TOPIK

Aidil Fitri (1) Air Kolah (9) Akhir Zaman (3) Aktiviti Ilmiah (1) Al-Quran (4) Alam (13) Alam Ghaib (5) Aldil Fitri (1) Allah wujud tanpa bertempat (15) Amal Soleh (3) Anti Hadis (1) Aqidah (17) ASWJ (63) Bab Munakahat (4) Bab Sihir (3) Bab Tauhid (9) Bahasa Melayu (6) Bahaya Syiah (7) Bertabarruk (2) Bid'ah (8) Bidaah Hasanah (7) Bulan Ramadhan (18) Bulan Rejab (1) Bulan Zulhijjah (1) Cintai DIA (1) Cuti-Cuti Malaysia (89) Doa (1) Dosa Besar (1) Ekonomi Islam (5) Fadilat Al-Quran (4) Fiqh (3) Futuhul Ghaib (1) Futuhul Makkiyyah (3) guru (2) Guru Mursyid (6) Guru Tariqat (6) Hadis Dhaif (6) Hadis Maudhu' (1) Hadis Nabi (14) Hakikat (1) Hari Kemudian (1) Hotel Islam (1) Hukum Berkaitan Zikir (9) Ibadat Haji (6) Ibnu Taimiyyah (16) ilmu kebatinan (5) Ilmu Laduni (1) ilmu persilatan (2) Imam Malik (1) Insan Kamil (1) Israk Mikraj (10) Istanbul (17) Isu Halal (2) Isu Kalimah Allah (4) Isu Khilaf (25) Isu Khilafiah (29) Isu Semasa (4) Isu Wahhabi (97) Jalan-Jalan (128) Jihad Ekonomi (34) Jom Makan (16) Karamah (2) kebenaran (5) Kesultanan Melayu (7) Kewangan dan Perbankan Islam (1) Khatamun Nubuwwah (2) Kisah Mualaf (28) Kisah Nabi (2) Koleksi (2) Kosong (2) Kurma (1) Lagu (1) Lailatul Qadar (14) Makam Sultan (5) Makam Sultan/Raja Melayu (7) Makam Wali Allah (43) Makhluk Halus (1) Makrifat (1) Masjid (41) Masjid Lama (24) Masjid Utama (29) Maulidur Rasul (23) Mekah (2) Melayu (14) Merdeka (1) Misteri (10) motivasi (1) Mukasyafah (2) Mutasyabihat (7) Nabi Ibrahim A.S. (1) Nabi Khidir A.S. (14) Nabi Musa A.S. (1) Neraka (1) Nisfu Syaaban (17) nostalgia (1) Nur Muhammad (6) Nuzul Quran (3) Pahlawan Islam (2) Pahlawan Melayu (10) Pelancongan Tanah Tinggi (4) pengumuman (7) Penyakit (1) Perubatan Islam (2) Perubatan tradisional (1) Petua (2) Puasa Ramadhan (18) Puasa Sunat (2) Pulau Besar (18) Putrajaya (3) Rabitah (1) Rahmat Allah (1) Rawatan Islam (1) rekreasi (21) Rezeki (1) RSAW (11) Rumahku Syurgaku (4) Sajak (6) Sedekah (1) Sejarah Melayu (6) Selawat (7) Senibina Islam (8) Sifat 20 (2) Solat (8) Solat Sunat (9) Sumpah (1) Sunnah RSAW (9) Tamadun Islam (8) Tariqat (7) Tasawuf (23) Tawassul (5) Tulisanku (311) Ulamak Islam (7) Ulamak Nusantara (20) Ulamak Tanah Melayu (16) Universiti (3) Usahawan Muslim (9) Usuluddin (1) Wahhabi dan Keganasan (9) Wali Allah (50) Wali Melayu (22) Wali Songo (10) Youtube (1) Zakat (13) Zakat Fitrah (4)

Selasa, 28 Jun 2011

Meraikan Israk - Mikraj

Assalamu'alaikum,

Malam ini apabila bermulanya Maghrib maka bermulalah Israk Mikraj. Kita dapat melihat ramai umat Islam di seluruh dunia 'meraikan' Hari Kebesaran ini dengan pelbagai sambutan dan acara. Antaranya adalah mendengar ceramah/kuliah berkaitan Israk Mikraj, jualan buku/kitab, majlis berzikir di masjid dan pelbagai lagi. Memandangkan esoknya bukan cuti rasmi di kebanyakan negeri di Malaysia, ia masih bukan penghalang untuk kita sama-sama 'meraikan' hari yang penuh keberkatan ini dengan majlis amal terutamanya. Kemungkinan memang ada segelintir manusia yang meraikannya sehari atau dua hari lebih awal berdasarkan ilmu masing-masing, tetapi hamba sendiri mengikut kalendar rasmi Tahun Hijrah yang kita gunakan di Malaysia. Kemungkinan ada juga umat Islam di dunia yang menyambutnya pada hari yang berbeza kerana perbezaan pendapat ulamak tentang tarikhnya yang tepat. Namun, hamba kekal meraikannya pada 27 Rejab setiap tahun sebagaimana lazimnya umat Islam di Malaysia. Namun kesyukuran kita meraikan Israk Mikraj juga janganlah menyebabkan kita hanya meraikan Hari-Hari Kebesaran Islam sahaja sedangkan setiap hari adalah hari yang bermakna, jika kita mengetahui, memahami dan menginsafi (Lihat surah al-Asr).

Barangsiapa yang mampu, tiada salahnya untuk beramal dari Maghrib sampai Subuh esoknya...Kalau kurang mampu, dari tengah malam sampai Subuhnya...Kalau kurang2 mampu lagi, dari jam 3 pagi ke Subuhnya... Hamba pun belum tahu mampu ke tidak, dari jam berapa mampu beramal, sehingga jam berapa mampu bertahan. Hanya kepada-NYA, hamba memohon pertolongan dan bantuan agar dapat memanfaatkan masa di hari kebesaran  ini sebaik-baiknya...Jika kita mengkaji Al-Quran dan As-Sunnah, waktu  malam ada rahmat, keberkatan dan kelebihan yang tersendiri yang siangnya tiada. 

Jika kita mengkaji al-Quran, Al-Hadis dan kitab para ulamak, pelbagai kelebihan dan rahmat ada pada Israk Mikraj ini.  Peristiwa Israk Mikraj amatlah penting kerana 1001 asbab yang telah dihuraikan dan dibincangkan oleh para ulamak. Hamba yang bukan ulamak dan masih jahil ini, tidaklah perlu mengulas lebih lanjut lagi. Peristiwa ini telah disebut dalam Al-Quran, diriwayatkan dalam Al-Hadis dan dibincangkan, dikitabkan oleh para ulamak. Sebab itulah hamba salin dan tampal beberapa artikel sebelum artikel ini yang membicarakan tentang Israk Mikraj ini, sekurang-kurangnya kita ada kefahaman asas akan apa peristiwa yang amat bersejarah ini (Bukit Tursina, teladan dan peringatan, urutan ringkas peristiwamaklumat ringkaspengajaran, Rejab dan Israk Mikraj, dan peristiwa Israk Mikraj). Kalau anda hendak tahu dengan lebih terperinci, pergilah ke kedai buku, dan belilah buku-buku yang khusus membicarakan tentang peristiwa bersejarah ini. Ataupun dengarlah pelbagai ceramah dan syarahan para ulamak tentang peristiwa bersejarah ini.

Antara intipati Israk Mikraj adalah solat fardhu sehari semalam lima kali yang 'diterima oleh Rasulullah SAW daripada Allah Taala'. Solat merupakan tiang agama, 'jika kukuh dan mantap solat, maka teguhlah agama kita'. Jika lalai kita dalam bersolat, maka 'goyanglah kita dalam beragama'. RSAW menyuruh kita bersolat sebagaimana baginda bersolat. Dapatkah kita bersolat sebagaimana RSAW bersolat,  zahir dan batinnya? Inilah antara perkara utama yang perlu kita kaji, teliti dan perbaiki agar kita dapat bersolat sebagaimana RSAW bersolat. Solat juga mampu mencegah kita dari perbuatan yang keji dan mungkar. Persoalannya mengapa ramai yang bersolat tetapi masih mengamalkan, berbuat kelakuan dan perbuatan keji dan mungkar? Sudah pasti solat mereka tidak sebagaimana solat yang disarankan dalam agama. Sudah pasti solat mereka tidak sebagaimana solat RSAW.

Solat juga 'satu mikraj' bagi orang mukmin, sebagaimana maksud hadis. Inilah ilmu yang perlu dicari, diterokai dan diamalkan.   Mengapa dinisbahkan solat itu satu 'mikraj' bagi orang yang beriman? Balasan neraka juga kepada mereka yang lalai dalam solat. Ini disebut dalam Al-Quran. Mengapa dibalas neraka kepada mereka yang lalai dalam bersolat? Anda boleh baca kitab-kitab tafsir untuk mendapatkan penjelasan mengenai perkara ini. Namun dalam masa yang sama, tiada rugi untuk bertanyakan guru mursyid yang murabbi akan hakikat sebenarnya.
 

Mengapakah khalifah Islam yang lalu mohon dicabut senjata yang menikam diri mereka ketika solat? Apakah rahsianya sehingga menjadi sebegitu rupa? Mengapakah sebahagian kecil umat Islam mampu bersolat berjam-jam lamanya, berpuluh atau beratus rakaat semalam? Apakah rahsianya? Bagaimanakah seorang hamba Allah dapat bersujud berjam-jam lamanya sedangkan kalau kita, lima minit bersujud dah 'rasa macam2'... Bagaimanakah mereka-mereka ini dapat bersolat sedemikian rupa?  Bagi orang awam selain solat itu satu kefardhuan, ia juga seperti 'satu yang perlu dibereskan'. Sedangkan bagi mereka yang khusus, solat itu sebenarnya satu kenikmatan, anugerah, keasyikan dan..... Hamba yakin, perkara utama dalam fardhu ain yang wajib kita perhalusi dan sentiasa ditambahbaik adalah solat kerana ia tiang agama. Moga-moga kita sama-sama berusaha membaiki solat kita dan berusaha bersolat sebagaimana Rasulullah SAW bersolat.

Wassalam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan