TOPIK

Aidil Fitri (1) Air Kolah (9) Akhir Zaman (3) Aktiviti Ilmiah (1) Al-Quran (4) Alam (13) Alam Ghaib (5) Aldil Fitri (1) Allah wujud tanpa bertempat (15) Amal Soleh (3) Anti Hadis (1) Aqidah (17) ASWJ (63) Bab Munakahat (4) Bab Sihir (3) Bab Tauhid (9) Bahasa Melayu (6) Bahaya Syiah (7) Bertabarruk (2) Bid'ah (8) Bidaah Hasanah (7) Bulan Ramadhan (18) Bulan Rejab (1) Bulan Zulhijjah (1) Cintai DIA (1) Cuti-Cuti Malaysia (89) Doa (1) Dosa Besar (1) Ekonomi Islam (5) Fadilat Al-Quran (4) Fiqh (3) Futuhul Ghaib (1) Futuhul Makkiyyah (3) guru (2) Guru Mursyid (6) Guru Tariqat (6) Hadis Dhaif (6) Hadis Maudhu' (1) Hadis Nabi (14) Hakikat (1) Hari Kemudian (1) Hotel Islam (1) Hukum Berkaitan Zikir (9) Ibadat Haji (6) Ibnu Taimiyyah (16) ilmu kebatinan (5) Ilmu Laduni (1) ilmu persilatan (2) Imam Malik (1) Insan Kamil (1) Israk Mikraj (10) Istanbul (17) Isu Halal (2) Isu Kalimah Allah (4) Isu Khilaf (25) Isu Khilafiah (29) Isu Semasa (4) Isu Wahhabi (97) Jalan-Jalan (128) Jihad Ekonomi (34) Jom Makan (16) Karamah (2) kebenaran (5) Kesultanan Melayu (7) Kewangan dan Perbankan Islam (1) Khatamun Nubuwwah (2) Kisah Mualaf (28) Kisah Nabi (2) Koleksi (2) Kosong (2) Kurma (1) Lagu (1) Lailatul Qadar (14) Makam Sultan (5) Makam Sultan/Raja Melayu (7) Makam Wali Allah (43) Makhluk Halus (1) Makrifat (1) Masjid (41) Masjid Lama (24) Masjid Utama (29) Maulidur Rasul (23) Mekah (2) Melayu (14) Merdeka (1) Misteri (10) motivasi (1) Mukasyafah (2) Mutasyabihat (7) Nabi Ibrahim A.S. (1) Nabi Khidir A.S. (14) Nabi Musa A.S. (1) Neraka (1) Nisfu Syaaban (17) nostalgia (1) Nur Muhammad (6) Nuzul Quran (3) Pahlawan Islam (2) Pahlawan Melayu (10) Pelancongan Tanah Tinggi (4) pengumuman (7) Penyakit (1) Perubatan Islam (2) Perubatan tradisional (1) Petua (2) Puasa Ramadhan (18) Puasa Sunat (2) Pulau Besar (18) Putrajaya (3) Rabitah (1) Rahmat Allah (1) Rawatan Islam (1) rekreasi (21) Rezeki (1) RSAW (11) Rumahku Syurgaku (4) Sajak (6) Sedekah (1) Sejarah Melayu (6) Selawat (7) Senibina Islam (8) Sifat 20 (2) Solat (8) Solat Sunat (9) Sumpah (1) Sunnah RSAW (9) Tamadun Islam (8) Tariqat (7) Tasawuf (23) Tawassul (5) Tulisanku (311) Ulamak Islam (7) Ulamak Nusantara (20) Ulamak Tanah Melayu (16) Universiti (3) Usahawan Muslim (9) Usuluddin (1) Wahhabi dan Keganasan (9) Wali Allah (50) Wali Melayu (22) Wali Songo (10) Youtube (1) Zakat (13) Zakat Fitrah (4)

Ahad, 16 Oktober 2016

MEMAHAMKAN APA SEBAB BERLAKU PERBALAHAHAN ULAMA DI MALAYSIA INI


MEMAHAMKAN APA SEBAB BERLAKU PERBALAHAHAN ULAMA DI MALAYSIA INI.
.
Bersabda Nabi Muhammad SAW: ” Bahwasanya Bani Israil telah berfirqah-firqah sebanyak 72 millah (firqah) dan akan berfirqah ummatku sebanyak 73 firqah, semuanya masuk neraka kecuali satu ”. Sahabat-sahabat yang mendengar ucapan ini bertanya: ” Siapakah yang satu itu Ya Rasulallah? ” Nabi Muhammad SAW menjawab: ” Yang satu itu ialah orang yang berpegang ( beri’tiqad ) sebagai peganganku ( i’tiqadku ) dan pegangan sahabat-sahabatku ” ( Hadits ini diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi, lihat Sahih Tirmidzi juz X halaman 109 ).
.
UMATKU itu 72 firqah masuk neraka. Cuma 1 firqah yang selamat.Perpecahan ini wajib umat Islam tahu dan buat keputusan mencari yang mana selamat.
.
Di Malaysia 2 firqah yang bergasak (berbalah) iaitu
.
1_Firqah Ahlu Sunnah Wal Jama'ah aliran Asya'irah dan Maturidiah bermazhab yang empat. Pegangan umat Islam Nusantara sejak kedatangan Islam lagi di rantau ini.
.
Firqah ini juga pegangan Majlis Agama Islam Negeri-negeri di Malaysia termasuk Jakim, sekaligus menjadi Mazhabul Mufti Malaysia.
.
Ulama rujukan dalam fiqh adalahh Imam mazhab yang empat ( Hanafi, Maliki, Syafi'i, dan Hanbali ).Dalam aqidah mengikut aliran Asya'irah atau Maturidiah.
.
Inilah firqah identik umat Islam. Aqidah "Allah Wujud Tanpa Bertempat " inilah ulama dan pendakwah mesti faham dengan ilmu bukan sambil lewa faham betul-betul, ini termasuk pegawai Jakim dan Pegawai Agama yang berauthoriti membenteraskan ajaran yang lain dari mazhabul mufti Malaysia mesti juga faham betul-betul.
.
Maaf ana katakan, bab aqidah ini dan jawatan penguatkuasa mestilah orang yang faham betul-betul, bukan jenis sekerat faham, tersengih-sengih takut ini orang ilmuan Phd aku tak boleh bertindak keatasnya walau pun undang-undang membenarkan, inilah masalahnya menjadi ulama Wahabi mengambil kesempatan yang mendakwa sebagai Ahlu Sunnah juga.
.
2_Firqah yang mencabar firqah Ahlu Sunnah wal Jama'ah ialah firqah mengikut fahaman aliran ulama muthakhirin kurun ke-8 Hijrah dengan berslogan dengan " Kembali Kepada al Quran dan al Sunnah " tanpa ijma' dan qias.
.
Ulama rujukannya dan taqlidnya  dasarnya Ibnu Taimiyah dan Ibnu Qayyim dan di adun dengan radikalisma oleh Muhamad bin Abdul Wahab  yang popular sekarang ini di panggil WAHABI. Firqah ini muncul kemudian.
.
Firqah ini dimana ulamanya dengan terang-terang mendakwa mereka  yang berfaham Ahlu Sunnah Wal Jama'ah aliran Asya'irah dan Maturidiah bermazhab yang empat firqah itu dengan LEBEL yang jelek iaitu " Ahlu bid'ah " bukan "Ahlu Sunnah wal Jama'ah" kerana amaliah dan aqidah yang syirik kerana beristighashah, tabbaruk, dan tawassul.
.
Firqah yang lain mengaku mereka pun firqah betul adalah ;
1.Kaum Syi’ah.
2.Kaum Khawarij.
3.Kaum Muktazilah.
4.Kaum Murjiah.
5.Kaum Najariah.
6.Kaum Musyabbihah.
7.Kaum Jabariah.
.
Jumlah 72 Firqah Sesat.
.
Ulama SEPAKAT hanya Ahlu Sunnah Wal Jama'ah, aliran Asya'irah dan Maturidiah bermazhab yang empat firqah yang identik dalam Islam sejak zaman sahabat , tabi'en, tabi'en-tabi'en, khalaf hingga hari ini ( asatizah dan keldai beragama firqah yang lain dari Aswaja, tentu terkejut dan sinis serta perli, apakah kita tak betul ker? betul tak mereka akan kata begitu ? jawablah sendiri..........
.
Semua firqah akan bercakaran dan berbalah antara satu dengan yang lain, puncaknya mungkin berbunuhan apabila sampai ke puncak aqidah, lihatlah sekarang di Timur Tengah. Disinilah perpechan umatku 73 dalam Islam berlaku. Wahabi ulama rujukannya ramai, tetapi yang terkemukanya Ibnu Taimiyah sebagai rujukan pertama mereka kedua Ibnu Qayyim dan ulama Arab Saudi kotemporari untuk memperkukuhkan ajaranny yang bukan dalam golongan Ahlu Sunnah Wal Jama'ah.
.
Yang jadi masalahnya Wahabi di Malaysia  ini mengaku pula Ahlu Sunnah, manakala Ahlu sunnah Wal Jama'ah sedia ada tidak menerima pula Wahabi. inilah realitinya sekarang.
.
Ulama rujukan Wahabi seperti Ibnu Taimiyah beribu-ribu ulama dari berbagai mazhab dan negara MENOLAK ajarannya. Tetapi mereka berkeras kepala juga tanpa peduli apa kata ulama yang menolak. Bagilah apa hujjah pun,  dia pun bagi hujjah, disinilah peranan ilmu, dimana kita wajib ikut dan buang.
.
Membaca kitab mereka secara kasarnya dibawah di senaraikan ulama yang di ikuti mereka sebagai rujukan dalam agama sering mendakwa konon pengikut mazhab Hanbali tetapi di sebaliknya menjadikan Ibnu Taimiyah dan kuncu-kuncu sebagai idola.
.
Salah satu propaganda Wahabi-Salafi yang cukup memperdayakan KAUM AWAM adalah ajakan mereka agar umat kembali kepada " Pemahaman Salaf " . Akan tetapi, ajakan itu tidak semanis bunyinya. Sebab, jika kita halusi secara teliti, kita akan melihat bahawa orang-orang yang mengajak kepada " Pemahaman Salaf " itu justru melarang umat Islam dari mengikut pemahaman salaf seperti Imam-imam Mazhab yang empat ( Hanafi, Maliki, Syafi'i, Hanbali ) sebagaimana ikutan mazhabul mufti Malaysia, dengan alasan berlapang dada atas perbezaan pendapat. Kalau sesuai dengan mereka Wahabi pakai, semata memperkuat hujjahnya untuk menapulasi saja*
.
ULAMA RUJUKAN WAHABI yang rakan facebook dari Aswaja yang wajib tahu!! Sebelum di kelengtong oleh agamawan Wahabi. Kalau dalam ceramah, tulisan, you tube mereka menjulang ulama yang di bawah ini sebagai rujukan berhujjah, itulah satu dari tanda pengikut fahaman wahabi.
.
1_Imam Ibnu Taimiyyah  ( penchetus idea Kembali pada al Quran dan Sunnah tanpa Ijma’ dan Qias anti mazhab dan taqlid )
.
2_Ibn Qayyim al Jawziyyah ( anak muridnya Ibnu Taimiyah )
.
3_Muhammad ibn ʿAbd al-Wahhab (Pengasas Wahabisme satelah di adun dengan penyimpangan dan radikalisma)
.
4_Muhammad Nasiruddin al-Albani (Muhaddis kitab idola mereka)
.
5_Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz
.
6_Ibnu Shalih  al-Utsaimin (Ibnu Utsaimin)
.
7_Syeikh Zuhair Syawisy
.
8_Muhammad Nasib al-Rida'iy
.
9_Mahmood Mahdi Al-Istanboli
.
10_Muhammad Rasyid Ridha
.
11_Sheikh Hamoud Abdullah al-Tuwaijri
.
12_Sheikh Hamad bin Muhammadal-Ansaari al-Khazraji
.
13_Muhammad bin Ali bin Muhammad bin Abdullah Asy-Syaukani Ash-Shan'ani
.
14_Muqbil  Ibnu Hadi al-Wadi’i
.
15_Shalih Ibnu Fauzan (Ibnu Fauzan)
.
16_Abdul Muhsin al-Abbad
.
17_Rabi’ Ibnu Hadi  al-Madkali
.
18_Bakr Ibnu Abdullah Abu Zaid
.
19_Muhammad Ibnu Jamil Zainu
.
20_Abdurrahman Ibnu Nashir As-Sa’di
.
21_Muhammad Ibnu Ibrahim Alu Syaikh
.
22_Muhammad al-Amin Asy-Syinqithi
.
23_Abdul Qadir Al-Arna’uth
.
24_Muhammad Aman Al-Jami
.
25_Ali Ibnu Hasan Al-Halabi
.
26_Ahmad Ibnu Yahya An-Najmi
.
27_Ubaid Al-Jabiri
.
Nama-Nama  Tokoh Generasi Barunya Antara Anak Murid Di Atas Yang Tidak Berapa Dikenal dan Popular.
.
1. Abdul Azhim Badawi
2. Abdul Aziz Alu Syaikh
3. Abdul Aziz Bura’i
4. Abdul Aziz Ibnu Abdullah ar-Rajihi
5. Abdul Aziz Ibnu Faishal ar-Rajihi
6. Abdul Aziz Ibnu Hamad Ibnu Nashir Ma’mar
7. Abdul Aziz Ibnu Muhammad Alu Abdullatif
8. Abdul Aziz Ibnu Rayis ar-Rayis
9. Abdul Lathif Ibnu Abdurrahman Alu Syaikh
10. Abdul Malik Ramadhani al-Jazairi
11. Abdul Muhsin al-Ubaikan
12. Abdul Muhsin Ibnu Hamad al-Abbad
13. Abdullah al-Ghudayyan
14. Abdullah azh-Zhafiri
15. Abdullah Ibnu Abdurrahim al-Bukhari
16. Abdullah Ibnu Abdurrahman Aba Bathin
17. Abdullah Ibnu Abdurrahman al-Jibrin
18. Abdullah Ibnu Muhammad ad-Duwaisy
19. Abdullah Ibnu Muhammad Alu Syaikh
20. Abdullah Ibnu Muhammad Humaid
21. Abdullah Ibnu Sulaiman al-Mani’
22. Abdullah Ibrahim al-Jarullah
23. Abdur Razaq ‘Afifi
24. Abdurrahman Ibnu Hasan Alu Syaikh
25. Abdurrahman Ibnu Muhammad Qasim al-Ashimi
26. Abduurahman Ibnu Shalih al-Mahmudah
27. Abdurrahman Ibnu Yaahya Ibnu Ali al-Mu’allimi
28. Abdussalam Barjas
29. Abu Abdul Muiz Firkuz
30. Abu Ashim al-Ghamadi
31. Abu Bakar al Bakr al-Mishri
32. Abu Hatim al-Qusi
33. Abu Ishaq al-Huwaini
34. Abu Islam Shalih Thaha
35. Abu Malik al-Juhanni
36. Abu Umar al-Utaibi
37. Ahmad Ibnu Ibrahim Ibnu Hamad Isa
38. Ali Ibnu Abdul Azizasy-Syubal
39. Ali Yahya al-Haddadi
40. Alwi as-Saqqaf
41. Aman Ibnu Ali al-Jami
42. Basim Ibnu Faishal al-Jawbirah
43. Fauzan Ibnu Sabiq Ibnu Fauzan as-Sabiq
44. Hafizh Ibnu Ahmad Ibnu Ali al-Hakimi
45. HamadIbnu Ali Ibnu Muhamad Athiq
.
Dan lain lain lagi .
.
Fenomena Salafi Wahabi di Malaysia semakin ketara dengan sikap golongan firqah tersebut yang mempertikaikan ulama Melayu silam dan kitab-kitab karya mereka dengan tohmahan sebagai jumud dan menyeleweng.
.
Amalan-amalan kebaikan seperti maulidurasul, tahlil, majlis zikir, majlis solawat, dihukumkan sesat dan bidah. Bahkan golongan salafi Wahabi banyak memainkan fahaman mujassimah dan mushabihah dan doktrin menghukum seperti sesat, khurafat, bid'ah, syirik, kufur mengikut kefahaman dan pandangan mereka.
.
Golongan Salafi Wahabi berjaya mendapat tempat di beberapa media massa seperti Tv, radio, majalah dan akbar harian dan mingguan. Mereka juga berjaya menduduki di dalam sektor awam, institusi pengajian tinggi awam dan swasta, NGO, parti politik dan lain-lain. Bahkan mereka telah berjaya penetrasi kedalam aliran Sunni Ahli Sunnah wal jamaah dan mendakwa merekalah sebenarnya Ahlu Sunnah Wal Jama'ah iaitu konsep yang mereka sebarkan itu.
.
Wahabi aqidahnya Allah bersemayam dilangit, memakai tafsiran ayat al Quran secara textual (zahir) Ini jelas berfaham mujassimah menyamakan Allah dengan makhluk.
.
Di Perlis apa pula firqah dan manhajnya? sehingga mereka (gambar di bawah) kalangan ulama Ahlu Sunnah Wal Jama'ah di larang beceramah? Wahabi Perlis saja yang boleh jawab  betul tak?.
.
Harap faham, jangan separuh faham, lingkup di buat si Wahabi ini . Moga ada sedikit info di mana halatuju si wahabi ini dalam cita-cita ulamanya untuk mengtransformkan pegangan mazhabul mufti Malaysia mazhab Syafi'i aliran Asya'irah kepada fahaman Ibnu Taimiyah yang ramai ulama Aswaja  dari berbagai negara dan mazhab MENOLAK Ibnu Taimiyah. Wassalam
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan