TOPIK

Aidil Fitri (1) Air Kolah (9) Akhir Zaman (3) Aktiviti Ilmiah (1) Al-Quran (4) Alam (13) Alam Ghaib (5) Aldil Fitri (1) Allah wujud tanpa bertempat (15) Amal Soleh (3) Anti Hadis (1) Aqidah (17) ASWJ (63) Bab Munakahat (4) Bab Sihir (3) Bab Tauhid (9) Bahasa Melayu (6) Bahaya Syiah (7) Bertabarruk (2) Bid'ah (8) Bidaah Hasanah (7) Bulan Ramadhan (18) Bulan Rejab (1) Bulan Zulhijjah (1) Cintai DIA (1) Cuti-Cuti Malaysia (89) Doa (1) Dosa Besar (1) Ekonomi Islam (5) Fadilat Al-Quran (4) Fiqh (3) Futuhul Ghaib (1) Futuhul Makkiyyah (3) guru (2) Guru Mursyid (6) Guru Tariqat (6) Hadis Dhaif (6) Hadis Maudhu' (1) Hadis Nabi (14) Hakikat (1) Hari Kemudian (1) Hotel Islam (1) Hukum Berkaitan Zikir (9) Ibadat Haji (6) Ibnu Taimiyyah (16) ilmu kebatinan (5) Ilmu Laduni (1) ilmu persilatan (2) Imam Malik (1) Insan Kamil (1) Israk Mikraj (10) Istanbul (17) Isu Halal (2) Isu Kalimah Allah (4) Isu Khilaf (25) Isu Khilafiah (29) Isu Semasa (4) Isu Wahhabi (97) Jalan-Jalan (128) Jihad Ekonomi (34) Jom Makan (16) Karamah (2) kebenaran (5) Kesultanan Melayu (7) Kewangan dan Perbankan Islam (1) Khatamun Nubuwwah (2) Kisah Mualaf (28) Kisah Nabi (2) Koleksi (2) Kosong (2) Kurma (1) Lagu (1) Lailatul Qadar (14) Makam Sultan (5) Makam Sultan/Raja Melayu (7) Makam Wali Allah (43) Makhluk Halus (1) Makrifat (1) Masjid (41) Masjid Lama (24) Masjid Utama (29) Maulidur Rasul (23) Mekah (2) Melayu (14) Merdeka (1) Misteri (10) motivasi (1) Mukasyafah (2) Mutasyabihat (7) Nabi Ibrahim A.S. (1) Nabi Khidir A.S. (14) Nabi Musa A.S. (1) Neraka (1) Nisfu Syaaban (17) nostalgia (1) Nur Muhammad (6) Nuzul Quran (3) Pahlawan Islam (2) Pahlawan Melayu (10) Pelancongan Tanah Tinggi (4) pengumuman (7) Penyakit (1) Perubatan Islam (2) Perubatan tradisional (1) Petua (2) Puasa Ramadhan (18) Puasa Sunat (2) Pulau Besar (18) Putrajaya (3) Rabitah (1) Rahmat Allah (1) Rawatan Islam (1) rekreasi (21) Rezeki (1) RSAW (11) Rumahku Syurgaku (4) Sajak (6) Sedekah (1) Sejarah Melayu (6) Selawat (7) Senibina Islam (8) Sifat 20 (2) Solat (8) Solat Sunat (9) Sumpah (1) Sunnah RSAW (9) Tamadun Islam (8) Tariqat (7) Tasawuf (23) Tawassul (5) Tulisanku (311) Ulamak Islam (7) Ulamak Nusantara (20) Ulamak Tanah Melayu (16) Universiti (3) Usahawan Muslim (9) Usuluddin (1) Wahhabi dan Keganasan (9) Wali Allah (50) Wali Melayu (22) Wali Songo (10) Youtube (1) Zakat (13) Zakat Fitrah (4)

Ahad, 8 September 2013

Doa yang Menggetarkan Arasy

Assalamu'alaikum,

Doa ini hamba 'panggil' Doa Malaikat Arasy sahaja...Kena faham bahawa kita tidak bergantung harap kepada para Malaikat, tetapi kepada Allah SWT semata-mata. Hamba ambil dari arwah Mursyid, lama dahulu. Ada kisahnya di zaman RSAW (catatan seterusnya). Maklumat dari guru hamba lebih kurang sama ceritanya. Kaifiat beramal yang hamba ambil dari arwah Mursyid adalah:

1)Mendirikan solat hajat khusus.
2)Selepas salam, sujud semula.
3)Dalam sujud semula itu , baca doa2 yang afdal dan hajat dihati.
4)Akhiri dengan doa ini tiga kali sekurang2nya.
5)Bangun semula dan beri salam seperti biasa.

Hamba kongsi amalan doa ini dengan pembaca kerana ia banyak manfaatnya.  Dalam satu kisah, staf di pejabat hamba mengadu ibunya tidak cukup darah dan masalah-masalah lain. Hamba berikan doa ini kepada ibu kepada staf di Jabatan hamba itu dan minta beliau amalkam. Maksudnya baca dalam doa selepas solat, baca dalam solat hajat khusus dan lain-lain. Alhamdulillah, pada suatu pagi Jumaat, staf ini menyampaikan kepada hamba bahawa ibunya bermimpi Malam Jumaat itu seorang budak kecil datang merenget untuk minum susu pada kali terakhir pada ibunya (yang tua itu). Budak kecil ini berjanji tidak akan datang lagi selepas itu. Rupa-rupanya 'budak kecil' itu Toyol belaan orang di kampung ibunya itu (sekitar Cheras). Toyol itu menjadikan ibunya yang tua itu 'sebagai tempat hisap darah'. Sebab itulah darahnya (ibu staf ini) sentiasa tidak cukup, muka pucat, kena makan macam2 ubat dan vitamin. Alamdulillah, selepas mimpi tersebut, ibu kepada staf ini mukanya dah merah dan tidak mengahadapi masalah kurang darah lagi.

Cerita kedua adalah seorang tenaga akademik dekat bilik hamba telah 'dirasuk' oleh jin yang dihantar oleh seorang bomoh. Apabila jin ni nak rasuk, staf ini akan dengar bunyi tertentu, dan perlahan, sedikit demi sedikit tidak dapat mengawal dirinya sehingga kerasukan. Beliau akan cuba bertahan dengan banyakkan berzikir, baca ayat Kursy dan sebagaiya. Hamba tanya beliau adakah ada 'buat apa2' yang mungkin pelajarnya marah (Pelajar pasca siswazah). Beliau perasan memang ada pelajar sarjana dalam kelasnya semester sebelum ini yang tidak puas hati dengannya. Apatah lagi beliau seorang yang agak tegas dalam kuliah. Jadinya pelajar ini telah mengupah tok bomoh untuk 'kerjakan beliau'.  Hamba beri doa ini dan minta beliau amalkan. Alhamdulillah, beliau sembuh dari serangan tok bomoh ini.

Banyak lagi manfaatnya. Hamba sendiri banyak gunakan doa ini untuk berhadapan dengan makhluk-makhluk ghaib, jin, syaitan dan dewa-dewi.  Kalau nak berperang, letih kita melayan alam malakut, maka kita mohon pertolongan Allah jelah... Selain itu, hamba juga amalkan doa ini untuk menghadapi ujian berkaitan pelbagai jenis sihir dan sakti, sama ada kecil ataupun besar.  Doa yang hamba terima ini sedikit berbeza dengan doa dalam laman sesawang di Indonesia. Kalau pembaca nak amalkan, hamba cadangkan amalkan doa yang hamba berikan di sini. Hamba berikan petikan dari laman sesawang Indonesia ini sebab nak maklumkan bahawa doa ini memang ada dalam Kitab Lama.  Memandangkan ramai pembaca tak kenal hamba, dan doa ini ada dalam sirah RSAW, maka eloklah untuk pembaca amalkan dan lihat sendiri manfaatnya.

Wassalam.
*Hamba dimaklumkan oleh Tuan Abdul Hakim Abdul Rashid dalam Group Keluarga Besar Naqshabandiah Kholidiah bahawa  doa ini adalah doa Zaid bin Harithah dan ada di dalam wird amalan Tarikat Darqawiah Syazaliah

دعاء ملائكة عارش
اَللَّهُمَّ يَاوَدُوْدُ (3كالي)
يَاذَالْعَرْشِ الْمَجِيْدِ
يَامُبْدِئُ يَامُعِيْدُ يَا فَعَّالٌ لمَاَيُرِيْدُ
أَسْأَلُكَ بِنُوْرِوَجْهِكَ الَّذِيْ مَلآ أَرْكَنَ عَرْشِكَ
وَبِقَدْرَتِكَ الَّتِيْ قَدَّرْتَ بِهَا عَلَى جَمِيْعِ خَلْقِكَ
 وَرَحْمَتِكَ الَّتِيْ وَسِعَتْ كُلِّ شَيْءٍ
يَا حَيٌّ يَاقَيُّوْمُ
لاَاِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ
 يَاغِيَاثَ اَلْمُسْتَغِيْثِيْنَ أَعَنِّيْ
 يَامُغِيْث (3كالي)

TERJEMAHAN
Wahai Allah Yang Maha Pencinta (3x)
 Wahai Yang Memiliki Arasy Yang Maha Mulia
Wahai Yang Maha Memulai Wahai Yang Maha Mengembalikan, Wahai Yang Maha Pelaksana Terhadap apa yang Dia Kehendaki
Aku mohon KepadaMu Dengan Cahaya KeagunganMu yang telah memenuhi penjuru ArasyMu
Dan aku mohon KepadaMu Dengan KetentuanMu yang telah Engkau tentukan ke atas semua CiptaanMu
Dan aku mohon Dengan Kasih SayangMu yang telah Engkau luaskan segala sesuatu
Wahai Yang Maha Hidup Wahai Yang Maha Berdiri Sendiri
Tidak ada Tuhan selain Engkau
 Yang Maha Penolong kepada Yang Mencari Pertolongan tolonglah aku 
Wahai Yang Maha Penolong )3x)





sumber : http://mfatoniasyhari.wordpress.com/2009/06/12/doa-menggetarkan-arsy/



DOA YANG MENGGETARKAN ARSY ALLAH SWT
Penerjemah : H. Mohamad Fatoni Asyhari, S.Ag
يَا وَدُوْدَ  يَا وَدُوْدَ . يَاذَا اْلعَـرْشِ اْلـمَجِـيْدِ. يَا مُبْدِأَ يَا مُـعِـيْدَ. يَا فَعَّالاً لِمَا يُرِيْدُ. أَسْأَلُكَ بِنُوْرِ وَجْهِكَ الَّذِيْ مَلَـأَ أَرْكَانَ عَرْشِكَ. وَأَسْأَلُكَ بِقُدْرَتِكَ الَّتِي قَـدَّرْتَ بِهَا عَلَى جَمِيْعِ خَـلْقِكَ. وَأَسْـأَلُكَ بِرَحْمَـتِكَ الَّتِي وَسِعْتَ كُلَّ شَيْئٍ. لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ.  يَامُغِيْثَ أَغِــثْـنِي.
Ya  waduud,  ya waduud,  ya dzal arsyil majiid. Ya  mubdia  ya muiid.  Ya fa’aalal lima yuriid. As aluka binuuri wajhikal ladzii mala-a arkaana arsyika. Wa as aluka biqudrotikal latii qoddarta bihaa ‘alaa jamii’i kholqika. Wa as aluka birohmatikal latii wasi’ta kulla syaein. Laa ilaaha illaa anta, ya mughiits aghitsnii.
Artinya :
Ya Dzat Yang Maha Kasih, Ya Dzat Yang Maha Kasih. Ya Dzat Yang Mempunyai Arsy yang agung. Ya Dzat Yang Memulai dan Mengembalikan. Ya Dzat Yang Selalu sukses apa yang dikehendakiNya. Aku mohon padaMu dengan cahaya keagunganMu yang telah memenuhi sendi-sendi ArsyMu. Dan Aku mohon kepadaMu dengan ketentuanMu yang telah Engkau tentukan semua ciptaanMu. Dan aku mohon dengan kasih sayangMu yang telah Engkau luaskan segala sesuatu. Tidak ada Tuhan selain Engkau. Ya Dzat Yang Maha Penolong, tolonglah aku.
(Dibaca 3 kali)
SEJARAH DOA
Dalam hadits riwayat Anas RA, beliau berkata :
Ada seseorang di zaman Nabi, berdagang dari Syam menuju Madinah tidak disertai rombongan karena tawakkal kepada Allah SWT. ketika dia kembali ke Syam, ia dihadang oleh perampok berkuda.
Perampok berteriak : Berhenti !
Berhentilah pedagang  : Kamu mau harta ?
Perampok : Harta ini milikku, aku mau nyawamu.
Pedagang : Tunggulah aku sampai selesai shalat !
Perampok : Lakukan apa yang kau mau !
Kemudian pedagang shalat 4 rokaat dan menengadahkan kepalanya ke langit seraya berdoa :
يا ودود يا ودود .  يا ذا العـــرش المجيد . يا مبدأ يا معيد. يا فعالا لما يريد. أسألك بنور وجهك الذي ملأ أركان عــرشك. وأسألك بقدرتك التي قـــدرت بها على جميع خــلقــك. وأسألـك بـرحـمتك التي وسعـــت كل شـــيء. لا أله ألا أنت.  يامغيث أغثني. (x3)
Tiba-tiba datang (Malaikat) penunggang kuda dengan membawa senjata perang, ketika perampok melihatnya, maka ditinggalkanlah pedagang dan . Ketika (Malaikat Penunggang Kuda) mendekat, maka ia menusuk perampok hingga mati jatuh dari kudanya.
Penunggang kuda berkata kepada pedagang : Ketahuilah bahwa saya Malaikat dari langit ketiga. Ketika kamu berdoa pertama kali, kami mendengar bunyi pintu-pintu langit. Kami berkata : suatu peristiwa telah terjadi. Ketika kamu berdoa yang kedua, terbukalah pintu-pintu langit, ketika kamu berdoa yang ketiga, turunlah Malaikat Jibril seraya berseru:  Siapa yang sedang dilanda kesusahan ini?, maka kamu mohon kepada Allah SWT agar aku diperintahkan membunuhnya (perampok). Ketahuilah wahai hamba Allah bahwa barang siapa yang berdoa dengan doamu ini saat mendapat kesulitan, maka Allah SWT akan menolongnya dan memberi solusi. Kemudian Pedagang datang kepada Nabi Muhammad SAW dan mengabari Beliau (tentang peristiwa tadi). Rasulullah SAW bersabda : “ Sungguh Allah SWT telah membimbingmu Asmaul Husna, apabila didoakan bersamanya, akan dikabulkan. Dan apabila diminta bersamanya, akan diberi.”
Catatan :
Bapak/Ibu/Sdr/I yang ingin mengunduh (download) doa di atas dan akan diinfokan ke family, teman dan masyarakat, silahkan kunjungi facebook “mohamad fatoni asyhari” dan atau group “Titian Islam, طريق الاسلام, The Path of Islam”.

23 ulasan:

  1. Mohon izin utntuk mengamalkannya. terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mana yg hamba masukkan di blog hamba, boleh utk sesiapa mengamalkannya...

      Padam
  2. Balasan
    1. Mana yg hamba masukkan di blog hamba, boleh utk sesiapa mengamalkannya...Amalkanlah lillahi taala

      Padam
  3. Mohon until diamalkan.wassalam

    BalasPadam
  4. Khurofat.. Nauzubilah..

    BalasPadam
  5. Suwon goes.. barokaAllaah.. Sanggat manfaat

    BalasPadam
  6. Alhamdulillah BarokaAllah goes sanggat manfaat

    BalasPadam
  7. Qabiltu

    Mohon izinkan untuk jadi amalan yg manfaat..jazakallahu khoiran..AL Fatihah...

    BalasPadam
  8. Qabiltu.mohon izin untuk diamalkan moga manfaat buat dunia dan akhirat... Jazakumullaahu khoiran..AL Fatihah..

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum, saya mohon izin mengamalkan doa ini. Jazakallahu khoiran kasiro.

    BalasPadam
  10. Qobiltu. Mohon izin mengamalkannya tuan. Halalkan ilmunya dunia & akhirat. Amin ya rabb..

    BalasPadam
  11. Qobiltu mohon izin mengamalkannya Terima Kasih

    BalasPadam
  12. Mohon izin disalinkan utk dijadikan amalan sekeluarga..jazakallah

    BalasPadam
  13. Qobiltu..mohon izin mengamalkannya

    BalasPadam
  14. qobilti.
    mohon di ijazahkan doa ini pdku.

    BalasPadam
  15. Boleh dgn amalan ini untuk mempelajari fekah tuan Amirol

    BalasPadam