TOPIK

Aidil Fitri (1) Air Kolah (8) Akhir Zaman (3) Aktiviti Ilmiah (1) Al-Quran (2) Alam (9) Alam Ghaib (1) Aldil Fitri (1) Allah wujud tanpa bertempat (13) Amal Soleh (3) Aqidah (15) Bab Munakahat (4) Bab Sihir (3) Bab Tauhid (3) Bahasa Melayu (6) Bahaya Syiah (4) Bid'ah (3) Bulan Ramadhan (18) Bulan Rejab (1) Bulan Zulhijjah (1) Cuti-Cuti Malaysia (62) Doa (1) Dosa Besar (1) Ekonomi Islam (4) Fadilat Al-Quran (2) Futuhul Ghaib (1) Futuhul Makkiyyah (3) guru (13) Guru Mursyid (15) Guru Tariqat (17) guruku (12) Hadis Dhaif (6) Hadis Maudhu' (1) Hadis Nabi (12) Hakikat (2) Hari Kemudian (1) Hotel Islam (1) Hukum Berkaitan Zikir (6) Ibadat Haji (6) ilmu kebatinan (2) Ilmu Laduni (1) ilmu persilatan (2) Imam Malik (1) Insan Kamil (1) Israk Mikraj (10) Isu Halal (2) Isu Kalimah Allah (4) Isu Khilaf (1) Isu Semasa (4) Isu Wahhabi (7) Isu Yaqazah (8) Jalan-Jalan (92) Jihad Ekonomi (26) Jom Makan (15) Karamah (2) Karya Sendiri (15) kebenaran (6) Kesultanan Melayu (6) Kewangan dan Perbankan Islam (1) Khatamun Nubuwwah (2) Kisah Mualaf (27) Kisah Nabi (2) Koleksi (1) Kosong (3) Kurma (1) Lagu (1) Lailatul Qadar (13) Makam Sultan (2) Makam Sultan/Raja Melayu (6) Makam Wali Allah (39) Makhluk Halus (1) Makrifat (1) Martabat Tujuh (4) Masjid (31) Masjid Lama (15) Masjid Utama (21) Maulidur Rasul (15) Mekah (1) Melayu (11) Merdeka (1) Misteri (6) motivasi (1) Mukasyafah (2) Nabi Ibrahim A.S. (1) Nabi Khidir A.S. (13) Nabi Musa A.S. (1) Neraka (1) Nisfu Syaaban (15) nostalgia (1) Nur Muhammad (3) Nuzul Quran (3) Pahlawan Islam (2) Pahlawan Melayu (9) Pelancongan Tanah Tinggi (4) Peluang Perniagaan (1) pengumuman (7) Penyakit (1) Perubatan Islam (2) Perubatan tradisional (1) Puasa Ramadhan (18) Puasa Sunat (2) Pulau Besar (17) Rabitah (1) Rahmat Allah (1) Rawatan Islam (1) rekreasi (16) Rezeki (1) RSAW (8) Rumahku Syurgaku (4) Sajak (5) Sedekah (1) Sejarah Melayu (2) Selawat (4) Senibina Islam (2) Sifat 20 (1) Solat (5) Solat Sunat (8) Sumpah (1) Sunnah RSAW (8) Tamadun Islam (2) Tariqat (4) Tasawuf (12) Tawassul (3) Tulisanku (239) Ulamak Islam (6) Ulamak Nusantara (16) Ulamak Tanah Melayu (13) Universiti (3) Usahawan Muslim (8) Usuluddin (1) wahdatul wujud (3) Wali Allah (54) Wali Melayu (27) Wali Songo (10) Zakat (13) Zakat Fitrah (4)

Khamis, 31 Mac 2011

Kehidupan Di Kampung Dengan Kehidupan Di Bandar

Assalamu'alaikum,

Sewaktu balik kampung cuti sekolah yang lepas, setiap pagi hamba ke pasar, beli ikan, sayur-sayuran dan kuih untuk sarapan pagi. Keluar waktu pagi2 di kampung terasa begitu nyaman sekali. Udaranya begitu segar, pemandangannya menghijau, burung riang berkicauan. Hawanya memang terasa dingin tetapi dalam tahap yang bersesuaian. Hamba lihat suhu...ehmmm masih 23 celcius. Suhu waktu tengah malam dan sehingga terbit matahari di kampung memang tidak tinggi, hamba kira dalam 21-23 celcius.  Maksudnya kalau pengaliran udara di rumah bersesuaian, tak perlu penghawa dingin di rumah di kampung. Suhu sekitar 21-23 celcius sudah cukup untuk tidur dengan nyenyak dan bangunnya dengan begitu segar.

Dunia dah  berubah. Kalau dulu di kampung, sarapan pagi sedia sendiri, kini boleh beli di pasar dan kedai berhampiran. Apa yang menarik tentang sarapan pagi di kampung adalah kuih-muihnya. Hamba beli nasi lemak, kuih badak dan beberapa kuih yang lain. Nasi lemak sebungkus baru 6 kupang, bila makan masih terasa lemaknya.  Berebut-rebut anak hamba dan anak menakan (anak saudara) nak makan nasi lemak. Kalau orang dewasa dua bungkus baru RM1.20 dan dah cukup untuk sarapan pagi.  Kuih badak atau Cucuk Badak, hamba beli banyak sebab isteri suka (suami Mithali macam hamba mesti tahu kuih kegemaran isteri...:-)  )...Apa yang menarik tentang cucuk Badak ni? Yang menariknya adalah apabila kita makan cucuk badak ni 'masih terasa' kesedapannya macam cucuk badak. Kalau di bandar, kuih-muih yang kita beli cukup untuk kenyangkan perut sahaja, 'rasanya' dah kurang.  Kalau nasi lemak, lemaknya pun dah tak ada, cuma sambalnya, ikan bilis, timun dan telur yang menjadikannya nasi lemak sedangkan nasinya tidak berlemak atau kurang lemak. Ringkasnya orang kampung masih ada 'nilai-nilai murni', walaupun kuih-muih dijual untuk menyara kehidupan, 'rasanya belum hilang'. Adakah orang bandar tak ada nilai murni sebagaimana di kampung? Hamba yakin ada, cuma kalau buat sedap2, kos mahal, orang tak nak beli pula sebab persaingan banyak. Lagi satu pertimbangan komersial lebih tinggi di bandar berbanding di kampung kerana tekanan hidup di bandar.

Dulu, rumah kat kampung tak payah berpagar, pintu dan tingkap rumah biar terbuka, supaya udara dan angin boleh masuk, beredar-edar dalam rumah dan luar rumah. Lani, susah sikit kalau tak tutup pintu rumah. 'Kawaq' banyak.  Kampung hamba dulu OK, kebelakangan ni sejak 'dadah' masuk kampung, kampung tak selamat macam dulu lagi. Pintu rumah nak kena berkunci. Banyak budak-budak dadah, yg hairannya ibu-bapa di kampung pun macam sebahagian ibu-bapa di bandar, anak hisap dadah, depa buat tak reti saja, biaq macam tu saja. Bila orang lain marah, depa pertahankan pulak 'kejahatan' anak tu...Zaman dah berubah....kejahatan anak dipertahankan....kalau orang kampung dulu, semua rumah dalam satu kampung depa kenai, anak sapa depa kenai, kalau jadi apa2 senang, sifat saling ambil-berat ada. Lani kampung dah macam bandar, individualistik semakin tinggi. Gotong-royong semakin kurang. Jawatankuasa masjid berpecah kerana fahaman politik. Nak baca talqin bila meninggal pun jadi isu sebab fahaman politik berbeza.

Nak buat macam mana, perubahan zaman menyebabkan ramai anak muda ke bandar dan menetap di bandar. Kat kampung tak banyak kerja yang ada. Jadi jalan mudahnya orang muda berhijrah ke bandar. Kita cuba ikut Jepun dalam pembangunan kampung tapi tak jadi. 1 Kampung 1 Produk la, macam2 dah buat tak jadi. Isunya kita cuba tiru program depa, kita tak ikut semangat depa. Jepun merupakan antara negara jurang pendapatan antara orang kaya dengan orang miskin yang paling kecil di dunia. Maksudnya, perbezaan orang kaya dengan orang miskin tak banyak, maknanya, ramai rakyatnya dalam kelas sederhana. Di kampung di Jepun,  rakyat tak perlu ke bandar sebab perusahaan di kampung adalah sistematik. Maksudnya kalau perusahaan buah-buahan, sampai pembungkusan, perlabelan dibuat di industri di kampung. Buah2 dah siap bungkus dll, cuma hantar ke bandar untuk dijual sahaja. Satu lagi, pengangkutan awam di Jepun cekap. Jadi tak perlu duduk di bandar jika ingin kerja di bandar.

Air sungai di kampung pun dah tak jernih macam dulu lagi. Kalau dulu, mak hamba memang larang mandi sungai. Kalau minta izin, dalam 10 kali, 1 saja dapat. Dulunya, biasa budak2 kampung mandi sungai dan belajaq berenang cara kampung, berkocak2 air...kedepung, kedepung...Hamba mandi sungai juga, tapi curi2, kalau tidak, tak jadi budak kampung. Sekarang ni, air sungai dah cetek. Pembangunan di hulu sungai menyebabkan airnya keruh dan mengurangkan kawasan tadahan air lantas menyebabkan paras air sungai semakin rendah/cetek.

Di kampung banyak benda percuma dan masih percuma. Tak perlu penghawa dingin, jadi udara dan hawa sejuknya masih percuma. Kat belakang rumah, sebelah rumah macam2 percuma. Daun cendehom percuma, kelapa dan santan masih percuma, air kelapa yang mengiurkan tu masih percuma, pucuk janggus, kalau dimakan sbg ulam (pergghh) dengan nasi masih percuma, bunga kantan juga percuma. Kekadang kalau kita tak ada minta kat jiran saja, nak beli depa tak mau, depa bagi percuma saja. Itulah antara nilai kejiranan di kampung. Apa lagi percuma??? Pucuk paku, kalau rajin menyelusuri sungai, tak payah pi pasar, percuma saja.   Pucuk ubi masih percuma. Serai tak payah kata, berlambak di belakang rumah, siap bagi kat orang lagi. Kalau sengkek sangat tak ada duit nak beli sayur dan ikan-daging-ayam, jadi 'vegetarian' ja, macam2 sayuran percuma ada di sekeliling kampung.

Dulu, kalau musim orang buat bendang, lepas sekolah petang (sekolah agamalah tu) atau hari cuti, budak2 turun bendang, cari ikan semilai (ikan pelaga)...Kalau pandai, dapatlah tangkap banyak, siap boleh buat jual lagi kat tokey di bandar....Habis tangkap ikan semilai, pi cari lumut-lumut di sungai untuk boh dalam balang ikan semilai tu...Kalau tak minat ikan semilai, ikan kapi ada...tak payah beli mahai2, tahu parit/longkang dlm kampung yang mana, bolehlah tangkap ikan-ikan ni...Ikan kapi memang lebih cantik, terutamanya yang jantan, yang betinanya besaq sikit, tak warna-warni macam yang jantan...Lani dah tak ada benda2 ni. Nak bela ikan semilai, ikan kapi kena beli kat kedai..

Budak2 dulu tak payah PSP, DSi, tak payah Play Station, Nintendo, tak perlu Astro, tak perlu rancangan TV 24 jam, tapi kehidupan budak2 dulu di kampung memang 'indah'....Budak2 sekarang, kalau tak ada benda2 tu, depa nak basikal yang mahai2 pulak...Budak2 dulu, cuti hujung minggu memang ditunggu. Keluaq rumah waktu pagi, waktu tengahari baru balik untuk makan tengahari. Kemudian keluaq balik, petang sebelum Maghrib kena balik. Apa permainan budak2 dulu? Main guli, itu kewajipan, ada macam2 jenis 'game' dlm main guli ni. Lagi? Main congkak...tak payah beli papan congkak yang harga RM20-RM30 tu, korek lubang dalam tanah, cari buah getah, biji asam jawa, batu jalan raya sebagai buah congkak. Free!!!  Kalau ramai2, main perang le, senapang buat dari batang bemban saja, peluru takdak, tapi keluaq bunyi macam2, kot mulut la tu...:-)

Apa lagi? Ada mainan tu nama 'hoki'....masing2 kena ada kayu/tongkat dan jaga lubang masing2...Sapa yg 'kena' kena tujukan bola ke kawan yang letakkan kayu/tongkat dia dalam lubang masing2 dan elakkan dari kena boleh yang dibaling oleh kawan 'yg kena' tadi tu...Kalau lepas sekolah petang, kekadang main bola sepak kat kebun getah. Buat tiang gol pakai buluh, kayu, ada kawan yg sponsor bola, main sampai azan berkumandang... Nak sebut lagi game di kampung memang banyak...kalau musim bulan posa, hamba selalu main 'pistol api'...buat pistol dari papan, buat tempat 'pegang mancis' dan lorong dia, jadi, pakat tembak-menembak sapa mati dulu...biasanya buat 2 kumpulan...Duit belanja sekolah yg tak pakai tu pakat beli mancis api...Nasib baik takdak rumah yg terbakaq dek mainan ni...Takat baju berlubang sana-sini tu biasalah...musim posa ada game nama dia 'Chalot'...Chalot ni game sembunyi-sembunyi...Buat 2 kumpulan, 1 kumpulan kena cari 1 kumpulan yang kena sembunyi dalam malam yang gelap dan pekat tu...Nyorok 1 kampung, jenoh nak cari...he3...waktu tu mana takut hantu...he3... Nak cerita pasai game di kampung ni tak habis artikel ni nanti, konda-kondi, baling kasut, rounders dan lain2, takat ni sajalah...

Hamba sengaja mengimbas kenangan lalu, kenangan 30 tahun dulu dan bandingkan dengan zaman anak-anak sekarang, zaman anak2 hamba membesar di bandar. Memang jauh berbeza. Semasa ziarah Ustaz Ismail tempohari, hamba suka melihat budak kampung mandi parit ban dan sentiasa riang saja.  Insya-Allah balik kampung sekali lagi, hamba nak 'ajar' anak2 tentang kehidupan budak2  di kampung.  Nak ajak anak2 mandi sungai, mandi parit ban, tangkap ikan dan lain2...Biar anak-anak mengerti kehidupan dan nilai kehidupan di kampung kerana kehidupan kampunglah yang banyak membentuk asas jatidiri, peribadi, harga diri dan integriti hamba kini.

wassalam.

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum,

    Berikut ialah beberapa kajian dan bahan bukti yang akan memberi kita faham dengan jelas tentang gerakan senyap Kaum Muda @ Wahabbi as-Salafi yang sedang mengancam aqidah umat islam di negara ini.

    • Ketuanan Melayu Mengikut Ulama Nusantara
    http://www.docstoc.com/docs/72022611/Ketuanan-Melayu-Mengikut-Ulama-Nusantara

    • Tok Ayah Zid Kedai Lalat
    http://www.docstoc.com/docs/56809171/Tok-Ayah-Zid-Kedai-Lalat

    • Kuasa Tiang Kepada Cita-Cita
    http://www.docstoc.com/docs/56808524/Ahlul-Bait-Yang-Dicerca

    • 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah
    http://www.docstoc.com/docs/56808286/40-Mutiara-Hikmat-Serambi-Mekah

    • Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
    http://www.docstoc.com/docs/56809354/Jaringan-Wahabbi-Sdn-Bhd

    • Jom Kenali Dr Maza & Co
    http://www.docstoc.com/docs/56808885/Jom-Kenali-Dr-Maza-_-Co

    • Ahlul Bait Yang Dicerca
    http://www.docstoc.com/docs/56808524/Ahlul-Bait-Yang-Dicerca

    • Rasulullah Budak Kampung
    http://www.4shared.com/video/LKrvHrKs/Rasulullah_Budak_Kampung.html?

    • Maulid Tandingi Krismas
    http://www.4shared.com/video/-X8gpNaU/Maulid_Tandingi_Krismas.html?

    • Sifat 20 Tidak Wajib (Nik Aziz)
    http://www.4shared.com/video/xxv1LDSt/Sifat_20_Tidak_Wajib__Nik_Aziz.html?

    • Wahabbi Adalah ASWJ (Hadi Awang – Part 1)
    http://www.4shared.com/video/g7Mzgr1l/Wahabbi_Adalah_ASWJ__Hadi_Awan.html?



    • Wahabbi Adalah ASWJ (Hadi Awang – Part 2)
    http://www.4shared.com/video/pBkZDPRr/Wahabbi_Adalah_ASWJ__Hadi_Awan.html?

    • Asma’ Wa Sifat (Hadi Awang)
    http://www.4shared.com/video/pBkZDPRr/Wahabbi_Adalah_ASWJ__Hadi_Awan.html?

    • Sifat 20 – Dr Mohd Asri al-Wahabbi
    http://www.4shared.com/video/GPYkBAbH/Isu_Sifat_20_-_Mohd_Asri_al-Wa.html?

    • Sifat 20 – Rasul Dahri al-Wahabbi
    http://www.4shared.com/video/Q-5Xol7T/Isu_Sifat_20_-_Rasul_Dhari_al-.html?

    • Sifat 20 – Fathul Bari al-Wahabbi
    http://www.4shared.com/video/oVyEtogF/Isu_Sifat_20_-_Fathul_Bari_al-.html?

    • Aqidah Muhyiddin Yasin
    http://www.box.net/shared/nd4xc31lyy

    • Ahlul Bait Baka Pengkhianat (Nik Aziz)
    http://www.box.net/shared/i98cl1svgi

    • Bapa Kaum Muda Kelantan (Nik Aziz)
    http://www.box.net/shared/px1f0idux8

    • Melayu Jahiliyah (Nik Aziz)
    http://www.box.net/shared/zzphcptlde

    • Nik Aziz VS Guru Pondok
    http://www.box.net/shared/z79fqf9j45

    • Guru Pondok Yang Difitnah
    http://www.box.net/shared/si344vemq9

    • Risalah Hina Guru Pondok
    http://www.box.net/shared/hv5tgpvrja

    • Wahabiyyah Darul Naim
    http://www.box.net/shared/nd1iif2tz4

    • Daulah Indera Kayangan (Shahidan Kasim)
    http://www.box.net/shared/lbyk6boch7

    • Fitnah PAS Terhadap Habib Umar
    http://www.box.net/shared/03rq3s0ock

    • Gerakan Wahabbi PAS Melaka
    http://www.box.net/shared/65mycqlf8x

    • Sokong Membawa Rebah
    http://www.box.net/shared/zcpypl85a2

    • Bahaya Allah 4 All
    http://www.box.net/shared/l2xl7umn6v

    • Tajdid Wahabbiyah
    http://www.box.net/shared/j2yrzlfmcr

    Taklif pengkaji telah pun selesai, maka terserahlah kepada budi bicara pembaca sekalian untuk menerima ataupun sebaliknya. Bagi mereka yang mendapat hidayah, maka marilah bersama-sama kita berjuang dengan bakat-bakat tadzkir, ta’lim, tazkiyah, tadbir (kuasa), siasah (undi) dan doa bagi mempertahankan aqidah Ahlu Sunnah Wal Jamaah yang bersendikan mazhab tauhid Imam Abu Hasan Ali bin Ismail al-Asy'ari ra dan Imam Abu Mansur al-Maturidi ra; mazhab feqah Imam Abu Hanifah ra, Imam Malik bin Anas ra, Imam Muhammad as-Syafie ra atau Imam Ahmad bin Hanbal ra; mazhab tasauf Imam Ghazali qsa dan Imam Junaid al-Baghdadi qsa.


    FAKEH KHALIFAH SAKA

    BalasPadam