TOPIK

Aidil Fitri (1) Air Kolah (9) Akhir Zaman (3) Aktiviti Ilmiah (1) Al-Quran (4) Alam (13) Alam Ghaib (5) Aldil Fitri (1) Allah wujud tanpa bertempat (15) Amal Soleh (3) Anti Hadis (1) Aqidah (17) ASWJ (63) Bab Munakahat (4) Bab Sihir (3) Bab Tauhid (9) Bahasa Melayu (6) Bahaya Syiah (7) Bertabarruk (2) Bid'ah (8) Bidaah Hasanah (7) Bulan Ramadhan (18) Bulan Rejab (1) Bulan Zulhijjah (1) Cintai DIA (1) Cuti-Cuti Malaysia (89) Doa (1) Dosa Besar (1) Ekonomi Islam (5) Fadilat Al-Quran (4) Fiqh (3) Futuhul Ghaib (1) Futuhul Makkiyyah (3) guru (2) Guru Mursyid (6) Guru Tariqat (6) Hadis Dhaif (6) Hadis Maudhu' (1) Hadis Nabi (14) Hakikat (1) Hari Kemudian (1) Hotel Islam (1) Hukum Berkaitan Zikir (9) Ibadat Haji (6) Ibnu Taimiyyah (16) ilmu kebatinan (5) Ilmu Laduni (1) ilmu persilatan (2) Imam Malik (1) Insan Kamil (1) Israk Mikraj (10) Istanbul (17) Isu Halal (2) Isu Kalimah Allah (4) Isu Khilaf (25) Isu Khilafiah (29) Isu Semasa (4) Isu Wahhabi (97) Jalan-Jalan (128) Jihad Ekonomi (34) Jom Makan (16) Karamah (2) kebenaran (5) Kesultanan Melayu (7) Kewangan dan Perbankan Islam (1) Khatamun Nubuwwah (2) Kisah Mualaf (28) Kisah Nabi (2) Koleksi (2) Kosong (2) Kurma (1) Lagu (1) Lailatul Qadar (14) Makam Sultan (5) Makam Sultan/Raja Melayu (7) Makam Wali Allah (43) Makhluk Halus (1) Makrifat (1) Masjid (41) Masjid Lama (24) Masjid Utama (29) Maulidur Rasul (23) Mekah (2) Melayu (14) Merdeka (1) Misteri (10) motivasi (1) Mukasyafah (2) Mutasyabihat (7) Nabi Ibrahim A.S. (1) Nabi Khidir A.S. (14) Nabi Musa A.S. (1) Neraka (1) Nisfu Syaaban (17) nostalgia (1) Nur Muhammad (6) Nuzul Quran (3) Pahlawan Islam (2) Pahlawan Melayu (10) Pelancongan Tanah Tinggi (4) pengumuman (7) Penyakit (1) Perubatan Islam (2) Perubatan tradisional (1) Petua (2) Puasa Ramadhan (18) Puasa Sunat (2) Pulau Besar (18) Putrajaya (3) Rabitah (1) Rahmat Allah (1) Rawatan Islam (1) rekreasi (21) Rezeki (1) RSAW (11) Rumahku Syurgaku (4) Sajak (6) Sedekah (1) Sejarah Melayu (6) Selawat (7) Senibina Islam (8) Sifat 20 (2) Solat (8) Solat Sunat (9) Sumpah (1) Sunnah RSAW (9) Tamadun Islam (8) Tariqat (7) Tasawuf (23) Tawassul (5) Tulisanku (311) Ulamak Islam (7) Ulamak Nusantara (20) Ulamak Tanah Melayu (16) Universiti (3) Usahawan Muslim (9) Usuluddin (1) Wahhabi dan Keganasan (9) Wali Allah (50) Wali Melayu (22) Wali Songo (10) Youtube (1) Zakat (13) Zakat Fitrah (4)

Isnin, 24 Oktober 2016

JANGAN TERJERAT DGN MAINAN WAYANG ( TAQIYYAH) GOLONGAN WAHHABI !


JANGAN TERJERAT WAHAI MUSLIMIN  DAN MUSLIMAT ....

JANGAN TERJERAT DGN MAINAN WAYANG ( TAQIYYAH) GOLONGAN WAHHABI !
PIHAK BERKUASA AGAMA WAJIB ALERT DGN SEGERA AKAN PERMAINAN WAYANG MRK SEBELUM NASI MENJADI BUBUR...
ATAU DAH MMG JADI BUBUR PUN SKRG INI ?!

INDIKATOR WAHABI
.
Dari sudut aqidah, golongan Wahabi terpengaruh dengan fahaman Syeikh Ibnu Taimiyah dan mereka menyerang mazhab-mazhab ASAS Ahlul Sunnah Wal Jama'ah sejak berzaman, iaitu mazhab Imam Al-Asy’ari  (mazhab aqidah mazhabul mufti Malaysia) dan mazhab Imam Al-Maturidiyah.
.
Golongan utama yang menjadi sasaran Wahabi dan para pengikutnya ( pemuja Ibnu Taimiyah dan sefaham ) ialah golongan SUFI dan TARIQAT yang giat mengembangkan ilmu akhlak dan adab dalam bermu’amalah kepada Allah dan makhluk. Mereka menuduh golongan sufi dan tariqat menyembah kubur para wali dan meminta pertolongan dari para wali, dan seterusnya membuktikan golongan sufi ialah golongan yang SYIRIK.
.
Wahabi turut menyerang mazhab-mazhab fiqh termasuklah mazhab As-Syafi'i (mazhabul mufti Malaysia) dan mereka menganggap hanya merekalah yang benar dalam memahami Al-Quran dan As-Sunnah (ikutan di gariskan oleh Ibnu Taimiyah dan sefaham dengannya), sedangkan perbezaan pendapat yang bercanggah dengan mazhab mereka dianggap sesat bid'ah dan salah, bahkan sampai ke tahap membid’ahkan pendapat mazhab yang kontra dengan mereka. Berbeza pendapat dan berlapang dada oleh tokoh-tokoh Wahabi tempatan ini cuma mainan WAYANG (taqiah) mereka seolah-olah mengamalkan toleransi dalam pandangan beragama, awas jangan terjerat dengan perangkap si Wahabi Salafi ini susah dibendung apabila mereka ramai dan berkuasa. Pihak authoriti agama seperti JAKIM dan Majlis Agama Negeri-negeri mesti 'allert' sebelum terlambat.
.
Wahabi membakar kitab 'Dalail al-Khairat' dan 'Syawariq al-Anwar' yang mengandungi pelbagai selawat dan kisah Nabi s.a.w. bukan kerana bencikan Nabi s.a.w. (sedangkan beliau mewajibkan selawat ke atas Nabi di dalam Tasyahhud), sebaliknya untuk menghapuskan pujian-pujian yang MELAMPAU terhadap Nabi, yang tidak diajarkan serta kisah-kisah palsu tentang Nabi s.a.w. Inilah perangai Wahabi Salafi kalau diperhatikan kelompok inilah yang kehadapan menentang memperingati  malam cinta rasul atau sinonim dengan qasidah "Yahanana". Ini lah indikator watak front line Wahabi Salafi tempatan.
.
Bukan itu saja majlis musabaqah tilawah al Quran pun mereka agak SUKAR menerimanya, kalau menghadiripun  atas sebab-sebab tertentu bukan ikhlas taqiah saja. Slogan zikir penentangannya "al Quran bukan untuk di pertandingkan" akhir katanya tidak lain musabaqah BID'AH tiada DALIL?, betul tak? jawab sendiri.............
.
Golongan Wahabi Salafi ini cuba menegaskan bahawa, perbezaan pendapat tidak dibenarkan dalam memahami Al-Quran dan As-Sunnah, dan hanya ada satu sahaja kefahaman yang benar dan perlu diikut, sedangkan kefahaman yang lain adalah sesat atau bid’ah.
.
Contohnya, dalam isu doa qunut dalam solat subuh.Golongan Wahabi Salafi menegah daripada membacanya sedangkan itu merupakan masalah khilafiyah (masalah yang para ulama berselisihan pendapat mengenainya), dan mazhab Imam Syafi’i khususnya menyatakan bahawa membaca qunut pada solat subuh itu hukumnya sunat.
.
Bukan itu sahaja, bahaya yang paling besar yang dibawa oleh Salafi Wahabi ini ialah, At-Takfir (mengkafirkan orang lain). Golongan Wahabi Salafi terlalu mudah mengkafirkan orang lain khususnya mereka yang mengikut golongan sufi ataupun golongan yang tidak sependapat dengan mereka. Inilah PINTU  perpecahan umat Islam yang paling utama. Disamping itu juga, mereka terlalu cepat membid’ahkan orang lain dan menganggap setiap perkara baru dalam agama adalah bid’ah yang sesat, sedangkan kebanyakkan para ulama’ menegaskan bahawa, bid’ah terbahagi kepada bid’ah yang menyesatkan dan bid’ah yang dibenarkan.
.
Oleh kerana itulah, kebanyakkan ulama-ulama muktabar di serata dunia, menolak fahaman Wahabi Salafi ini, kerana golongan Wahabi membawa kepada perpecahan didalam umat Islam dan membawa kepada ta’asub dan fanatik terhadap satu pendapat sahaja dan tidak membenarkan perbezaan pendapat. Inilah pintu perpecahan yang perlu ditutup rapat dalam masyarakat Islam. Caranya menguatkuasakan dengan membasmi mereka dari berceramah dan mengelirukan orang awam.
.
Persoalan yang lain ialah, adakah fahaman Wahabi Salafi ini merupakan suatu fahaman yang bersesuaian dengan Ahul Sunnah wal Jama'ah atau pun tidak? ataupun, persoalannya, adakah Salafi Wahabi ini merupakan mazhab dalam Islam, ataupun ianya merupakan sebuah ideologi?
.
Para ulama di Mesir khususnya telah memdedahkan banyak kesalahan para Wahabi dalam masalah memahami al-Quran dan As-Sunnah khususnya dalam masalah aqidah.
.
Golongan Wahabi mempercayai bahawa Allah s.w.t. duduk di atas 'Arash dan Allah s.w.t. sedang berada di atas langit. Mereka juga percaya bahwa Allah s.w.t. mempunyai rupa paras dan berjasad (mujassimah). Mereka berpandukan ayat-ayat al-Quran Mutasyabihat (kesamaran maknanya), yang mana ianya tidaklah bermaksud seperti yang mereka sangkakan itu.
.
Ahlul Sunnah Wal Jama'ah secara mutlak menafikan Allah s.w.t. bertempat dan berjasad. Ini kerana, ianya menyebabkan Allah s.w.t. berhajat kepada tempat sedangkan Allah s.w.t. tidak memerlukan apa-apa pun.
.
Namun, di Malaysia, segelintir golongan yang terpengaruh dengan kefahaman Wahabi Salafi hanyalah berkaitan dengan masalah fiqh, tidak bersangkutan dengan masalah aqidah. Golongan Salafi Wahabi di Malaysia nampaknya hanya menyebarkan fahaman Wahabi Salafu dari sudut hukum-hakam semata-mata, seperti berkaitan dengan ibadah dan pergaulan. Mereka membid’ahkan qunut, membid’ahkan tariqat sufi, membid’ahkan majlis sambutan maulid Rasulullah s.a.w. sedangkan perkara-perkara tersebut tidaklah bid’ah yang sesat seperti sangkaan mereka itu.
.
Golongan Wahabi Salafi di Malaysia berkemungkinan tidak sepenuhnya memahami apa itu Wahabi Salafi, mazhab yang mereka pegang secara mendalam. Ini kerana, buku-buku yang mendokong fahaman Wahabi dalam Bahasa Malaysia kebanyakkannya menyebarkan fahaman Wahhabi dari sudut ibadat, tidak dari sudut aqidah mereka. Betul tak ? Jawab sendiri...............tetapi bila sampai kepuncak fahaman aqidah takfiri bilamana mereka berfahaman darah dan harta halal kerana tidak sefaham dengan mereka, berkemungkinan menjadi pengganas yang boleh membunuh siapa saja, seperti yang kita lihat sekarang.
.
Walaupun hanya masalah ibadah dan fiqh, yang disebarkan oleh golongan Wahabi Salafi di Malaysia, namun bahayanya ialah, pendirian mereka dalam membid’ahkan dan menyesatkan golongan yang tidak sehaluan dengan mereka khususnya golongan sufi dan golongan yang bermazhab asy-Syafi’i di Malaysia perlu diberi perhatian.
.
Sebenarnya, golongan Wahabi Salafi tidak mempedulikan dengan menyebarkan fahaman  Wahabi Salafi dalam masyarakat awam di Malaysia, oleh itu masyarakat awam wajib berpegang dengan mazhabul mufti Malaysia aliran Asya'irah bermazhab Syafi'i.
.
Apakah golongan Salafi Wahabi menganggap mereka golongan mujaddid (pembaharu) yang membawa arus reformasi dalam masyarakat Islam, khususnya dalam bidang agama ?
.
Jawapannya, TIDAK. Ini kerana, masyarakat awam Islam di Malaysia hanya perlu mengikut mufti dan mazhab mereka. Maka, fahaman-fahaman yang bertentangan dengan mazhabul mufti pada masyarakat seharusnya tidak boleh didedahkan dan diperbincangkan di khalayak awam agar mengelakkan perpecahan dalam masyarakat awam dan mengelakkan kekeliruan dalam umat Islam.
.
JAKIM dan badan berauthoriti agama seperti Majlis agama Islam negeri-negeri sekali lagi mohon buatlah disiplin kerja yang exellance sedikit, janganlah tidor dalam menangani isu Wahabi Salafi ini sebelum keadaan menjadi parah.
.
Maka, seruan kepada para pendokong Salafi Wahabi Salafi di Malaysia agar tidak memecahbelahkan masyarakat dengan kefahaman Wahabi dengan membid’ahkan sesuatu perkara sewenang-wenangnya. Boleh jadi, sesuatu yang kita anggap ia merupakan bid’ah ada dalilnya dalam Islam, Cuma kita sahaja yang tidak mengetahuinya. Bukankah lebih baik agar kita tidak memecahkan perpaduan masyarakat Islam di Malaysia yang seharusnya berpegang dengan mazhabul mufti mereka selagi mana para mufti masih berpegang dengan Al-Quran dan As-Sunnah ijma' dan qias.
.
Majoriti keldai beragama kelompok Wahabi Salafi tempatan akan berhujjah di media sosial menyatakan kedua-dua belah pihak pun serupa memecah-belahkan umat dengan penuh keyakinan. Disinilah pengkeldai berjaya mengkeldaikan pengikutnya. Mereka lupa SEJARAH sebelum kaum muda masuk ke Malaya, kehidupan beragama kita sempurna tiada berlaku perpecahan dengan pandangan dan fatwa yang berbeza, keadaan beragama masa itu tidak tersasar. Kesungguhan ulama-ulama Wahabi Salafi untuk merekrutkan dan mengkeldaikan orang awam supaya mengikut fahaman mereka dinegara ini perlu di sekat segera tanpa tolak ansur!
.
Semoga Allah membantu kita dalam menghadapi mengembalikan kedaulatan Islam dan menegakkan perpaduan pada majoriti umat Islam dinegara ini satelah diporak perandakan oleh ulama-ulama Wahabi Salafi tempatan supaya hidup beragama selama ini tersasar.
.
Sekian wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan