TOPIK

Aidil Fitri (1) Air Kolah (9) Akhir Zaman (3) Aktiviti Ilmiah (1) Al-Quran (4) Alam (13) Alam Ghaib (5) Aldil Fitri (1) Allah wujud tanpa bertempat (15) Amal Soleh (3) Anti Hadis (1) Aqidah (17) ASWJ (63) Bab Munakahat (4) Bab Sihir (3) Bab Tauhid (9) Bahasa Melayu (6) Bahaya Syiah (7) Bertabarruk (2) Bid'ah (8) Bidaah Hasanah (7) Bulan Ramadhan (18) Bulan Rejab (1) Bulan Zulhijjah (1) Cintai DIA (1) Cuti-Cuti Malaysia (89) Doa (1) Dosa Besar (1) Ekonomi Islam (5) Fadilat Al-Quran (4) Fiqh (3) Futuhul Ghaib (1) Futuhul Makkiyyah (3) guru (2) Guru Mursyid (6) Guru Tariqat (6) Hadis Dhaif (6) Hadis Maudhu' (1) Hadis Nabi (14) Hakikat (1) Hari Kemudian (1) Hotel Islam (1) Hukum Berkaitan Zikir (9) Ibadat Haji (6) Ibnu Taimiyyah (16) ilmu kebatinan (5) Ilmu Laduni (1) ilmu persilatan (2) Imam Malik (1) Insan Kamil (1) Israk Mikraj (10) Istanbul (17) Isu Halal (2) Isu Kalimah Allah (4) Isu Khilaf (25) Isu Khilafiah (29) Isu Semasa (4) Isu Wahhabi (97) Jalan-Jalan (128) Jihad Ekonomi (34) Jom Makan (16) Karamah (2) kebenaran (5) Kesultanan Melayu (7) Kewangan dan Perbankan Islam (1) Khatamun Nubuwwah (2) Kisah Mualaf (28) Kisah Nabi (2) Koleksi (2) Kosong (2) Kurma (1) Lagu (1) Lailatul Qadar (14) Makam Sultan (5) Makam Sultan/Raja Melayu (7) Makam Wali Allah (43) Makhluk Halus (1) Makrifat (1) Masjid (41) Masjid Lama (24) Masjid Utama (29) Maulidur Rasul (23) Mekah (2) Melayu (14) Merdeka (1) Misteri (10) motivasi (1) Mukasyafah (2) Mutasyabihat (7) Nabi Ibrahim A.S. (1) Nabi Khidir A.S. (14) Nabi Musa A.S. (1) Neraka (1) Nisfu Syaaban (17) nostalgia (1) Nur Muhammad (6) Nuzul Quran (3) Pahlawan Islam (2) Pahlawan Melayu (10) Pelancongan Tanah Tinggi (4) pengumuman (7) Penyakit (1) Perubatan Islam (2) Perubatan tradisional (1) Petua (2) Puasa Ramadhan (18) Puasa Sunat (2) Pulau Besar (18) Putrajaya (3) Rabitah (1) Rahmat Allah (1) Rawatan Islam (1) rekreasi (21) Rezeki (1) RSAW (11) Rumahku Syurgaku (4) Sajak (6) Sedekah (1) Sejarah Melayu (6) Selawat (7) Senibina Islam (8) Sifat 20 (2) Solat (8) Solat Sunat (9) Sumpah (1) Sunnah RSAW (9) Tamadun Islam (8) Tariqat (7) Tasawuf (23) Tawassul (5) Tulisanku (311) Ulamak Islam (7) Ulamak Nusantara (20) Ulamak Tanah Melayu (16) Universiti (3) Usahawan Muslim (9) Usuluddin (1) Wahhabi dan Keganasan (9) Wali Allah (50) Wali Melayu (22) Wali Songo (10) Youtube (1) Zakat (13) Zakat Fitrah (4)

Isnin, 16 Mei 2011

Umrah 2010 - Mekah dan sekitarnya

Assalamu'alaikum,

Hari Sabtu, 3 Julai 2010, rakan Indonesia yang hamba jumpa dan kenal di Madinah menempah sebuah teksi untuk kami sekeluarga ke Mekah. Bayarannya adalah 450 Riyal satu teksi. Memandangkan kami tak ambil MPV, maka anak kedua hamba duduk dengan hamba di depan. Kalau di Malaysia memang salah, tetapi 'tidak salah' di Arab Saudi. Lagipun teksinya besar.... Kalau MPV rasanya dalam 600-650 riyal juga...Pemandunya adalah orang luar (Pakistan??? India???) yang sudah agak lama di Arab Saudi.  Kami berhenti di Bir Ali untuk tukar pakaian ihram dan hamba membeli pakaian ihram untuk anak kedua dan ketiga di sini. Agak laju beliau bawa teksinya, maklumlah mengejar trip. Dalam laju-laju tu, kena 'tembak' sekali dengan Polis di sana dan kena tahanlah untuk dapat surat cinta...Purata 130-140 kilometer beliau bawa....kecut perut juga tapi tawakkal dgn Allah sebab 'usaha dan kerja' dah dilakukan.. Dalam 4 jam lebih sikit kami telah sampai di Mekah dari Madinah.

Kami tiba di sebuah hotel, Manazil Al Rayed. Sebenarnya tempahan di hotel ini hamba lakukan semasa di UK lagi melalui seorang rakyat Malaysia yang menguruskan agensi umrah dan lain2 di Mekah, Haji Arshad (http://hjarshad.blogspot.com/) .  Melalui Haji Arshad, hamba dapat no. telefon pelajar Malaysia di Madinah yang menguruskan pengangkutan kami dari Lapangan Terbang Madinah ke hotel di Madinah. Cuma kena hati-hati juga dengan pelajar Malaysia di Madinah yang tolong kita ni. Hamba taklah 'kena caj tinggi' tetapi seorang rakan hamba yang juga mengerjakan umrah kena caj tinggi / 'mark-up' oleh pelajar Malaysia di Madinah  untuk hotelnya. Maksudnya setiap malam, pelajar Malaysia di Madinah tu 'mark-up' mereka dalam 75-100 riyal juga.  Banyak tu, padahal tolong tempah saja....Nampaknya budaya kapitalisme pun dah meresap ke dalam benak bakal-bakal ustaz di Madinah...Nak ambil untung pun berpadalah dengan perkhidmatannya. Satu lagi, duduk pun tempat elok, tanah haram, 'ihsan' kena ada...Akhirnya selepas menetap beberapa malam, rakan hamba tu cari sendiri hotel lain bila tahu pelajar ini mark-up tinggi...Sepatutnya saudara seagama dan senegara tolong-menolong, tapi ini tolong-menguntung...tolong sambil buat untung....:-( 

Hotel di Mekah ini tidaklah dekat sangat dengan Masjidil Haram.  Dalam 400 - 500 meter juga.  Tapi kerana dah berjanji akan tinggal sekurang2nya tiga malam, maka kami sekeluarga bermalam juga tiga malam di sini. Semalam bayarannya adalah 300 riyal untuk bilik 4 katil. Cantum 2 katil jadi satu dan 2 katil jadi satu, cukuplah untuk kami enam beranak. Memandangkan semua keletihan, kami berehat di bilik hotel dahulu...Malamnya selepas Maghrib, kami dapat menyempurnakan kerja-kerja umrah sekitar Masjidil Haram...Waktu saie antara Safa dan Marwah, 'teruja' tengok anak hamba yang ketiga, dengan pakaian ihramnya, cekedik-cekedik berlari dan berjalan antara Safa dan Marwah...:-)....Alhamdulillah anak-anak tak buat hal ..Kami solat Isyak di kawasan antara Safa dan Marwah...Waktu bercukur, hamba dan anak kedua dan ketiga 'botak licin'...:-)...

Selepas tiga malam di  Manazil Al Rayed, kami ber;indah ke hotel di sebelah belakang Hotel Hilton. Bayarannya masih sama 300 riyal semalam untuk bilik 4 katil. Alhamdulillah, hamba sempat mencari sendiri hotel yang lebih dekat dengan masjid. Kebetulan hotel ini juga merupakan salah satu hotel penginapan jemaah Andalusia Travel & Tours dari Malaysia. Sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam, kami cari sendiri. Nasi masak sendiri sebab bawa 'rice cooker' dari UK..:-)...Jadi kena beli lauk sajalah...13 malam di Mekah, masakan Pakistan, Bangladesh, Tok Arab dan lain menjadi santapan kami, sampai 'cemuih' jugalah... Untuk ziarah, Alhamdulillah, terdapat kekosongan dalam bas jemaah Andalusia Travel & Tours, jadi kami sekeluarga dapat tumpang ziarah mereka dengan percuma. 'Semangat' macam nilah kita nak, walaupun Andalusia Travel & Tours boleh caj hamba dan hamba pun memang nak bayar mereka, tapi mereka bagi naik percuma sahaja. Bersyukur banyak2 kat Allah Taala. Umrah kedua bersama ziarah Andalusia Travel & Tours ini kami bermiqat dari Masjid Ja'ranah.

Cuaca memang agak panas, siang dalam 38-43 celcius dan malamnya antara 28-30 celcius. Alhamdulillah, hotel kami tidah jauh dari Pintu King Abdul Aziz, kami sering bersolat di kawasan berhawa dingin. Biasanya pergi awal sikit untuk solat tahajud dan lain2 sehingga Subuh. Selepas Subuh, balik hotel cari sarapan pagi. Kemudian, kami akan pergi awal sebelum solat Zohor (kalau tak buat umrah). Selepas solat Zohor balik semula ke hotel untuk makan tengahari (cari le!!!). Waktu Asar, biasanya pergi awal sebelum Asar, dan kami terus berada di dalam masjid sampai Isyak. Kena bawalah sedikit makanan yang sesuai untuk anak2....Selepas Isyak, balik semula ke hotel untuk makan malam dan tidur. Begitulah rutin hamba sekeluarga dari umrah 2000, 2002 dan 2010 ini.  Perkara yang penting di Mekah dan Madinah adalah memanfaatkan masa sebaik-baiknya. Bukan senang nak sampai sini, bila dah sampai tu, manfaatkanlah masa sebaik2nya.  Jangan ikut orang lain kalau anda mengerjakan umrah, hanya pergi Masjidil Haram waktu solat sahaja, waktu lain di hotel, sembang2, tengok TV, layari internet dll.

 Bangunan lama dirobohkan

 Lupa pejabat apa ni???

 Playground ada






Jabal Tsur - Jabal Tsur terletak kurang lebih 6 km di sebelah selatan Masjidil Haram. Untuk mencapai Gua Tsur ini memerlukan perjalanan mendaki selama 1.5 jam. Di gunung inilah Nabi Muhammad saw dan Saidina Abu Bakar As-Siddiq bersembunyi dari kepungan orang Quraisy ketika hendak hijrah ke Madinah.

Berhati-hati dengan penjual jalanan...kerana kekadang mereka seperti 'memaksa' anda membeli kalau anda melihat barangan mereka. Langkah terbaik adalah jangan layan  mereka langsung.



Ini di sekitar Jabal Rahmah

Tiga orang anak hamba naik unta ni...Yang penting, jangan bayar sebelum naik unta, bersetuju dengan harga sebelum naik, sebab kat sini macam2 boleh jadi.

Umrah 2000, 2002, kami sekeluarga naik ke atas puncak bukit Jabal Rahmah. Kali ini tak naik sebab masa pun tak panjang, anak pun dah ramai. ..

Puncak Jabal Rahmah dikatakan tempat pertemuan Nabi Adam AS dengan Siti Hawa setelah 'turun ke bumi'. Ada banyak kisah dan 'rahsia' di tempat ini. Namapun bukit rahmat.... Sekitar sini juga ada tapak khutbah wida' oleh Junjungan Nabi SAW, namun malangnya telah dirobohkan oleh kerajaan Arab Saudi...

Ni sekitar Arafah...


Masjid Ibrahim di Padang Arafah

Masjid ini hanya digunakan ketika musim haji...

Biasanya jemaah Malaysia dilarang meninggalkan khemah masing-masing ketika Wukuf di Padang Arafah dikhuatiri sesat...

kedai apa ???



Empangan yang didirikan oleh ??? semasa ???

Jalan dan stesen LRT sedang dibina

Ketiga2 Jamratul di Mina sedang dibina ketika ini...Hotel 5 bintang pun dah ada di Mina. Jelas, pemikiran kapitalisme sudah meresap ke dalam kerajaan Arab Saudi...Siapa nak buat melontar dengan selesa, bayar berpuluh2 ribu, boleh duduk kat hotel lima bintang di Mina...Sepatutnya dengan kemewahan minyak dan gas yang dianugerahi Allah, semua tetamu Allah diberikan kemudahan yang setara oleh pemerintah Arab Saudi. Sebenarnya, secara tidak langsung, pemerintah Arab Saudi 'mewujudkan kasta', itu hakikatnya walaupun perit untuk diterima.

Inilah tempat paling baik, paling barokah di muka bumi. Itu Nabi SAW, Rasul yang terakhir yang kata...Dan kata2 RSAW dijamin benar oleh Allah Taala. Jangan dok dengaq kata sesetengah org yang sesetengah tempat di Pulau Jawa adalah baik, sama hebat dgn Mekah...Kita hidup di zaman ini, maka sesuaikanlah dengan tuntutan dan ketentuan zaman ini...

Ketika mengerjakan tawaf, ada lambaian di Penjuru Yamani. Siapa yang dilambai sebenarnya? Ketika di penjuru Hajaratul Aswad, ada kelakuan tertentu dibuat, apa hakikatnya? Ketika sa'ie ada lambaian Ibrahim, siapa yang dilambai? Mengapa memandang Baitullah pun dah dapat pahala? Apa yang dipandang apabila memandang Baitullah?

Nak masuk ke dalam kawasan Masjidil Haram ada adabnya. Nak masuk ke dalam Masjidil Haram ada adabnya. Lihat Baitullah, Hijir Ismail, Makam Nabi Ibrahim dan lain2 ada adabnya bagi ahli tasawuf yang hakiki. Kena belajar dari mereka yang tahu kalau tidak tahu...Kerja-kerja syariat itu tidak berubah sama sekali cuma perlu 'diisi' dengan 'kerja2 hakikat' bagi yg tahu.

Jangan lupa minum air zam2 dan 'isikan niatnya' dengan betul. Ada hadis Nabi SAW tentang minum air zam2 ini. Dari itulah, ramai musafir dari jauh yang boleh hidup sekitar Masjidil Haram hanya dengan meminum air zam-zam.  Jangan lupa bawa balik air zam-zam. Khasiatnya banyak.

Banyak hotel baru dibina melingkungi Masjidil Haram, malangnya hotel canggih2, hanya yang kaya-raya saja mampu. Tepatlah Hadis Nabi SAW tentang akhir zaman, ada yang datang melancong, ada yang datang berniaga...:-(...Mekah dan Madinah sudah jadi pusat komersial, pusat pelancongan, bukan pusat ibadat.

Sepatutnya rahmat Mekah dan Madinah itu dikongsi untuk memudahkan semua umat Islam datang mengerjakan umrah, haji dan beribadat, sekarang dah jadi lain.  

Apabila iman itu hanya tinggal di mulut, bukannya di dalam dada, 'macam2 boleh jadi'...Apabila Islam itu hanya pada aspek zahir, maka pelbagai kerosakan boleh terjadi.

Sedangkan iman itu berkaitan perkara yang ghaib, ihsan itu juga ghaib, bukan perkara yang zahir sahaja.

Sedangkan kekuatan Islam itu dibina atas kekuatan rohaniah, dan kekuatan zahir ini sebagai pelengkap sahaja. Jika kekuatan Islam itu hanya pada kekuatan zahir, Islam tidak akan menang dalam Perang Badar sebagai contoh.

Rumah kelahiran RSAW sekitar Masjidil Haram pun dah diruntuhkan. Sepatutnya cari jalan bagaimana memulihara rumah ini walaupun Masjidil Haram diperbesarkan....Ini kerja golongan Wahabi. Habis peninggalan dan sejarah Islam 'mahu dilenyapkan'. Sedangkan istana raja yang besar di atas bukit itu, di sebelah  Masjidi Haram dibiarkan gah begitu dan selalunya kosong. Tidakkah itu namanya membazir??? Tidakkah itu diharamkan dalam Islam??? Mengapa tidak dirontohkan saja Istana itu untuk memperbesarkan Masjidil Haram?


Hamba memang ada mengarang risalah kecil tentang ziarah di Madinah dan Mekah serta kerja-kerja umrah dan ibadat, tetapi untuk tatapan rakan seperjalanan sahaja....

Bagi ahli salik, beramal dan beribadatlah dan usahakan untuk mengerjakan umrah dan ziarah di Mekah dan Madinah. Jika anda ada guru mursyid, belajar dahulu daripada guru sebelum ke Tanah Haram ini.  Sebaiknya pastikan 'diri anda berada di sana sebelum anda ke sana.' Kerjakanlah haji di ketika usia muda, di ketika kudrat masih ada, di ketika penyakit masih kurang, di ketika masa masih mengizinkan...

Kami meninggalkan kota Mekah yang penuh barokah pada 15 Julai 2010, hari Khamis. Penerbangan kami adalah dari Jeddah ke Kuala Lumpur, dengan tukar penerbangan di Riyadh. Tidak ada kesedihan seperti kesedihan meninggalkan Kota Mekah dan Kota Madinah. Tidak ada kerinduan ingin datang lagi sepertimana kerinduan kepada Kota Mekah dan Kota Madinah. Moga2 Allah Taala mengizinkan hamba sekeluarga menjadi tetamu-Nya pada lain kali....Kami sampai di Malaysia hari Jumaat, 16 Julai 2010. Kami meninggalkan Malaysia pada hari Khamis, malam Jumaat, 28 September 2006. Hari Jumaat bermulanya uzlah kami di luar negara, hari Jumaat juga berakhirnya uzlah kami di Malaysia. Kita merancang, Allah Taala jua yang menentukan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan