1. Saidina Ali kwj (al-Farq Bayna al-Firaq):
“Sesungguhnya Allah telah wujud tanpa tempat,maka Dia sekarang tetap sedia wujud tanpa tempat”
"“Sesungguhnya Allah mencipta ‘arasy adalah untuk menzahirkankekuasaan-Nya dan bukanlah untuk dijadikan tempat bagi zat-Nya”."
2. Imam Abu Hanifah (Kitab Wasiat beliau):
"Allah wujud tanpa tempat. Jika Allah wujud bertempat, maka sebelum tempat itu sendiri dicipta maka di manakah Allah?"
3. Imam Syafie (Ithaf al-Sadah al-Muttaqin )
“Dalil bahawa Allah wujud tanpa tempat adalah Allah Ta’ala telah wujud dan tempat pula belum wujud, kemudian Allah mencipta tempat dan Allah tetap pada sifat-Nya yang azali sebelum terciptanya tempat, maka tidak harus berlaku perubahan pada zat-Nya dan begitu juga tiada pertukaran pada sifat-Nya”.
4. Al-Hafiz Ibn Jawzi al-Hanbali r.a (Daf’ Syubhah al-Tasybih)
“Sesungguhnya telah sahih di sisi ulama Islam bahawa Allah Ta‘ala tidak diliputi oleh langit, bumi dan tidak berada di setiap tempat”.
5. Imam al-Ghazali (Ihya’ ‘Ulum al-Din) :
“Dan Allah juga tidak diliputi oleh tempat dan Allah tidak diliputi arahenam dan Allah tidak pula dilingkungi oleh langit dan bumi.”
6. Imam al-Hafiz Ahmad bin Salamah Abu Ja‘far al-Tahawi (Aqidah al-Tahawiyyah)
"Allah tidak berada (tidak diliputi) pada enam penjuru (atas, bawah,kanan, kiri, depan, belakang) seperti sekalian makhluk”.
7. Abdullah bin Yahya bin al-Mubarak mengatakan tentang ayat, “Ar-Rahman ‘ala arsyistawa” di mana istawa itu bererti menguasai. (Ghoribul Quran wa Tafsiruhu ms 113)
8. Imam Abu Mansur Maturudi (Ta’wilaat Ahlus Sunnh wal Jamaah jilid 1 ms 85) mengatakan istawa bermaksud menguasai.
9. Imam Abu Ishaq Ibrahim as-Sarri aZajjaj (Ma’ani al-Quran wa I’rabuhu jilid 3 ms 350) mengatakan istawa bermaksud menguasai.
“Sesungguhnya Allah telah wujud tanpa tempat,maka Dia sekarang tetap sedia wujud tanpa tempat”
"“Sesungguhnya Allah mencipta ‘arasy adalah untuk menzahirkankekuasaan-Nya dan bukanlah untuk dijadikan tempat bagi zat-Nya”."
2. Imam Abu Hanifah (Kitab Wasiat beliau):
"Allah wujud tanpa tempat. Jika Allah wujud bertempat, maka sebelum tempat itu sendiri dicipta maka di manakah Allah?"
3. Imam Syafie (Ithaf al-Sadah al-Muttaqin )
“Dalil bahawa Allah wujud tanpa tempat adalah Allah Ta’ala telah wujud dan tempat pula belum wujud, kemudian Allah mencipta tempat dan Allah tetap pada sifat-Nya yang azali sebelum terciptanya tempat, maka tidak harus berlaku perubahan pada zat-Nya dan begitu juga tiada pertukaran pada sifat-Nya”.
4. Al-Hafiz Ibn Jawzi al-Hanbali r.a (Daf’ Syubhah al-Tasybih)
“Sesungguhnya telah sahih di sisi ulama Islam bahawa Allah Ta‘ala tidak diliputi oleh langit, bumi dan tidak berada di setiap tempat”.
5. Imam al-Ghazali (Ihya’ ‘Ulum al-Din) :
“Dan Allah juga tidak diliputi oleh tempat dan Allah tidak diliputi arahenam dan Allah tidak pula dilingkungi oleh langit dan bumi.”
6. Imam al-Hafiz Ahmad bin Salamah Abu Ja‘far al-Tahawi (Aqidah al-Tahawiyyah)
"Allah tidak berada (tidak diliputi) pada enam penjuru (atas, bawah,kanan, kiri, depan, belakang) seperti sekalian makhluk”.
7. Abdullah bin Yahya bin al-Mubarak mengatakan tentang ayat, “Ar-Rahman ‘ala arsyistawa” di mana istawa itu bererti menguasai. (Ghoribul Quran wa Tafsiruhu ms 113)
8. Imam Abu Mansur Maturudi (Ta’wilaat Ahlus Sunnh wal Jamaah jilid 1 ms 85) mengatakan istawa bermaksud menguasai.
9. Imam Abu Ishaq Ibrahim as-Sarri aZajjaj (Ma’ani al-Quran wa I’rabuhu jilid 3 ms 350) mengatakan istawa bermaksud menguasai.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan