TOPIK

Aidil Fitri (1) Air Kolah (9) Akhir Zaman (3) Aktiviti Ilmiah (1) Al-Quran (4) Alam (13) Alam Ghaib (5) Aldil Fitri (1) Allah wujud tanpa bertempat (15) Amal Soleh (3) Anti Hadis (1) Aqidah (17) ASWJ (63) Bab Munakahat (4) Bab Sihir (3) Bab Tauhid (9) Bahasa Melayu (6) Bahaya Syiah (7) Bertabarruk (2) Bid'ah (8) Bidaah Hasanah (7) Bulan Ramadhan (18) Bulan Rejab (1) Bulan Zulhijjah (1) Cintai DIA (1) Cuti-Cuti Malaysia (89) Doa (1) Dosa Besar (1) Ekonomi Islam (5) Fadilat Al-Quran (4) Fiqh (3) Futuhul Ghaib (1) Futuhul Makkiyyah (3) guru (2) Guru Mursyid (6) Guru Tariqat (6) Hadis Dhaif (6) Hadis Maudhu' (1) Hadis Nabi (14) Hakikat (1) Hari Kemudian (1) Hotel Islam (1) Hukum Berkaitan Zikir (9) Ibadat Haji (6) Ibnu Taimiyyah (16) ilmu kebatinan (5) Ilmu Laduni (1) ilmu persilatan (2) Imam Malik (1) Insan Kamil (1) Israk Mikraj (10) Istanbul (17) Isu Halal (2) Isu Kalimah Allah (4) Isu Khilaf (25) Isu Khilafiah (29) Isu Semasa (4) Isu Wahhabi (97) Jalan-Jalan (128) Jihad Ekonomi (34) Jom Makan (16) Karamah (2) kebenaran (5) Kesultanan Melayu (7) Kewangan dan Perbankan Islam (1) Khatamun Nubuwwah (2) Kisah Mualaf (28) Kisah Nabi (2) Koleksi (2) Kosong (2) Kurma (1) Lagu (1) Lailatul Qadar (14) Makam Sultan (5) Makam Sultan/Raja Melayu (7) Makam Wali Allah (43) Makhluk Halus (1) Makrifat (1) Masjid (41) Masjid Lama (24) Masjid Utama (29) Maulidur Rasul (23) Mekah (2) Melayu (14) Merdeka (1) Misteri (10) motivasi (1) Mukasyafah (2) Mutasyabihat (7) Nabi Ibrahim A.S. (1) Nabi Khidir A.S. (14) Nabi Musa A.S. (1) Neraka (1) Nisfu Syaaban (17) nostalgia (1) Nur Muhammad (6) Nuzul Quran (3) Pahlawan Islam (2) Pahlawan Melayu (10) Pelancongan Tanah Tinggi (4) pengumuman (7) Penyakit (1) Perubatan Islam (2) Perubatan tradisional (1) Petua (2) Puasa Ramadhan (18) Puasa Sunat (2) Pulau Besar (18) Putrajaya (3) Rabitah (1) Rahmat Allah (1) Rawatan Islam (1) rekreasi (21) Rezeki (1) RSAW (11) Rumahku Syurgaku (4) Sajak (6) Sedekah (1) Sejarah Melayu (6) Selawat (7) Senibina Islam (8) Sifat 20 (2) Solat (8) Solat Sunat (9) Sumpah (1) Sunnah RSAW (9) Tamadun Islam (8) Tariqat (7) Tasawuf (23) Tawassul (5) Tulisanku (311) Ulamak Islam (7) Ulamak Nusantara (20) Ulamak Tanah Melayu (16) Universiti (3) Usahawan Muslim (9) Usuluddin (1) Wahhabi dan Keganasan (9) Wali Allah (50) Wali Melayu (22) Wali Songo (10) Youtube (1) Zakat (13) Zakat Fitrah (4)

Selasa, 5 Julai 2011

Musim Sejuk di Scotland - Disember 2009

Assalamu'alaikum,

Kita keluar dari topik biasa dan kembali ke selingan. Mari kita sama-sama hayati kebesaran dan keindahan serta kecantikan alam ciptaan Ilahi. Maha Suci Allah, Segala Pujian Bagi Allah, Maha Besar Allah Taala yang ciptaan-NYA tiada bandingan. Semasa di luar negara, hamba sekeluarga ambil peluang juga untuk berjalan-jalan sempena musim sejuk di sana (biasanya antara Disember - Februari). Semasa cuti Krismas bulan Disember tahun 2009, kami mengembara dan mengelilingi Scotland selama 5 malam, dalam pengembaraan keseluruhan selama 7 malam.  Kenangan hidup di luar negara ada pahit dan manisnya. Yang pahitnya, biarlah hamba simpan dahulu, kita kongsi yang manisnya. 

Kenangan manis adalah pengembaraan ke sana-sini. Anak-anak dan isteri 'dah ikut' ayahnya yang suka berjalan dan mengembara, Alhamdulillah. Sampai sekarang, mereka selalu tanya, 'kita tak pi mana-mana minggu ni???' ..he3... Pengembaraan hamba bersama isteri dan anak-anak memang merapatkan kami dan mendewasakan anak-anak. Anak-anak dah biasa dengan serba-serbi kekurangan apabila mengembara seperti makan apa yang ada, tahan perut, masak dalam bilik hotel, makan Brahim's saja dengan nasi, tak makan nasi dalam sehari, makan roti untuk kenyang dan pelbagai lagi. Hamba kira ini ujian untuk mereka agar lebih tabah dalam menghadapi kehidupan di dunia yang 1001 cabarannya.

Ini secebis daripada pengalaman kami di UK. Dari Dumbarton, Glasgow (Scotland), kami menuju ke Inverness (Scotland), dan kami banyak berhenti sekitar Glencoe. Glencoe Ski Centre tidak dibuka sebab jalan penuh salji dan licin, jadi kami banyak berhenti utk ambil gambar di sini-sana.  Sejuk, memanglah sejuk, suhu dalam -1 ke -3 sewaktu kami berjalan ni. Apabila sampai di Inverness, suhu dah mencecah -10 celcius... 

Pakaian? Memang 3 atau 4 lapis. Kena pakai 'Long John' yang tahan suhu sampai -15/-20, baju tangan panjang, kemudian baju panas, dan baju sejuk di luar sekurang2nya. Seluar kena pakai 'Long John' yang sama,  seluar tebal/seluar jean dan di luar sekali track suit. Leher kena cover dengan mafla, tangan kena pakai sarung tangan musim sejuk, kaki kena pakai stokin musim sejuk, kepala kena tutup dengan sarung muka musim sejuk.  Maksudnya juga kalau nak keluar dari rumah di musim sejuk, dalam 10-15 minit bersiap sekurang2nya.

Perkara yang sentiasa hamba ingat tentang pengembaraan ini adalah keindahan alam ciptaan Ilahi, apabila bukit-bukau dan gunung-ganang diliputi salji. Insya-Allah ada lagi gambar bab ini, di lain kali terutamanya pemandangan semasa kami di atas puncak gunung/bukit...Masya-Allah.... Jalan pun licin, kena bawa dengan penuh berhati2 sebab salji membeku di atas jalan raya. Sebab itu pihak berkuasa di sana menabur sejenis garam untuk mencairkan salji di atas jalan raya, agar jalan tidak licin.  Pengalaman pahit dan manis sepanjang pengembaraan ini akan hamba kongsi dalam posting/artikel lain pada masa akan datang, Insya-Allah.












Ini salah satu stesen hidroelektrik di Scotland

Stesen minyak - kami berhenti utk isi minyak





















Nampak rusa di hujung tu???
















Masya-Allah, ciptaan-NYA tiada bandingan, tiada kesudahan, tiada kiasan

1 ulasan:

  1. Salam kekasihku
    Saya benar-benar tidak tahu dari mana hendak memulakan testimoni saya kerana nama saya yang sangat gembira ialah Esteri Mumpung, dari Phillipine, Puan Rebacca Alma datang untuk menyelamatkan saya dan menghilangkan semua kesedihan saya.
    Sungguh mengagumkan apabila saya berfikir bahawa semuanya telah selesai dengan saya, saya sangat terhutang budi sehinggakan orang-orang yang saya pinjam dari geng itu memerangi saya dan kemudian menahan saya akibat hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan tempoh rahmat diberikan kepada saya ketika saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan menjana wang untuk melunaskan semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahawa terdapat pemberi pinjaman dalam talian yang sah jadi saya perlu mencari di blog yang saya ditipu sebelum ini tetapi ketika saya menjumpai SYARIKAT PINJAMAN REBACCA ALMA, Tuhan mengarahkan saya kepadanya dan di sebuah blog kerana tarikan saya terhadapnya benar-benar suatu keajaiban mungkin kerana Tuhan telah melihat bahawa saya mempunyai banyak penderitaan dan itulah sebabnya dia mengarahkan saya kepadanya. Oleh itu, saya melamar dengan penuh semangat setelah beberapa jam pinjaman saya diluluskan oleh Lembaga Pengarah dan dalam 24 jam saya dikreditkan dengan jumlah yang tepat yang saya maksudkan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Pinjaman Peribadi kerana saya bercakap dengan anda sekarang saya mempunyai hapus semua hutang Saya dan sekarang saya mempunyai pasar raya dan pelaburan saya sendiri di Filipina dan Indonesia, saya baru saja membuka pusat membeli-belah di Malaysia tidak lama dahulu dan saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil kewangan, apa pun keputusan saya tidak ada urusan dengan Polis, saya sekarang wanita bebas.
    Anda ingin mengalami kebebasan kewangan seperti saya, sila hubungi Ibu melalui e-mel syarikat: (rebaccaalmaloancompany@gmail.com) juga hubungi Puan Rebbacca melalui nombor whatsapp +14052595662.

    Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahawa dalam dunia kesulitan ini, anda memerlukan seseorang untuk menolong anda mengatasi masalah perolehan dalam hidup anda dalam satu atau lain cara, jadi saya memberi anda mandat untuk mencuba dan menghubungi Puan Rebacca Alma di alamat di atas sehingga anda dapat mengatasi masalah kewangan dalam hidup anda.

    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (esterimumpung77@gmail.com)) . Semoga Tuhan memberkati anda semua.

    BalasPadam