Kita mesti melihatnya secara objektif dan jelas. Fuqaha Dr Abdullah Nashih Ulwan memang menyatakan orang kaya ditegah daripada mendapat agihan zakat namun yang dimaksudkan tegahan ialah jika diambil harta zakat itu daripada bahagian fakir dan miskin, diberikan kepada orang kaya.

    Jika diambil daripada asnaf lain seperti fisabilillah, maka tidaklah disyaratkan penerimanya seorang yang miskin. Sehubungan itu, amalan zakat di Malaysia, khususnya Selangor, setiap orang Islam boleh mendapat bantuan zakat walaupun tidak miskin.

    Seperti kes hutang rawatan dan membantu melanjutkan pendidikan. Mereka dibantu atas nama asnaf fisabilillah, asnaf gharimin (berhutang) atau asnaf lain yang sesuai; bukan atas sifat kemiskinan.

    Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak ada bahagian zakat bagi seorang yang kaya dan seorang kuat yang mampu bekerja,” (Hadis riwayat Abu Daud)

    Memang diakui, Islam tidak meraikan sikap malas sehingga menjadikan penganutnya suka meminta-minta. Sayid Sabiq dalam kitabnya ‘Anasir Kekuatan Di Dalam Islam’, menukilkan kisah diriwayatkan Anas bin Malik, bahawa Nabi SAW pernah menolak permintaan pemuda Ansar.

    Sebaliknya, pemuda itu diajar mencari kayu sehingga mampu berdikari dan tidak mengharapkan simpati demi sesuap makanan. Ini menunjukkan Islam tidak meraikan orang kaya dan mampu berkerja dengan suka meminta-minta.

    Walau bagaimanapun, Nabi Muhammad SAW juga membuat pengecualian bahawa zakat masih boleh diberikan kepada orang kaya jika mereka memerlukan zakat sesuai keadaan diri serta tidak berlebih-lebihan hingga mengabaikan hak fakir dan miskin.

    Diriwayatkan oleh Abu Daud, Ibnu Majah dan Imam Ahmad, Nabi Muhammad SAW menyatakan: “Zakat tidak dihalalkan bagi orang kaya kecuali lima golongan ini, iaitu amil; orang yang memberi zakat dengan hartanya sendiri (mualaf); orang yang ikut berperang di jalan Allah SWT; orang yang berhutang dan orang miskin yang menerima zakat daripada seorang kaya (dan) kemudian dia menghadiahkan kembali kepada orang kaya itu.”

    Fuqaha Syafie dan Hambali menyatakan, dalil ini membolehkan lima golongan kaya menerima zakat demi kemaslahatan diri mereka kerana masing-masing daripada lima golongan itu memerlukan zakat bukanlah atas kapasiti kemiskinan melainkan memang perlu diberikan zakat atas tujuan tertentu.

    Amil diberikan zakat sebagai imbuhan sesuai usaha dan kerja keras menguruskan zakat.

    Mualaf boleh mendapat zakat bertujuan melunakkan hatinya supaya lebih mendekati Islam dan dengannya ia mampu menarik lebih ramai kepada Islam.

    Orang yang ikut berperang diberi zakat kerana itu tugas mulia di jalan Allah (fisabilillah) dan mereka tidak sempat mencari rezeki. Hal ini dikiaskan pula kepada pencari ilmu, sehingga melayakkan mereka menerima zakat atas nama fisabilillah.

    Orang yang berhutang pula dibantu demi meringankan beban dan mengelakkan mereka menjadi fakir kerana hutangnya. Orang dipulangkan zakatnya sebagai hadiah, sudah lebih berhak menikmatinya kerana namanya pun bukan lagi zakat tetapi hadiah.

    Golongan kaya masih boleh menerima bantuan zakat jika termasuk kategori diizinkan. Bagaimanapun, dalam konteks amalan semasa di Selangor, fakir dan miskin lebih diutamakan, manakala asnaf lain tertakluk kepada tatacara agihan zakat, seperti diputuskan Majlis Fatwa.

    Penulis ialah Eksekutif Komunikasi Korporat, Lembaga Zakat Selangor (MAIS)

    Pentingnya sihat semasa haji



    Pentingnya sihat semasa haji

    Oleh DR. AZAH ABDUL SAMAD

    Semua maklum bahawa perjalanan ke Mekah untuk mengerjakan haji adalah salah satu perkara yang ditunggu oleh semua orang Islam. Ia merupakan kemuncak pengorbanan seseorang hamba terhadap Allah, Maka sudah tentu mempunyai ganjaran dan hikmah yang besar. Tetapi ganjaran itu pasti tidak mampu dicapai jika niat suci itu terhalang oleh beberapa faktor terutama kesihatan.

    Bakal-bakal haji perlu memahami keadaan di Tanah Suci kerana berbeza dengan persekitaran di negara kita. Hawanya berdebu dan kering berbanding dengan keadaan cuaca di Malaysia yang lembap.

    Perbezaan paling ketara adalah perubahan cuaca yang sangat ekstrem antara malam dan siang. Suhu waktu siang adalah lebih 30darjag celsius dan pada waktu malam serendah 18 darjah celsius.

    Suhu sejuk dan keadaan berdebu mendedahkan jemaah kepada jangkitan saluran pernafasan. Sebab itu mereka dinasihat menyemak keadaan suhu di media massa sebelum berangkat ke Tanah Suci.

    Pada musim haji kali ini, ia dijangka bertembung dengan musim panas. Maka bakal jemaah diingatkan jangan berjemur di tengah panas dan perlu minum banyak air serta tidak berpakaian tebal di waktu siang.

    Lagi pula ibadah haji itu sendiri memerlukan kekuatan fizikal untuk melakukan saie, tawaf dan melontar. Jemaah terpaksa berjalan beberapa kilometer untuk menunaikan ibadah-ibadah tersebut selain perlu bermalam di Arafah, Mina dan Mudzalifah dengan kelengkapan tempat tidur dan tandas yang paling asas. Pasa masa sama mereka perlu berjalan untuk ibadah melontar empat hari berturut-turut.

    Jemaah juga terpaksa berulang-alik ke masjid yang jaraknya dengan tempat penginapan adalah antara 50 meter ke 700 meter. Ringkasnya jemaah haji memerlukan kekuatan fizikal sama ada untuk menunaikan ibadah atau urusan peribadi ketika di Tanah Suci.

    Disebabkan bilangan jemaah yang ramai, maka masa untuk melaksanakan sesuatu ibadah itu lebih panjang. Jemaah yang ramai itu juga banyak masalah kesihatan disebabkan virus atau bakteria yang dibawa oleh jemaah negara lain.

    Kepentingan kesihatan
    Lulus pemeriksaan kesihatan dan mendapat akuan doktor merupakan salah satu dari peraturan haji kerajaan Arab Saudi sebelum visa haji diluluskan.

    Pemeriksaan kesihatan yang sempurna bagi melakukan pengesanan awal dan memastikan jemaah yang mengidap penyakit tertentu mendapat rawatan yang sepatutnya sebelum berangkat ke Tanah Suci.

    Pada masa ini, semua bakal jemaah telah lulus pemeriksaan kesihatan. Semua perihal kesihatan telah dicatit di dalam Buku Rekod Rawatan (BRR) yang dibekalkan oleh Lembaga Tabung Haji (LTH).

    Pastikan buku rekod rawatan lengkap diisi oleh doktor dan segala tambahan atau perubahan dos ubat-ubatan dicatatkan.

    Ini penting kerana hanya buku itu yang menjadi penghubung antara doktor di Malaysia dan doktor yang bertugas di tanah suci.

    Jika buku itu tidak mempunyai maklumat lengkap maka doktor yang bertugas di Tanah Suci akan menghadapi kesulitan dalam memberi rawatan terbaik.

    Buku rekod rawatan hendaklah sentiasa berada dalam beg galas jemaah dan sentiasa di bawa bersama-sama di Tanah Suci.

    Jemaah dinasihat membawa bekalan ubat yang mencukupi sepanjang musim haji. Walaupun rombongan perubatan TH turut membawa bekalan ubatan, mungkin ada ubat yang tiada dalam senarai. Bagi bakal jemaah haji yang memerlukan ubat khas dari doktor pakar swasta atau Institut Jantung Negara, ia hendaklah dibawa secukupnya.

    Vaksinasi
    Vaksinasi boleh membantu menyediakan ketahanan badan terhadap penyakit. Untuk bakal jemaah, vaksinasi yang diwajibkan adalah vaksinasi meningococcal.

    Ia untuk ketahanan badan terhadap jangkitan selaput otak. Vaksinasi pilihan yang digalakkan adalah untuk influenza dan pneumococcal untuk ketahanan badan terhadap jangkitan paru-paru.

    Vaksinasi wajib
    Pada musim haji 1987 (1407 Hijrah), musim haji 2000 dan 2001, wabak penyakit meningitis berlaku di Tanah Suci. Berikutan itu, kerajaan Arab Saudi mewajibkan vaksinasi meninggococcal (suntikan vaksin Quadrivalent meningokokus ACWY-135) kepada semua jemaah sebelum berangkat ke Tanah Suci.

    Tanpa suntikan itu, pihak Arab Saudi tidak membenarkan jemaah haji masuk ke Tanah Suci. Vaksinasi ini akan beri perlindungan ketahanan imuniti selama dua hingga tiga tahun.

    Vaksinasi pilihan
    Vaksinasi juga boleh membantu menyediakan ketahanan terhadap kuman yang menyebabkan radang paru-paru. Vaksinasi pilihan yang disyorkan adalah suntikan influenza (selesema bermusim) dan suntikan pneumococcal.

    Kedua-dua suntikan itu adalah pilihan yang boleh didapati di klinik-klinik swasta. Ia bagi memberi perlindungan imuniti untuk tempoh setahun.

    Mereka yang digalakkan mendapat vaksinasi pilihan adalah:
    • Jemaah yang berumur 65 tahun ke atas.
    • Pesakit yang mengidap penyakit kronik seperti sakit buah pinggang, diabetes dan sakit paru-paru.
    • Pesakit yang mempunyai ketahanan badan yang rendah. 

    Vaksinasi yang diambil juga mesti dicatit dalam buku rekod rawatan kerana tanpa vaksinasi wajib iaitu vaksinasi meningococcal, jemaah tidak dibenarkan masuk ke tanah suci.

    Penyakit sering dihidapi
    Oleh kerana perubahan suasana, suhu dan aktiviti di Tanah Suci seperti hawa yang panas dan berdebu, kesesakan tempat tinggal dan tempat ibadat dan keletihan badan, maka jemaah sering menghidap penyakit ringan seperti:

    • Batuk dan demam selsema. Pada kebiasaannya hampir 90 peratus dari jemaah haji menghidap batuk. Mereka perlulah mendapat rehat yang cukup. Banyakkan minum air, tiha ke empat liter sehari terutama selepas menggunakan tenaga berlebihan dan penting bagi mereka mendapatkan rawatan awal dari klinik sebelum keadaan bertambah teruk.
    • Pecah-pecah kulit, tumit dan bibir (khususnya di Madinah). Cara mengatasinya adalah dengan menyapu krim pelembap sejurus berada di Tanah Suci untuk mengelakkan kulit dan bibir pecah. Keadaan cuaca yang kering menyebabkan kulit, bibir dan tumit pecah. Kurangkan penggunaan sabun mandi untuk mengelakkan kekeringan kulit dan jangan berjalan tanpa alas kaki. Lain-lain penyakit ringan adalah sakit kerongkong, hidung berdarah, sembelit dan cirit-birit.