TOPIK

Aidil Fitri (1) Air Kolah (9) Akhir Zaman (3) Aktiviti Ilmiah (1) Al-Quran (4) Alam (13) Alam Ghaib (5) Aldil Fitri (1) Allah wujud tanpa bertempat (15) Amal Soleh (3) Anti Hadis (1) Aqidah (17) ASWJ (63) Bab Munakahat (4) Bab Sihir (3) Bab Tauhid (9) Bahasa Melayu (6) Bahaya Syiah (7) Bertabarruk (2) Bid'ah (8) Bidaah Hasanah (7) Bulan Ramadhan (18) Bulan Rejab (1) Bulan Zulhijjah (1) Cintai DIA (1) Cuti-Cuti Malaysia (89) Doa (1) Dosa Besar (1) Ekonomi Islam (5) Fadilat Al-Quran (4) Fiqh (3) Futuhul Ghaib (1) Futuhul Makkiyyah (3) guru (2) Guru Mursyid (6) Guru Tariqat (6) Hadis Dhaif (6) Hadis Maudhu' (1) Hadis Nabi (14) Hakikat (1) Hari Kemudian (1) Hotel Islam (1) Hukum Berkaitan Zikir (9) Ibadat Haji (6) Ibnu Taimiyyah (16) ilmu kebatinan (5) Ilmu Laduni (1) ilmu persilatan (2) Imam Malik (1) Insan Kamil (1) Israk Mikraj (10) Istanbul (17) Isu Halal (2) Isu Kalimah Allah (4) Isu Khilaf (25) Isu Khilafiah (29) Isu Semasa (4) Isu Wahhabi (97) Jalan-Jalan (128) Jihad Ekonomi (34) Jom Makan (16) Karamah (2) kebenaran (5) Kesultanan Melayu (7) Kewangan dan Perbankan Islam (1) Khatamun Nubuwwah (2) Kisah Mualaf (28) Kisah Nabi (2) Koleksi (2) Kosong (2) Kurma (1) Lagu (1) Lailatul Qadar (14) Makam Sultan (5) Makam Sultan/Raja Melayu (7) Makam Wali Allah (43) Makhluk Halus (1) Makrifat (1) Masjid (41) Masjid Lama (24) Masjid Utama (29) Maulidur Rasul (23) Mekah (2) Melayu (14) Merdeka (1) Misteri (10) motivasi (1) Mukasyafah (2) Mutasyabihat (7) Nabi Ibrahim A.S. (1) Nabi Khidir A.S. (14) Nabi Musa A.S. (1) Neraka (1) Nisfu Syaaban (17) nostalgia (1) Nur Muhammad (6) Nuzul Quran (3) Pahlawan Islam (2) Pahlawan Melayu (10) Pelancongan Tanah Tinggi (4) pengumuman (7) Penyakit (1) Perubatan Islam (2) Perubatan tradisional (1) Petua (2) Puasa Ramadhan (18) Puasa Sunat (2) Pulau Besar (18) Putrajaya (3) Rabitah (1) Rahmat Allah (1) Rawatan Islam (1) rekreasi (21) Rezeki (1) RSAW (11) Rumahku Syurgaku (4) Sajak (6) Sedekah (1) Sejarah Melayu (6) Selawat (7) Senibina Islam (8) Sifat 20 (2) Solat (8) Solat Sunat (9) Sumpah (1) Sunnah RSAW (9) Tamadun Islam (8) Tariqat (7) Tasawuf (23) Tawassul (5) Tulisanku (311) Ulamak Islam (7) Ulamak Nusantara (20) Ulamak Tanah Melayu (16) Universiti (3) Usahawan Muslim (9) Usuluddin (1) Wahhabi dan Keganasan (9) Wali Allah (50) Wali Melayu (22) Wali Songo (10) Youtube (1) Zakat (13) Zakat Fitrah (4)

Rabu, 23 Mac 2011

Makam Sultan Mansur Shah I Di Masjid Kampung Kota Lama Kanan

Assalamu'alaikum,

Setelah lebih kurang 2 jam setengah dengan Ustaz Ismail, kami menuju ke Masjid Kampung Kota Lama Kanan. Hamba dah banyak kali ke sini, dah tak ingat kali ke berapa...Anda perlu mengikuti Jambatan yang melintasi Sungai Perak ke Sayong dan lain2 tempat untuk ke Kampung Kota Lama Kanan. Kalau dari jambatan ini, kampung ini terletak di sebelah kiri jalan. Kami sampai ke masjid dalam jam 515-520 petang. Masjid ini dah 'berkunci'...Alhamdulillah, ada notis (seperti gambar di bawah) tentang penjaga kunci masjid ini. Hamba pun menelefon En Yusoff dan dalam 10-15 minit beliau sampai. Hamba bertanya sama ada perlu menelefon beliau semula setelah kami hendak meninggalkan masjid ini, beliau kata tak payah, tutup pintu sampai rapat...Katanya dengan masalah 'budak dadah' dan lain-lain masalah, masjid ini terpaksa dikunci. Mungkin J/K Masjid tahu masjid ini 'juga popular', jadi diletakkan notis siapa perlu dihubungi untuk sesiapa yang datang untuk bersolat ketika dikunci (notis sebegini ada di Makam Tuan Tulis di Kuala Pilah)...

Kami bersolat di sini dan hamba menghabiskan kerja-kerja yang patut...  Kalau dibaca sejarah ada macam-macam versi tentang Marhum Kampung Kota Lama Kanan ini, pembaca kena cari sendiri versi mana yang betul....:-)....Cuma hamba bagi 'clue', sebahagian Raja dan Sultan dahulu banyak ilmu, banyak amalnya, dari itu digelar juga orang-orang dulu yang Sultan ini 'Bayangan Tuhan di muka bumi'...Ada maksud yang mendalam pada gelaran itu.... Daulat itu juga datangnya dari perkataan 'daulah' yakni wilayah (versi yang hamba faham le), dan diangkat seseorang Sultan itu sebagai Raja/Sultan, bukan sahaja oleh umat manusia tetapi oleh bangsa jin, jadi jin pun setuju Sultan bangsa manusia itu Raja depa...kat sini timbul istilah 'jin kerajaan'...banyak perkara lain yang boleh dikaji jika ingin mengkaji, contohnya mengapa Sunan Ampel mengangkat 'Waris kerajaan Majapahit' sebagai Sultan Demak yang pertama? bukan beliau sendiri menjadi Sultan...

Tentang ghaib ketika solat mengikut sebahagian versi, pasti ada ilmu dan rahsia Allah di situ. Nak tahu kena belajar, kena mengaji dan kena mengkaji...:-)...Kami meninggalkan masjid ini dalam pukul 6.41 petang...Kalau diikutkan sejarah, sudah berusia sekurang-kurangnya 434 tahun tapak masjid ini...lama tu...walaupun terbakar dan dibina semula, tapaknya lama...Kalau kita lihat masjid di Mekah dan Madinah, semua masjid baru tapi tapaknya tapak asalkan....apa maksud hamba ???

Kemudian ke bandar Kuala Kangsar, nak makan laksa Kuala tak sempat sebab kedai-kedai dah tutup....tapi isteri kata tudung-tudung kat sini murah...Kemudian meneruskan perjalanan ke Selangor, singgah sebentar di Hentian Simpang Pulai sebab panggilan alam, sempat beli buah jambu... Kemudian singgah sekali lagi di Kawasan Rehat ??? untuk bersolat dan makan malam.....Kami sampai di rumah 10 minit sebelum jam 12 tengah malam...Hampir 14 jam dalam perjalanan singgah sini-sana...Alhamdulillah, kena demam 4 hari dapat satu petua, tak jadi ziarah Makam Wali Allah di Pulau Pinang, dapat ziarah dua makam terpilih (1 di Kepala Batas dan 1 di Kuala Kangsar) dan dapat ziarah tiga orang guru...Kita merancang, DIA juga merancang dan rancangan-NYA yang menjadi kenyataan...

wassalam.


Papan tanda ke Masjid ini

Masjid ini dari perkarangan

Ada meriam di sini...apa maksudnya???

Ada satu makam di sini, tak sempat tanya makam siapa

Kalau tengok batu nisan ni dah boleh agak tua atau tidak kawasan perkuburan ini

Ada yang lama dan ada yang baru

Ni makam terpilih tadi, tak sempat baca tulisannya

Ada lebih daripada 2 makam dalam pagaran ini



Notis kalau masjid berkunci, siapa perlu dihubungi

Dari sebelah kiri masjid (pintu utama)


Dari sebelah kanan masjid; kelihatam batu nesan sebatang di situ...



Tulisan dari kanan


Dari belah kiri


Latar belakang

Sultan Mansur Syah I (1549-1577), Sultan Perak ke 2[1]
Sultan Mansur Syah telah diputerakan di Bentan, Riau, iaitu pada zaman pemerintahan Sultan Melaka. Apabila Sultan Mudzaffar Syah pertama mangkat pada tahun 1549 di Tanah Abang (Telok Bakang), Lambor, Daerah Perak Tengah, Baginda Sultan Mansur Syah dilantik menjadi Sultan Perak yang kedua. Baginda kemudian berpindah bersemayam di Kampung Kan Kong (Kota Lama Kanan), Kuala Kangsar, di tepi Sungai Perak.

Hubungan dengan Siam

Sultan Mansur Syah dengan diiringi oleh Bendahara Megat Terawis telah mudik ke Ulu Perak dan menetapkan di sebelah utara Negeri Perak dengan Negeri Reman (Siam). Sempadan itu bertandakan sebuah batu bernama Tapong yang dijadikan sempadan dan dinamakan Batu Belah, kerana kononnya batu itu boleh dibelah oleh Baginda dengan pedang Baginda sendiri. Perjanjian itu telah dipersetujui oleh Raja Negeri Reman hingga ke ahkir tahun masehi yang ke-18.

Hasil daripada bijih timah, Kerajaan Perak menjadi kaya. Orang-orang Siam menyerang mengakibatkan kekalahan di pihak Negeri Perak dan Pemantu Baginda Raja Ali terus terbunuh. Negeri Perak terpaksa menghantar Bunga Emas pada tiap-tiap tahun kepada Kerajaan Negeri Siam sebagai ufti dan membenarkan mereka membeli timah sebarang cukai.

Hubungan dengan Aceh

MENGIKUT SEJARAH ACHEH: Sultan Husain Ali Riayat Syah pemerintah Acheh telah dikatakan menyerang Perak lalu mengalahkannya dan dibawa ke Acheh. Putera Sulung Baginda yang bernama Raja Alauddin dikahwinkan dengan puteri Acheh bernama Raja Puteri dan kemudiannya diangkat menjadi Sultan Acheh. Setelah itu Kerajaan Acheh menghantar Sultan Mansur Syah menduduki Takhta Kerajaan Negeri Perak yang menjadi takluk Kerajaan Acheh.

MENGIKUT SEJARAH RAJA-RAJA PERAK: Sultan Mansur Syah dan isteri serta puteranya tidak ditawan oleh Acheh melainkan Putera Sulung Baginda sahaja dibawa ke Acheh menjadi Sultan Acheh. Kemudian barulah Sultan Acheh menghantar orang-orangnya ke Negeri Perak mengambil Baginda Sultan Mansur Syah dan isteri. Tetapi sebelum Sultan Mansur Syah dibawa ke Acheh, Baginda terus beristerikan anak seorang Batin (Ketua Orang Asli) di Kuala Kinta dan daripada keturunan anak Baginda dengan perempuan orang asli itulah kononnya lahir "Panglima Kinta", Orang Besar Perak di Daerah Kinta.

Mangkat

Sultan Mansur Syah telah mangkat di Negeri Perak pada tahun 1577. Kemangkatan Baginda tidak diketahui dengan sahnya. Mengikut cerita Baginda sedang Bersembahyang Jumaat di Masjid Kota Lama Kanan, tiba-tiba Baginda ghaib dan rakyat pun menyangkakan Baginda telah Mangkat. Baginda digelar Marhum Kota Lama Kanan.

Sultan Mansur Syah tidak mempunyai makam melainkan Batu Peringatan Sultan Mansur Shah yang terletak di Masjid Kota Lama Kanan, Kuala Kangsar. Batu Peringatan ini merupakan sebuah nisan yang dipasang dengan perintah Sultan Idris Murshidul 'Aadzam Syah bagi memperingati Sultan Mansur Syah yang hilang ketika menunaikan fardhu Jumaat di masjid itu. Masjid Kota Lama Kanan dibina semula dalam tahun 1916 menggantikan masjid yang asal yang telah dibakar oleh Penjajah Inggeris semasa berlaku Perang Perak dalam tahun 1875-1876.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan