TOPIK

Aidil Fitri (1) Air Kolah (9) Akhir Zaman (3) Aktiviti Ilmiah (1) Al-Quran (4) Alam (13) Alam Ghaib (5) Aldil Fitri (1) Allah wujud tanpa bertempat (15) Amal Soleh (3) Anti Hadis (1) Aqidah (17) ASWJ (63) Bab Munakahat (4) Bab Sihir (3) Bab Tauhid (9) Bahasa Melayu (6) Bahaya Syiah (7) Bertabarruk (2) Bid'ah (8) Bidaah Hasanah (7) Bulan Ramadhan (18) Bulan Rejab (1) Bulan Zulhijjah (1) Cintai DIA (1) Cuti-Cuti Malaysia (89) Doa (1) Dosa Besar (1) Ekonomi Islam (5) Fadilat Al-Quran (4) Fiqh (3) Futuhul Ghaib (1) Futuhul Makkiyyah (3) guru (2) Guru Mursyid (6) Guru Tariqat (6) Hadis Dhaif (6) Hadis Maudhu' (1) Hadis Nabi (14) Hakikat (1) Hari Kemudian (1) Hotel Islam (1) Hukum Berkaitan Zikir (9) Ibadat Haji (6) Ibnu Taimiyyah (16) ilmu kebatinan (5) Ilmu Laduni (1) ilmu persilatan (2) Imam Malik (1) Insan Kamil (1) Israk Mikraj (10) Istanbul (17) Isu Halal (2) Isu Kalimah Allah (4) Isu Khilaf (25) Isu Khilafiah (29) Isu Semasa (4) Isu Wahhabi (97) Jalan-Jalan (128) Jihad Ekonomi (34) Jom Makan (16) Karamah (2) kebenaran (5) Kesultanan Melayu (7) Kewangan dan Perbankan Islam (1) Khatamun Nubuwwah (2) Kisah Mualaf (28) Kisah Nabi (2) Koleksi (2) Kosong (2) Kurma (1) Lagu (1) Lailatul Qadar (14) Makam Sultan (5) Makam Sultan/Raja Melayu (7) Makam Wali Allah (43) Makhluk Halus (1) Makrifat (1) Masjid (41) Masjid Lama (24) Masjid Utama (29) Maulidur Rasul (23) Mekah (2) Melayu (14) Merdeka (1) Misteri (10) motivasi (1) Mukasyafah (2) Mutasyabihat (7) Nabi Ibrahim A.S. (1) Nabi Khidir A.S. (14) Nabi Musa A.S. (1) Neraka (1) Nisfu Syaaban (17) nostalgia (1) Nur Muhammad (6) Nuzul Quran (3) Pahlawan Islam (2) Pahlawan Melayu (10) Pelancongan Tanah Tinggi (4) pengumuman (7) Penyakit (1) Perubatan Islam (2) Perubatan tradisional (1) Petua (2) Puasa Ramadhan (18) Puasa Sunat (2) Pulau Besar (18) Putrajaya (3) Rabitah (1) Rahmat Allah (1) Rawatan Islam (1) rekreasi (21) Rezeki (1) RSAW (11) Rumahku Syurgaku (4) Sajak (6) Sedekah (1) Sejarah Melayu (6) Selawat (7) Senibina Islam (8) Sifat 20 (2) Solat (8) Solat Sunat (9) Sumpah (1) Sunnah RSAW (9) Tamadun Islam (8) Tariqat (7) Tasawuf (23) Tawassul (5) Tulisanku (311) Ulamak Islam (7) Ulamak Nusantara (20) Ulamak Tanah Melayu (16) Universiti (3) Usahawan Muslim (9) Usuluddin (1) Wahhabi dan Keganasan (9) Wali Allah (50) Wali Melayu (22) Wali Songo (10) Youtube (1) Zakat (13) Zakat Fitrah (4)

Sabtu, 29 Oktober 2016

PELIK ATAU GANJIL PEGANGAN YANG MENGAKU SALAFIYYAH DAN AL-WAHABIYYAH


SESIAPA YANG BELAJAR ILMU USULUDDIN DAN AQIDAH YANG BENAR IAITU ASYAIRAH DAN MATURIDIYYAH, AKAN MERASA PELIK ATAU GANJIL PEGANGAN YANG MENGAKU SALAFIYYAH DAN AL-WAHABIYYAH

KESESATAN

Ini merupakan beberapa pandangan Ibn Taimiyyah dan ulama’ al-wahabiyyah yang berpegang bahawa Allah duduk di atas Arasy (terjemahan kitab Ulin Nuha oleh Dr. Salim ‘Alwan).

وقد نقل المفسر النحوي أبو حيان الأندلوسي في النهر الماد, في تفسير آية الكرسي, ما نصه: وقرأت في كتاب لأحمد ابن تيمية هذا الذي عاصرنا وهو بخطة سماه كتاب العرش: إن الله تعالى يجلس على الكرسي وقد أخلى منه مكانا يقعد فيه معه رسول الله صلى الله عليه وسلم تحيل عليه التاج محمد بن علي بن عبد الحق البارنباري وكان أظهر أنه داعية له حتى أخذه منه وقرأنا ذلك فيه اهـ.
Dan sesungguhnya dinukilkan oleh Mufassir Ahli Nahwu Abu Hayyan al-Andalusi di dalam kitab al-Nahr al-Mad pada mentafsirkan Ayat Kursi, iaitu nasnya: “dan aku telah  membaca di dalam kitab Ahmad Ibn Taimiyyah yang kami hidup bersama pada zaman ini. Dan dia (Ahmad Ibn Taimiyyah) yang telah menulis kitabnya yang bernama Kitab al-‘Arasy: Sesungguhnya Allah Taala duduk di atas kerusi dan telah  mengosongkan tempat yang akan diduduki bersamanya Rasulullah s.a.w. Pandangan ini telah dibantah oleh al-Taj Muhammad bin Ali bin Abdul Haq al-Baranbari, mendorong dia kepadanya itu dakwah mengenai kesesatan ini sehingga diambil olehnya (perkataan Ibn Taimiyyah) pada kitabnya sehingga kita membaca semua itu di dalamya itu...”

 بل وقال الحافظ ابن حجر العسقلاني في الدرر الكامنة: فذكروا أنه (ابن تيمية) ذكر حديث النزول, فنزل عن المنبر درجتين, فقال: كنزولي هذا, فنُسب إلى التجسيم اهـ.
Bahkan, berkata al-Hafiz ibn Hajar al-‘Asqalani di dalam kitab al-Dar al-Kaminah: Maka dia telah menceritakan bahawa sesungguhnya dia (Ibn Taimiyyah) merujuk kepada hadis al-Nuzul, dimana pada suatu ketika, turunlah dia (Ibn Taimiyyah) dari mimbar dua anak tangga dan berkatalah dia, “seperti turunnya aku ini (Turunnya Allah)”. Maka dengan sebab ini Ibn Taimiyyah telah dinisbah kepada Tajsim (menjisimkan Allah)…

 وقال الشيخ ابن حجر الهيتمي في كتابه الفتاوى الحديثية ناقلا المسائل التي خالف فيها ابن تيمية إجماع المسلمين ما نصه: وقوله بالجسمية, والجهة والانتقال, وأنه بقدر العرش لا أصغر ولا أكبر تعالى الله عن هذا الافتراء الشنيع القبيح, والكفر البراح الصريح, وخذل متّبعية وشتت شمل معتقدية اهـ.
Dan berkata syeikh Ibn Hajar Al-Haitami di dalam kitabnya al-Fatawa al-Hadithah menukilkan masalah-masalah yang khilaf (bertentangan) oleh Ibn Taimiyyah daripada Ijma’ Ulama’ muslimin, apa yang telah dinaskan daripadanya iaitu katanya mengenai menjisimkan Allah, meletakkan pihak/ arah (bagi Allah) dan menetapkan adanya pindahan/ bergerak (bagi Allah). Dan dia telah menentukan kadar ‘Arasy itu tidak kecil dan tidak besar, yang mana Maha suci Allah daripada fitnah yang keji lagi hodoh itu, dan barah kekufuran yang terang-terangan. Dan biarlah mereka yang lain mengikuti beliau dan bercerai-berailah aqidahnya…

 وذكر الحافظ مرتضى الزبيدي في شرح الإحياء ما نصه: قال التقي السبكي: وكتاب العرش من أقبح كتبه (أي لابن تيمية) ولما وقف عليه الشيخ أبو حيان ما زال يلعنه حتى مات بعد أن كان يعظمه اهـ.
Dan al-Hafiz Murtadha al-Zabidi telah menyebut di dalam Syarah al-Ihya’, apa yang dinaskannya bahawa “berkata  al-Taqi al-Subki: Kitab al-‘Arasy merupakan seburuk-buruk kitabnya (Ibn Taimiyyah) dan pendirian Syeikh Abu Hayyan sentiasa melaknatnya (Ibn Taimiyyah) sehingga beliau meninggal dunia. Yang mana, sebelum itu beliau (Abu Hayyan) mengaguminya…”

 فلينظر العقلاء إلى تخبط ابن تيمية حيث يقول مرة إنه جالس على العرش, ومرة إنه جالس على الكرسي, وقد ثبت في الحديث أن الكرسي بالنسبة للعرش كحلقة في أرض فلاة فكيف ساغ لعقله.
Maka hendaklah orang-orang yang berakal melihat kejelekan pemikiran dan i’tiqad Ibn Taimiyyah, sekali pada sekali waktu, dia mengatakan  bahawa Dia (Allah) duduk di atas al-Kursi dan pada ketika lain pula mengatakan bahawa Allah duduk di atas ‘Arasy. Dan sesungguhnya telah sabit di dalam hadis bahawa nisbah al-Kursi kepada ‘Arasy adalah seperti lingkaran di bumi yang gersang, maka lihatlah bagaimana rosaknya akalnya.

 وهذا ابن قيم الجوزية تلميذ ابن تيمية يقول في كتابه ((بدائع الفوائد)): ولا تنكروا أنه قاعد ولا تنكروا أنه يقعده اهـ. ويقول ابن قيم الجوزية أيضا في كتابه المسمى الصواعق المرسلة: ((استوى على عرشه بذاته أي  ذاته فوق العرش عالية عليه)) اهـ.
Dan Ibn Qayyim al-Jauzi yang merupakan murid Ibn Taimiyyah berkata di dalam kitabnya Badai’ al-Fawaid bahwa jangan kamu mengingkari bahawa dia (Allah)  dalam keadaan duduk dan jangan kamu menafikan dia (Allah) sedang duduk… Dan berkata Ibn Qayyim al-Jauziyyah juga di dalam kitabnya yang dinamakan al-Sawaiq al-Mursalah: “bahawasanya Allah bersemayam di atas ‘Arasynya dengan zatNya iaitu zat Allah di atas ‘Arasy yang tinggi...”

 وقال سليمان بن سحمان النجدي الوهابي |1349 هـ| في تعليقه على كتاب ((لوامع الأنوار البهية)) نقلا عن ابن تيمية المجسم مقرا وموافقا له – الذي نقل عن المجسم عثمان بن سعيد الدرامي – مقرا وموفقا له ما نصه: ((الحي القيوم يفعل ما يشاء ويتحرك إذا شاء ويقبض ويبسط ويقوم ويجلس إذا شاء لأن أمارة ما بين الحي والميت التحرك)) اهـ.
Dan berkata Sulaiman bin Sahman al-Najdi al-Wahabi (1349 H), di dalam ulasannya pada kitab Lawami’ al-Anwar al-Bahiyyah yang dinukilkan daripada Ibn Taimiyyah al-Mujassimah (yang dia menetapkan dan bersetuju dengan Ibn Taimiyyah), serta yang dinukilkan daripada Mujassim Othman bin Sa’id al-Darami (yang dia menetapkan dan bersetuju dengan Ibn Taimiyyah) apa yang dinaskan bahawa Allah  yang Maha Hidup lagi Maha Kekal melakukan apa yang Dia mahu  dan Dia bergerak jika Ia berkehendak dan Dia menyusahkan dan yang memudahkan, dan Dia berdiri dan Dia duduk sekiranya Dia mahu kerana tanda antara hidup dan mati itu adalah bergerak”...

 وقال أيضا – أي سليمان بن سحمان – في كتابه الضياء الشارق في رد شبهات الماذق المارق: ((فأما كون الوهابية أبت إلا جعل استوائه سبحانه ثبوتا على عرشه, واستقرارا وعلوا وفوقه: فنعم)) اهـ. بحروفه
Dan berkata juga Sulaiman bin Sahman di dalam kitabnya al-Dhiya’ al-Syariq fi Rad Shubhat al-Madziq al-Mariq: “Maka adapun yang sebenarnya mengenai Wahabiyyah bahawa mereka berpegang teguh menyatakan Allah s.w.t. bersemayam di atas ‘Arasy , dan duduk diatasnya dan baginya berpihak di atas (bertempat)”…. (perkataan beliau)

1 ulasan:

  1. Tahniah Tuan atas usaha Tuan memerangi fahaman Wahhabi yang merosakkan Umat Islam

    BalasPadam