MEMAHAMI IKATAN ANTARA ILMU TAUHID, ILMU FIQH DAN ILMU TASAWUF
من تفقه ولم يتصوف فقد تفسق،
ومن تصوف ولم يتفقه فقد تزندق،
“Barangsiapa mengamalkan tasawuf tanpa ilmu fiqh maka dia dikhuatiri jatuh zindik dan barangsiapa mendalami fiqh tanpa ilmu tasawuf maka dia dikhuatiri jatuh fasik"
Disambung lagi...
ومن جمع بينهما فقد تحقق
"Dan barangsiapa yang memadukan antara fiqh dan tasawuf benarlah dia dalam berislam”.
Pengertian:
☆ Fasik-Orang fasik adalah orang muslim yang secara sedar melanggar ajaran Allah (Islam)
☆ Zindiq-Orang yang menampakan keislaman dan menyembunyikan kekafirannya.
Imam Al Malibari dalam I’anatut Tholibin menegaskan bahawa:
"Hakikat (tasawuf) tanpa syari’at (fiqh) batal iaitu tidak di terima dan syari’at tanpa hakikat adalah sia-sia"
Contoh yang pertama (tasawuf tanpa fiqh, batal ):
☆ Apabila diseru kepadanya supaya solat, kemudian dia menjawab "jika Allah mentakdirkan aku selamat, maka aku akan dimasukkan ke dalam syurga walaupun aku tidak mengerjakan solat".
☆ Orang seperti ini hanya melihat urusan dari sudut pandang hakikat saja.
☆ Hal ini menyebabkan dia jatuh kufur tanpa disedari.
Contoh yang kedua (fiqh tanpa tasawuf adalah sia-sia):
♢ Apabila seseorang yang mahu bersetubuh dengan isteri pada waktu siang bulan Ramadhan, lalu dia berbuka puasa terlebih dahulu kemudian bersetubuh. Oleh itu, dia tidak kena hukum kafarah.
♢ Orang seperti ini disebabkan tersangat mahir ilmu fiqh sehingga mampu mencari celah-celah untuk mengelak dari hukum Allah.
♢ Namun, di sisi Allah dia seorang fasiq yang melanggar hukum Allah.
● Para Alim Ulama terdahulu tidak pernah mengasingkan ilmu tiga serangkai iaitu Ilmu Tauhid, Ilmu Fiqh dan Ilmu Tasawuf kerana berpaksikan hadis Jibrail.
Nabi shalallahu alaihi wasallam bersabda:
فَإِنَّهُ جِبْرِيْلُ أَتَاكُمْ يُعَلِّمُكُمْ دِيْنَكُمْ
"Sesungguhnya Malaikat Jibrail datang kepada kamu untuk mengajarkan agama kamu." (HR Muslim no.8)
● Maka difahami bahawa pertanyaan Malaikat Jibrail dalam hadis tersebut merupakan asas keseluruhan agama Islam.
● Oleh yang demikian, para alim ulama khususnya pengajian pondok amat menerapkan kewajipan setiap muslim mempelajari tiga ilmu tersebut bagi memenuhi fardhu ain, berdasarkan hadis:
طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيْضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَمُسْلِمَةٍ
"Menuntut ilmu itu adalah wajib bagi setiap muslim lelaki mahupun muslim perempuan"
☆ Keseluruhan ulama dunia bersepakat dengan kalam berikut:
من اكتفى بالكلام من العلم دون الزهد والفقه تزندق
"Barangsiapa yang merasa cukup dengan ilmu tauhid, tanpa zuhud (mendalami ilmu tasawuf) dan fiqh, maka dia dikhuatiri menjadi zindiq".
ومن اكتفى بالزهد دون الفقه والكلام ابتدع
"Barangsiapa yang merasa cukup dengan zuhud (ilmu tasawuf), tanpa mempelajari ilmu fiqh dan tauhid,maka dia itu ahli bid'ah".
ومن اكتفى بالفقه دون الزهد والورع تفسق
"Barangsiapa merasa cukup dgn ilmu fiqhnya, tanpa zuhud dan warak (mendalami tasawuf dan tauhid), maka dia dikhuatiri menjadi fasiq".
ومن تفنن في الأمور كلها تخلص
"Barangsiapa mempelajari dan mendalami semua ilmu di atas, maka ia akan selamat".
CONTOH TERBAIK SEPANJANG ZAMAN
• Contoh ulama yang benar-benar tekun dan mendalami dalam ketiga-tiga ilmu ini ialah Hujjatul Islam Imam al-Ghazali.
* Kepakaran beliau dalam Ilmu Tauhid terserlah melalui kitabnya Arba’in Fi Usuluddin, Qawa’id al-’Aqa`id dan Al Iqtishad Fil I’tiqad.
* Dalam ilmu fiqh pula lahir kitab Al-Wasith, Al-Basith, Al-Wajiz dan Al-Khulashah.
* Dalam ilmu tasawuf lahir kitab Raudhah ath-Thalibin Wa Umdah al-Salikin, Ihya` Ulum al-din dan Minhaj al-’Abidin.
* Oleh itu tidak hairanlah ulama bersepakat menggelarkannya Mujaddid Kurun ke-5.
Kitab asas bagi memenuhi ilmu fardhu ain.
☆ Mukhtasar Syeikh Abdullah (kitab Arab meliputi tiga ilmu wajib)
☆ Majmu' Thalatha Rasail (kitab Jawi meliputi tiga ilmu wajib)
☆ Faridah Al-Faraid (kitab Aqidah)
☆ Kifayah Al-Awwam (kitab Tasawuf)
☆ Munyyatul Musolli (kitab Fiqh)
Disediakan oleh: Hafiz Al-Za'farani (HAZA)
من تفقه ولم يتصوف فقد تفسق،
ومن تصوف ولم يتفقه فقد تزندق،
“Barangsiapa mengamalkan tasawuf tanpa ilmu fiqh maka dia dikhuatiri jatuh zindik dan barangsiapa mendalami fiqh tanpa ilmu tasawuf maka dia dikhuatiri jatuh fasik"
Disambung lagi...
ومن جمع بينهما فقد تحقق
"Dan barangsiapa yang memadukan antara fiqh dan tasawuf benarlah dia dalam berislam”.
Pengertian:
☆ Fasik-Orang fasik adalah orang muslim yang secara sedar melanggar ajaran Allah (Islam)
☆ Zindiq-Orang yang menampakan keislaman dan menyembunyikan kekafirannya.
Imam Al Malibari dalam I’anatut Tholibin menegaskan bahawa:
"Hakikat (tasawuf) tanpa syari’at (fiqh) batal iaitu tidak di terima dan syari’at tanpa hakikat adalah sia-sia"
Contoh yang pertama (tasawuf tanpa fiqh, batal ):
☆ Apabila diseru kepadanya supaya solat, kemudian dia menjawab "jika Allah mentakdirkan aku selamat, maka aku akan dimasukkan ke dalam syurga walaupun aku tidak mengerjakan solat".
☆ Orang seperti ini hanya melihat urusan dari sudut pandang hakikat saja.
☆ Hal ini menyebabkan dia jatuh kufur tanpa disedari.
Contoh yang kedua (fiqh tanpa tasawuf adalah sia-sia):
♢ Apabila seseorang yang mahu bersetubuh dengan isteri pada waktu siang bulan Ramadhan, lalu dia berbuka puasa terlebih dahulu kemudian bersetubuh. Oleh itu, dia tidak kena hukum kafarah.
♢ Orang seperti ini disebabkan tersangat mahir ilmu fiqh sehingga mampu mencari celah-celah untuk mengelak dari hukum Allah.
♢ Namun, di sisi Allah dia seorang fasiq yang melanggar hukum Allah.
● Para Alim Ulama terdahulu tidak pernah mengasingkan ilmu tiga serangkai iaitu Ilmu Tauhid, Ilmu Fiqh dan Ilmu Tasawuf kerana berpaksikan hadis Jibrail.
Nabi shalallahu alaihi wasallam bersabda:
فَإِنَّهُ جِبْرِيْلُ أَتَاكُمْ يُعَلِّمُكُمْ دِيْنَكُمْ
"Sesungguhnya Malaikat Jibrail datang kepada kamu untuk mengajarkan agama kamu." (HR Muslim no.8)
● Maka difahami bahawa pertanyaan Malaikat Jibrail dalam hadis tersebut merupakan asas keseluruhan agama Islam.
● Oleh yang demikian, para alim ulama khususnya pengajian pondok amat menerapkan kewajipan setiap muslim mempelajari tiga ilmu tersebut bagi memenuhi fardhu ain, berdasarkan hadis:
طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيْضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَمُسْلِمَةٍ
"Menuntut ilmu itu adalah wajib bagi setiap muslim lelaki mahupun muslim perempuan"
☆ Keseluruhan ulama dunia bersepakat dengan kalam berikut:
من اكتفى بالكلام من العلم دون الزهد والفقه تزندق
"Barangsiapa yang merasa cukup dengan ilmu tauhid, tanpa zuhud (mendalami ilmu tasawuf) dan fiqh, maka dia dikhuatiri menjadi zindiq".
ومن اكتفى بالزهد دون الفقه والكلام ابتدع
"Barangsiapa yang merasa cukup dengan zuhud (ilmu tasawuf), tanpa mempelajari ilmu fiqh dan tauhid,maka dia itu ahli bid'ah".
ومن اكتفى بالفقه دون الزهد والورع تفسق
"Barangsiapa merasa cukup dgn ilmu fiqhnya, tanpa zuhud dan warak (mendalami tasawuf dan tauhid), maka dia dikhuatiri menjadi fasiq".
ومن تفنن في الأمور كلها تخلص
"Barangsiapa mempelajari dan mendalami semua ilmu di atas, maka ia akan selamat".
CONTOH TERBAIK SEPANJANG ZAMAN
• Contoh ulama yang benar-benar tekun dan mendalami dalam ketiga-tiga ilmu ini ialah Hujjatul Islam Imam al-Ghazali.
* Kepakaran beliau dalam Ilmu Tauhid terserlah melalui kitabnya Arba’in Fi Usuluddin, Qawa’id al-’Aqa`id dan Al Iqtishad Fil I’tiqad.
* Dalam ilmu fiqh pula lahir kitab Al-Wasith, Al-Basith, Al-Wajiz dan Al-Khulashah.
* Dalam ilmu tasawuf lahir kitab Raudhah ath-Thalibin Wa Umdah al-Salikin, Ihya` Ulum al-din dan Minhaj al-’Abidin.
* Oleh itu tidak hairanlah ulama bersepakat menggelarkannya Mujaddid Kurun ke-5.
Kitab asas bagi memenuhi ilmu fardhu ain.
☆ Mukhtasar Syeikh Abdullah (kitab Arab meliputi tiga ilmu wajib)
☆ Majmu' Thalatha Rasail (kitab Jawi meliputi tiga ilmu wajib)
☆ Faridah Al-Faraid (kitab Aqidah)
☆ Kifayah Al-Awwam (kitab Tasawuf)
☆ Munyyatul Musolli (kitab Fiqh)
Disediakan oleh: Hafiz Al-Za'farani (HAZA)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan