TOPIK

Aidil Fitri (1) Air Kolah (9) Akhir Zaman (3) Aktiviti Ilmiah (1) Al-Quran (4) Alam (13) Alam Ghaib (5) Aldil Fitri (1) Allah wujud tanpa bertempat (15) Amal Soleh (3) Anti Hadis (1) Aqidah (17) ASWJ (63) Bab Munakahat (4) Bab Sihir (3) Bab Tauhid (9) Bahasa Melayu (6) Bahaya Syiah (7) Bertabarruk (2) Bid'ah (8) Bidaah Hasanah (7) Bulan Ramadhan (18) Bulan Rejab (1) Bulan Zulhijjah (1) Cintai DIA (1) Cuti-Cuti Malaysia (89) Doa (1) Dosa Besar (1) Ekonomi Islam (5) Fadilat Al-Quran (4) Fiqh (3) Futuhul Ghaib (1) Futuhul Makkiyyah (3) guru (2) Guru Mursyid (6) Guru Tariqat (6) Hadis Dhaif (6) Hadis Maudhu' (1) Hadis Nabi (14) Hakikat (1) Hari Kemudian (1) Hotel Islam (1) Hukum Berkaitan Zikir (9) Ibadat Haji (6) Ibnu Taimiyyah (16) ilmu kebatinan (5) Ilmu Laduni (1) ilmu persilatan (2) Imam Malik (1) Insan Kamil (1) Israk Mikraj (10) Istanbul (17) Isu Halal (2) Isu Kalimah Allah (4) Isu Khilaf (25) Isu Khilafiah (29) Isu Semasa (4) Isu Wahhabi (97) Jalan-Jalan (128) Jihad Ekonomi (34) Jom Makan (16) Karamah (2) kebenaran (5) Kesultanan Melayu (7) Kewangan dan Perbankan Islam (1) Khatamun Nubuwwah (2) Kisah Mualaf (28) Kisah Nabi (2) Koleksi (2) Kosong (2) Kurma (1) Lagu (1) Lailatul Qadar (14) Makam Sultan (5) Makam Sultan/Raja Melayu (7) Makam Wali Allah (43) Makhluk Halus (1) Makrifat (1) Masjid (41) Masjid Lama (24) Masjid Utama (29) Maulidur Rasul (23) Mekah (2) Melayu (14) Merdeka (1) Misteri (10) motivasi (1) Mukasyafah (2) Mutasyabihat (7) Nabi Ibrahim A.S. (1) Nabi Khidir A.S. (14) Nabi Musa A.S. (1) Neraka (1) Nisfu Syaaban (17) nostalgia (1) Nur Muhammad (6) Nuzul Quran (3) Pahlawan Islam (2) Pahlawan Melayu (10) Pelancongan Tanah Tinggi (4) pengumuman (7) Penyakit (1) Perubatan Islam (2) Perubatan tradisional (1) Petua (2) Puasa Ramadhan (18) Puasa Sunat (2) Pulau Besar (18) Putrajaya (3) Rabitah (1) Rahmat Allah (1) Rawatan Islam (1) rekreasi (21) Rezeki (1) RSAW (11) Rumahku Syurgaku (4) Sajak (6) Sedekah (1) Sejarah Melayu (6) Selawat (7) Senibina Islam (8) Sifat 20 (2) Solat (8) Solat Sunat (9) Sumpah (1) Sunnah RSAW (9) Tamadun Islam (8) Tariqat (7) Tasawuf (23) Tawassul (5) Tulisanku (311) Ulamak Islam (7) Ulamak Nusantara (20) Ulamak Tanah Melayu (16) Universiti (3) Usahawan Muslim (9) Usuluddin (1) Wahhabi dan Keganasan (9) Wali Allah (50) Wali Melayu (22) Wali Songo (10) Youtube (1) Zakat (13) Zakat Fitrah (4)

Khamis, 28 Julai 2011

Makna Istiwa


MAKNA ISTIWA

Telah berkata Al Imam Qadi Abu Bakar ibn `Arabi radhiallahuanhu didalam kitab `Aridat Al Ahwazh li Syarah Sohih Attirmizi :

Berkata al Imam al Qadhi Abu Bakar Ibnu Arabi Radiallahu Anhu dimana wajib untuk mempercayai padanya bahawa tidak ada sesuatupun yang bersamaNya(Allah).Kemudian Allah menjadikan makhluk-makhluk dari `arash hinggalah ke Furash.Tidak harus padanya dan tidak layak baginya arah darinya dan tiada bertempat padanya .Maka sesungguhnya dia tidak binasa dan kekal qudus serta tidak berubah dan tidak mustahil.Dan Istiwa dalam bahasa Arab mempunyai lima belas(15) makna ,apa yang diantara hakikat dan majaz , dan layak baginya maka jadilah ianya makna bagi ayat tersebut dan apa yang tidak layak bagi Allah seperti dengan memaknakan istiwa dengan mengambil tempat atau menetap Istiqrar(menetap) atau bersentuhan dengan sesuatu maka yang sedemikian itu tidak layak keatas Allah Taala dan tidak disifatkan padaNya persamaan dengan Makhluk.Intaha

Didalam bahasa Arab kalimah istawa mempunyai lebih dari 15 makna kesemuanya. Sesungguhnya bahasa Arab lebih luas dan sofistikated dari bahasa Melayu sendiri. Disini saya ingin menyenaraikan sebahagian daripada makna dari perkataan istawa ini:
  • 1. Menguasai (قهر)
  • 2. Menjaga ( حفظ)
  • 3. Menetapkan
  • 4. Masak (seperti " الطعم استوى")masaknya makanan
  • 5. Berdiri ( seperti yang diucapkan imam sebelum solat berjemaah)
  • 6. Duduk @ Bersemayam ( جلس)
  • 7. Menetap (استقرار)
  • 8. Seimbang@Selari

Saya ingin bertanya kepada para pembaca sekalian. Didalam banyak banyak makna diatas , yang manakan paling layak disandarkan kepada Allah? Adakah sifat seperti duduk@bersemayam, masak , menetap,berdiri itu layak bagi Allah? Manakah yang lebih layak?

Maka jelaslah dengan ini bahawa makna seperti berkuasa dan menjaga adalah yang paling layak keatas Allah. Sifat duduk@bersemayam, masak, menetap dan sewaktunya adalah sifat kekurangan dan hanya layak disandarkan keatas makhluk . Jika kita menetapkan juga sifat kekurangan ini, maka kita telah menghina Allah dan menyamakan Nya dengan makhluk.Maka ianya adalah sangat bertentangan dengan akidah Islam serta menjerumuskan kepada Tashbih dan tajsim.


Sejarah membuktikan pertelagahan manusia dalam menentukan makna perkataan "istawa " ini. Barangsiapa yang mensifatkan Allah dengan makna yang salah seperti sifat duduk atau bertempat maka jatuh kufurlah dia. Seperti apa yang dikata oleh imam Abu Jaafar Attahawi Assalafi
“ Sesiapa yang mensifatkan Allah dari sifat sifat manusia maka dia telah kafir”

Dengan penerangan yang serba ringkas ini , diharap dapat memberikan manfaat kepada para pembaca dalam memahami akidah Ahl Sunnah wal Jamaah yang sebenar. Semoga kita semua dilindungi Allah dari dicemari fahaman fahaman yang bertentangan dengan Islam.

sumber : http://hafizhandasah.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan