TOPIK

Aidil Fitri (1) Air Kolah (9) Akhir Zaman (3) Aktiviti Ilmiah (1) Al-Quran (4) Alam (13) Alam Ghaib (5) Aldil Fitri (1) Allah wujud tanpa bertempat (15) Amal Soleh (3) Anti Hadis (1) Aqidah (17) ASWJ (63) Bab Munakahat (4) Bab Sihir (3) Bab Tauhid (9) Bahasa Melayu (6) Bahaya Syiah (7) Bertabarruk (2) Bid'ah (8) Bidaah Hasanah (7) Bulan Ramadhan (18) Bulan Rejab (1) Bulan Zulhijjah (1) Cintai DIA (1) Cuti-Cuti Malaysia (89) Doa (1) Dosa Besar (1) Ekonomi Islam (5) Fadilat Al-Quran (4) Fiqh (3) Futuhul Ghaib (1) Futuhul Makkiyyah (3) guru (2) Guru Mursyid (6) Guru Tariqat (6) Hadis Dhaif (6) Hadis Maudhu' (1) Hadis Nabi (14) Hakikat (1) Hari Kemudian (1) Hotel Islam (1) Hukum Berkaitan Zikir (9) Ibadat Haji (6) Ibnu Taimiyyah (16) ilmu kebatinan (5) Ilmu Laduni (1) ilmu persilatan (2) Imam Malik (1) Insan Kamil (1) Israk Mikraj (10) Istanbul (17) Isu Halal (2) Isu Kalimah Allah (4) Isu Khilaf (25) Isu Khilafiah (29) Isu Semasa (4) Isu Wahhabi (97) Jalan-Jalan (128) Jihad Ekonomi (34) Jom Makan (16) Karamah (2) kebenaran (5) Kesultanan Melayu (7) Kewangan dan Perbankan Islam (1) Khatamun Nubuwwah (2) Kisah Mualaf (28) Kisah Nabi (2) Koleksi (2) Kosong (2) Kurma (1) Lagu (1) Lailatul Qadar (14) Makam Sultan (5) Makam Sultan/Raja Melayu (7) Makam Wali Allah (43) Makhluk Halus (1) Makrifat (1) Masjid (41) Masjid Lama (24) Masjid Utama (29) Maulidur Rasul (23) Mekah (2) Melayu (14) Merdeka (1) Misteri (10) motivasi (1) Mukasyafah (2) Mutasyabihat (7) Nabi Ibrahim A.S. (1) Nabi Khidir A.S. (14) Nabi Musa A.S. (1) Neraka (1) Nisfu Syaaban (17) nostalgia (1) Nur Muhammad (6) Nuzul Quran (3) Pahlawan Islam (2) Pahlawan Melayu (10) Pelancongan Tanah Tinggi (4) pengumuman (7) Penyakit (1) Perubatan Islam (2) Perubatan tradisional (1) Petua (2) Puasa Ramadhan (18) Puasa Sunat (2) Pulau Besar (18) Putrajaya (3) Rabitah (1) Rahmat Allah (1) Rawatan Islam (1) rekreasi (21) Rezeki (1) RSAW (11) Rumahku Syurgaku (4) Sajak (6) Sedekah (1) Sejarah Melayu (6) Selawat (7) Senibina Islam (8) Sifat 20 (2) Solat (8) Solat Sunat (9) Sumpah (1) Sunnah RSAW (9) Tamadun Islam (8) Tariqat (7) Tasawuf (23) Tawassul (5) Tulisanku (311) Ulamak Islam (7) Ulamak Nusantara (20) Ulamak Tanah Melayu (16) Universiti (3) Usahawan Muslim (9) Usuluddin (1) Wahhabi dan Keganasan (9) Wali Allah (50) Wali Melayu (22) Wali Songo (10) Youtube (1) Zakat (13) Zakat Fitrah (4)

Selasa, 6 September 2011

Ibnu Abbas profesor ulung dunia Islam



sumber : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0802&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_02.htm

Ibnu Abbas profesor ulung dunia Islam


Masjid Abdullah bin Abbas yang terletak di Taif.


ABDULLAH bin Abbas atau Ibnu Abbas adalah antara beberapa orang tokoh Islam yang belum menjangkau usia dewasa ketika wafatnya Rasulullah SAW. Namun, ketika mencapai umur dewasa, beliau telah menjadikan dirinya sebagai ilmuwan terbilang, setaraf dengan ilmuwan Islam lain seperti Ibnu Sina, Al-Khawarizmi dan sebagainya. Salah satu keistimewaan Abdullah berbanding para sahabat Rasulullah yang lain ialah tentang keluasan ilmu yang dimiliki oleh beliau.

Beliau terkenal sebagai tokoh yang menguasai pelbagai bidang ilmu pengetahuan, antaranya ilmu sastera dan bahasa Arab, ilmu tafsir, ilmu matematik, dan ilmu faraid. Justeru, keluasan ilmunya itu membolehkan beliau mendapat gelaran pendeta Islam atau 'profesor' dalam konteks bahasa moden pada hari ini. Maka, Abdullah merupakan profesor ulung dalam dunia Islam. Kejayaan yang beliau peroleh salah satu puncanya adalah doa Rasulullah.

Doa Rasulullah ternyata dimakbulkan oleh Allah SWT apabila Abdullah berjaya memiliki sifat-sifat tersebut tatkala beliau mencapai umur dewasa. Abdullah tergolong dalam keluarga Rasulullah dan beliau adalah sepupu baginda kerana ayah Abdullah, iaitu Abbas bin Muttalib adalah bapa saudara Rasulullah.

Apabila Rasulullah wafat, Abdullah masih kecil lagi dan adalah diriwayatkan bahawa beliau telah melakukan solat di belakang baginda semasa umurnya tidak kurang daripada lapan tahun. Sedari kecil Abdullah gemar bermain di rumah baginda dan pada suatu hari ketika Abdullah berlari menuju ke rumah baginda, beliau ternampak baginda Rasulullah sedang berwuduk, maka dengan segera Abdullah menghulurkan air wuduk untuk Rasulullah. Perbuatan Abdullah amat menggembirakan baginda Rasulullah dan setelah baginda selesai menunaikan solat, lantas Baginda memangku Abdullah sambil mengusap kepala Abdullah lalu baginda berdoa: "Ya Allah berikanlah keberakahan kepadanya dan berikanlah ilmu daripadanya."

Satu lagi peristiwa yang diriwayatkan mengenai Abdullah ialah kisah beliau terpandang Malaikat Jibril. Menurutnya, pada suatu hari ketika beliau memasuki rumah Rasulullah, Abdullah telah ternampak ada seorang lelaki yang tidak dikenalinya sedang bersama Rasulullah. Lantas Abdullah segera pulang akibat terlalu gementar dan terus memberitahu ayahnya Abbas bin Muttalib. Kemudian ayahnya berkata, "Wahai anakku, kau telah melihat Jibril yang kebetulan sedang bertemu dengan Rasulullah SAW."

Mencapai pelbagai kejayaan

Ketika Abdullah bin Abbas meningkat dewasa, beliau telah mencapai kedudukan yang terkemuka di kalangan para sahabat Rasulullah. Beliau telah bekerja keras mengumpulkan hadis-hadis Rasulullah dan memahami al-Quran sedalam mungkin serta memberikan fatwa-fatwa kepada masyarakat berhubung dengan hukum agama. 

Menjelang zaman pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab, Abdullah telah mencapai berbagai-bagai kejayaan, antaranya sebagai ahli tafsir dan hadis yang terkemuka sehingga orang ramai dari seluruh pelosok negeri berminat untuk menuntut ilmu dengannya. 

Khalifah Umar bukan sahaja sentiasa berada di sisi Abdullah bahkan sentiasa bertukar pandangan dengannya sepertimana yang selalu Rasulullah lakukan dengan para sahabat. Sebagai tanda penghargaan kepada Abdullah, Saiidina Umar telah mengelarkan Abdullah sebagai: "Ibnu Abbas adalah seorang pemuda yang telah tua ilmunya, mempunyai lidah yang amat berharga dan mempunyai hati yang bersih."

Selain itu, Saidina Umar pernah berkata: "Sebaik-baik tafsir al-Quran adalah daripada Ibnu Abbas. Jika umurku masih panjang, nescaya aku akan selalu berdampingan dengan Abdullah bin Abbas." 

Di samping itu, Umar al-Khattab juga pernah berkata bahawa: "Tidak ada fatwa yang lebih baik yang pernah aku dengar melainkan daripada fatwa Ibnu Abbas." Demikianlah kebesaran Ibnu Abbas sebagai tokoh tafsir yang tiada tolok bandingnya. Segala puji bagi Allah yang telah memperkenankan doa Rasulullah terhadap diri Abdullah.

Pada zaman pemerintah Saidina Uthman bin Affan pula, Abdullah juga memperoleh keutamaan sama seperti pada zaman pemerintahan Saidina Umar . Semasa zaman pemerintahan Saidina Uthman, Abdullah telah dilantik pada tahun terakhir pemerintahan Uthman sebagai Khalifah. 

Namun, Abdullah tetap tegas dengan pendiriannya bahawa jika sesuatu perkara itu adalah hak mahupun benar beliau akan memberitahu Uthman walaupun khalifah amat sayang kepada beliau.

Menurut satu riwayat, bahawa pada suatu hari ada serombongan sahabat telah datang mengadap Khalifah Uthman untuk membicarakan sesuatu masalah. Antara yang terlibat dalam rombongan tersebut ialah Abdullah. Semua anggota rombongan tersebut telah kembali tanpa memperoleh manfaat daripada kunjungan tersebut melainkan Abdullah di mana beliau meneruskan perbincangannya dengan Khalifah secara mendalam dengan menggunakan bahasa yang lebih lembut serta sindiran-sindiran yang halus dan dalam sehingga Khalifah Uthman bin Affan memperkenankan apa yang diminta oleh Abdullah serta para sahabat yang terlibat dalam rombongan tersebut.

Ketika meletusnya ketegangan pendapat antara pihak Saidina Ali bin Abu Talib dengan pihak Muawiyah bin Abu Sufyan berkaitan dengan pembunuhan Khalifah Uthman, Abdullah dengan tegas telah memberikan sokongannya kepada Saidina Ali sebagai Khalifah yang seterusnya dan Saidina Ali amat menyenangi dan menyayangi Abdullah dan mengangkatnya sebagai Gabenor di kota Basrah.

Sungguh Allah telah melimpahkan rahmat dan kurnia-Nya kepada Abdullah hingga beliau memiliki otak yang cerdas dan telah berjaya menjadikan dirinya sebagai sumber utama ilmu tafsir pada abad pertama. Justeru, beliau telah digolongkan sebagai ulama besar, pendeta mahupun profesor ulung dalam dunia Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan