TOPIK

Aidil Fitri (1) Air Kolah (8) Akhir Zaman (3) Aktiviti Ilmiah (1) Al-Quran (2) Alam (9) Alam Ghaib (3) Aldil Fitri (1) Allah wujud tanpa bertempat (13) Amal Soleh (3) Aqidah (15) Bab Munakahat (4) Bab Sihir (3) Bab Tauhid (3) Bahasa Melayu (6) Bahaya Syiah (4) Bid'ah (3) Bulan Ramadhan (18) Bulan Rejab (1) Bulan Zulhijjah (1) Cuti-Cuti Malaysia (62) Doa (1) Dosa Besar (1) Ekonomi Islam (5) Fadilat Al-Quran (2) Futuhul Ghaib (1) Futuhul Makkiyyah (3) guru (14) Guru Mursyid (16) Guru Tariqat (17) guruku (13) Hadis Dhaif (6) Hadis Maudhu' (1) Hadis Nabi (13) Hakikat (2) Hari Kemudian (1) Hotel Islam (1) Hukum Berkaitan Zikir (6) Ibadat Haji (6) ilmu kebatinan (2) Ilmu Laduni (1) ilmu persilatan (2) Imam Malik (1) Insan Kamil (1) Israk Mikraj (10) Isu Halal (2) Isu Kalimah Allah (4) Isu Khilaf (1) Isu Semasa (4) Isu Wahhabi (7) Isu Yaqazah (8) Jalan-Jalan (94) Jihad Ekonomi (26) Jom Makan (15) Karamah (2) Karya Sendiri (15) kebenaran (6) Kesultanan Melayu (7) Kewangan dan Perbankan Islam (1) Khatamun Nubuwwah (2) Kisah Mualaf (27) Kisah Nabi (2) Koleksi (1) Kosong (3) Kurma (1) Lagu (1) Lailatul Qadar (14) Makam Sultan (3) Makam Sultan/Raja Melayu (6) Makam Wali Allah (39) Makhluk Halus (1) Makrifat (1) Martabat Tujuh (4) Masjid (33) Masjid Lama (16) Masjid Utama (22) Maulidur Rasul (15) Mekah (2) Melayu (12) Merdeka (1) Misteri (6) motivasi (1) Mukasyafah (2) Nabi Ibrahim A.S. (1) Nabi Khidir A.S. (13) Nabi Musa A.S. (1) Neraka (1) Nisfu Syaaban (15) nostalgia (1) Nur Muhammad (3) Nuzul Quran (3) Pahlawan Islam (3) Pahlawan Melayu (9) Pelancongan Tanah Tinggi (4) Peluang Perniagaan (1) pengumuman (7) Penyakit (1) Perubatan Islam (3) Perubatan tradisional (1) Puasa Ramadhan (18) Puasa Sunat (2) Pulau Besar (17) Rabitah (1) Rahmat Allah (1) Rawatan Islam (1) rekreasi (16) Rezeki (1) RSAW (8) Rumahku Syurgaku (4) Sajak (5) Sedekah (1) Sejarah Melayu (3) Selawat (4) Senibina Islam (4) Sifat 20 (1) Solat (5) Solat Sunat (8) Sumpah (1) Sunnah RSAW (8) Tamadun Islam (5) Tariqat (4) Tasawuf (12) Tawassul (3) Tulisanku (248) Ulamak Islam (6) Ulamak Nusantara (16) Ulamak Tanah Melayu (13) Universiti (3) Usahawan Muslim (8) Usuluddin (1) wahdatul wujud (3) Wali Allah (54) Wali Melayu (27) Wali Songo (10) Zakat (13) Zakat Fitrah (4)

Isnin, 1 September 2014

Ziarah Tuan Guru Hj Abdul Hamid Bin Ismail (Paksu Hamid), Bukit Tembaga, Kuala Nerang, Kedah D.A.

Assalamu'alaikum,

Tuan Guru Hj Abdul Hamid Bin Ismail (Paksu Hamid)

Kita 'lari sekejap' dari kisah Istanbul yang belum habis sebenarnya. Alhamdulillah, Hari Raya Aidil Fitri yang lalu, hamba sempat ziarah seorang guru hamba yang amat dikasihi, Paksu Hamid di Kuala Nerang, Kedah. Hamba kira, hamba berguru dengan Paksu Hamid dalam 10 tahun lebih juga.  Selepas menyambut Aidil Fitri di kampung bersama bonda dan adik-beradik, hati kuat untuk ziarah Paksu Hamid. lagipun tahun lepas hamba tak berkesempatan ziarah beliau.  Bertolak selepas Solat Zohor, kami sampai di rumah Paksu Hamid dalam jam 445 petang dan sempat bersama dengan beliau sehingga jam 630 petang. Itupun 'dah lebih masa yang sepatutnya'. Kuih-muih Raya dan air tersedia di atas meja, siapa tetamu yang datang boleh layan diri.

Pertemuan pertama dengan Paksu Hamid dicadangkan oleh seorang sahabat, Sheikh Mangkuk. Petua yang diberi amatlah mudah. Masuk lebuhraya ke Utara, apabila sampai ke persimpangan ke Jitra Selatan, keluar dari lebuhraya dan ambil kanan (lintas lebuhraya) menuju ke Wang Tepus/Kuala Nerang. Bawa terus sampai anda berjumpa simpang tiga. Jalan kiri menuju ke Pondok Inabah yang dikelolakan oleh Pak Guru aka Tuan Guru Hj Mohd Zuki As-Sujjak Bin Syafie. 1 Syawal 1434, hamba ziarah Pak Guru.  1 Syawal 1435, hamba ziarah Paksu Hamid pula. Jalan ke kanan ada Masjid di sebelah kanan, maka dalam 100-150 meter dari simpang, ada Sub-Power station TNB di sebelah kanan jalan, ambil jalan selepas itu dan naik ke atas. Waktu hamba mula datang dahulu, tanya orang di Kampung tu saja mana rumah Paksu Hamid, ramai orang kampung tahu dan sub-power station TNB itu petuanya. Kalau bab ladunni dan makrifat, sesampai sahaja hamba kali pertama,  Paksu Hamid telah menerangkan tentang hamba  itu, ini, sini, sinun. 

Paksu Hamid berpuasa sepanjang tahun, kecuali hari-hari yang diharamkan.  Ini untuk menjaga diri dari termakan makanan yang mengandungi pelbagai unsur sama ada syubhat, 'haram', tidak elok, dan sebagainya dan sebab-sebab lain. Teringat Sheikh Ali Sobuni, seorang ulamak dan Guru Mursyid dari Syria yang begitu menjaga bab makan-minum.  Ada tiga langkah jika hendak berpuasa seperti Paksu Hamid, kena tanya beliau sendiri. Waktu hamba ziarah kali pertama dahulu, lebih 10 tahun yang lalu, hamba ada niat nak berubat sebab 'terus diserang dan diasak pelbagai penjuru' apabila Guru Mursyid kembali ke rahmatullah. Nasihat Paksu Hamid mudah saja. 'Kalau kamu kuat, tipu daya syaitan itu lemah dan begitulah sebaliknya'. Jadi kena kuatkan amalan dan pergantungan dengan Allah SWT.  Selepas ziarah kali pertama, beliau memberikan sebungkus kertas dan memberitahu, 'balik dan amalkan'.  Ada ketika ziarah ada tetamu lain, ada ketika ziarah tiada tetamu lain, ikut rezekilah. Ada sekali ziarah tu, selepas ziarah beliau hamba bercadang ziarah seorang guru lagi (arwah Pak Lon Tanjung Jaga), beliau seperti sudah tahu 'kegemaran hamba' mencadangkan hamba mencari seorang lagi hamba Allah di Pulau Pinang. Hamba belum  dapat mencari orang yang beliau maksudkan, bila datang lain kali, beliau kata 'tak perlu ziarah orang itu', maka tak carilah hamba Allah itu di Pulau Pinang.

Paksu Hamid ni memang 'arif bab rahsia negara', sampai 'tidak dibenarkan' berkata-berkata di luar kawasan rumahnya. Kalau pandai 'korek' sedikit-sebanyak tu terkeluar juga rahsia negara dari mulut Paksu Hamid. 'Orang-orang besar' pun ada yang ziarah, minta doa ini dan itu tetapi dilayan oleh Paksu Hamid dengan hormat.  Ziarah kali ini, sambil berjenaka, disulam soalan dan pencarian. Contoh soalan Paksu Hamid dalam jenakanya adalah kenapa buah durian berduri? Kenapa buah tembikai tidak berduri? He3... Cuma hamba lihat kali ini memang Paksu Hamid 'agak uzur' berbanding sebelumnya.  Sebelum ini, Paksu Hamid berbicara di atas sofa di bilik atas, kini beliau berbicara sambil duduk dari atas 'tilam/lembeknya'.   Hamba minta izin untuk ambil gambarnya dan masukkan kisahnya dalam internet dan Paksu Hamid izinkan. Cuma Paksu Hamid pesan kat hamba tulis kat internet, "Paksu sihat". Dahulunya, Paksu Hamid ada sebuah kitab yang mencatat ilmu-ilmunya. Kini ilmu-ilmunya itu telah dijilidkan dan dipecahkan dalam 11 kitab, dari Jilid 1 sampai Jilid 11.  Ada beberapa anak murid Paksu Hamid yang beliau berikan kesebelas jilid itu untuk dikembangkan. Pesannya kepada mereka yang menerima 11 jilid kitabnya itu, kembangkanlah ilmunya. Paksu Hamid komen tentang ulamak sekarang yang katanya tak mahu belajar dan mengaji tentang kitab-kitab lama.  Beliau suruh hamba carikan dua buah Kitab dibawah (rujuk gambar). Katanya, kalau ada Pesta Buku di Mesir, minta orang Malaysia yang ada di Mesir carikan. Banyak masalah dunia boleh diselesaikan jika faham isi kandungan kedua kitab ini. 

Sepanjang hamba ziarah sebelum ini, kalam Paksu Hamid dengan hamba banyak berkisah kepada syarah Ibn Arabi. Selain itu, banyak pesanan dan nasihat Paksu Hamid pada hamba dan keluarga dan antaranya yang boleh dikongsi dengan pembaca ialah:
  • Sentiasa berdamping dengan kitab Al-Quran. Tiap-tiap malam nak tidur, pegang kitab Al-Quran, kata pada diri sendiri "Ini kitab Al-Quran, Kalam Allah yang belum dapat aku baca, belum dapat aku fahami sepenuhnya".
  • Belajar Bahasa Arab sampai arif.  Kalau tak dapat belajar secara rasmi, faham setiap hari satu patah perkataan. Kalau setahun dah 365 patah perkataan. dari perkataan/istilah disambung dijadikan ayat, dari ayat menjadi perenggan, dari perenggan, lama-lama menjadi karangan. 
  • Jaga bahasa dan pertuturan kita. Kalau benda tak elok walaupun tidak salah disebut, cuba elakkan. Contohnya nampak 'tahi cicak', daripada menyebut perkataan 'tahi cicak' walaupun tak salah, lebih baik sebut perkataan lain yang lebih elok. Kalau bab kata-kata ni, Paksu Hamid memang 'halus'.
  • Jaga makan-minum dan pergaulan.
Kali ini Paksu Hamid banyak berbicara tentang kalimah tauhid, La ilaha illAllah, bab makrifatullah.  Tanya sahabat yang ziarah pun mereka mengakui Paksu Hamid kini banyak menghabiskan cerita tentang makrifatullah. BUKAN, DIA. DIA, BUKAN. Carilah. Kata Paksu Hamid juga, Allah Taala tidak perlu dicari, yakin dan beriman sahaja.  Semua persoalan hamba kali ini, Paksu Hamid jawab dengan merujuk kepada kitab Al-Quran, disuruhnya mencari dalam kitabnya, Jilid sekian, halaman sekian. Contohnya hamba bertanyakan bab Lailatul Qadar, beliau suruh hamba buka kitabnya Jilid 5, halaman 7. Tentang Lailatul Qadar juga tetapi 'yang tipu', beliau kata Jilid 5 juga, halaman 9.  Hamba bertanya tentang MH370 dan MH17, tanpa berselindung dan berkias, Paksu Hamid merujuk kepada ayat Al-Quran mengenai bala. Dan bagaimana mengelak bala juga dinyatakan dalam ayat berkaitan.  Hamba bertanya tentang Imam Mahdi, beliau suruh baca dan faham surah Al-Israak, ayat 4/5. Hamba tanya bab istiqamah dalam amalan, beliau suruh rujuk kepada surah Al-Fusilat ayat 30/31. "Kalau tak nampak malaikat, belum istiqamah lagi kalau faham maksud ayat tersebut".

Masa terasa begitu sekejap dengan Paksu Hamid. Kalau boleh setiap minggu nak ziarah dan bertalaqqi dengan Paksu Hamid. Ada anak murid Paksu yang datang seminggu sekali dan mencatat ilmu dan kata-kata serta nasihat Paksu Hamid. Walaupun sekejap, terasa banyak yang dipelajari, terasa kasih-sayang dan ambil berat seorang guru walaupun bukan selalu bertemu. Hamba ada 'melawak' tanya Paksu Hamid, nak berhenti kerja dari pekerjaan sekarang, Paksu Hamid tidak izinkan. Katanya dalam nada disulam jenaka, eloklah kerja sekarang, cuti pun kerajaan bayar gaji. Kalau kerja sendiri, cuti tak dapat gaji, bila kerja baru ada gaji. Sebelum berpisah, hamba minta halal atas segala makan-minum, minta maaf atas segala salah-silap,  dan minta diredhai  atas segala ilmu yang dipelajari daripada beliau. Pada mereka di Tanah Melayu, eloklah cari kelapangan masa untuk ziarah Paksu Hamid. Pabila meninggal seorang arifbillah, susah dicari di mana munculnya penggantinya. Wassalam.
Gambar dari telefon


Gambar menggunakan Kamera Canon


Gambar dari sahabat

Kitab pertama yang Paksu Hamid suruh cari

Kitab kedua yang Paksu Hamid suruh cari